تحویل موقت نیروگاه بوشهر

مراسم امضای پروتکل «تحویل موقت نیروگاه هسته‌ای بوشهر» امروز با حضور مقاماتی از ایران و روسیه در این نیروگاه برگزار و واحد اول این نیروگاه به صورت موقت از سوی پیمانکار روس به طرف ایرانی تحویل می‌شود.
کد خبر: ۵۹۹۷۷۴

به گزارش ایرنا، در مراسم امروز علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، رئیس شرکت روسی پیمانکار نیروگاه بوشهر، محمد احمدیان مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی و دیگر مسئولان سازمان انرژی اتمی حضور دارند.

تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر به معنای آن نیست که با تحویل رآکتور به کارفرمای ایرانی، نیروهای روسی از نیروگاه خارج شوند، بلکه نیروهای روسی در دوره ضمانت(گارانتی) نیز حضور دارند؛ هر چند از تعداد آنها کاسته خواهد شد.

به گفته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، دوره بهره‌برداری آزمایشی نیروگاه بوشهر تا تحویل موقت آن به طرف ایرانی 14 روز طول کشیده است که در این مدت، قدرت رآکتور از 90 درصد، یعنی 900 مگاوات پایین‌تر نیامده است.در صورتی نیروگاه پایین‌تر از این میزان بیاید، رآکتور دوباره باید در دوره آزمایشی قرار گیرد.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی پس از واگذاری نیروگاه هسته‌ای بوشهر به پیمانکار ایرانی، نیروگاه در دوره گارانتی قرار می‌گیرد. انواع آزمایش‌ها در دو سال گذشته با سوخت‌گذاری در قلب رآکتور و نیز آزمایش‌های مرحله نهایی انجام شده و ایمنی نیروگاه بدقت مورد آزمایش‌های مختلف قرار گرفته است.

توضیحات صالحی درباره دوره تحویل موقت

در همین حال رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایرنا درباره دوره فعلی که دوره تحویل موقت است گفت: نیروگاه هسته‌ای بوشهر در دوره تحویل موقت، باید دو سال یا 7000 ساعت کارکرد داشته باشد که تحت گارانتی(ضمانت) طرف روسی خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: پس از طی این دو سال، نیروگاه که البته اکنون نیز در اختیار بهره‌بردار ایرانی است، به‌طور کامل در اختیار ما خواهد بود.

صالحی اظهار کرد: از حدود دو هفته پیش، آزمایش‌های نهایی راکتور بوشهر انجام شد که در این دوره نباید قدرت نیروگاه زیر 90 درصد می‌آمد. این آزمایش‌ها به خوبی پیش رفت و در روز پنجشنبه گذشته دوره آزمایش‌های نهایی پایان یافت که ساعت دقیق آن ثبت شده است.

به گفته وی، از ساعتی که دوره 14 روزه آزمایش‌های نهایی پایان یافته، دوره تحویل موقت به بهره‌بردار ایرانی آغاز شده است. صالحی در پاسخ به این پرسش که در دوره دو ساله ضمانت، روند فعالیت کارشناسان روس در نیروگاه بوشهر چگونه خواهد بود، گفت: تعدادی از کارشناسان روس در دوره دو ساله گارانتی حضور خواهند داشت تا در برخی زمینه‌ها از مشورت و کمک‌های فنی آنها استفاده کنیم. رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که مذاکرات با روس‌ها درباره واحد دوم نیروگاه بوشهر در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار کرد: واحد دوم در آینده‌ای نه‌چندان دور کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی تصریح کرد: مذاکرات درباره واحد دوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر با دقت و بررسی‌های کارشناسی همه‌جانبه در حال انجام بوده و تاکنون بخوبی پیش رفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها