علیرضا قربانی، رضا یزدانی، محمد معتمدی، تهمورس پورناظری و سعید شهروز در تولید 280 اثر دفاع مقدس همکاری کرده اند

طنین «آوای پایداری» در صدا و سیما

همزمان با فرارسیدن هفته دفاع مقدس، مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما 280 نماآهنگ و قطعه موسیقی در قالب موسیقی‌های مقامی، ارکسترال، ایرانی و پاپ را آماده پخش از شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی کرده است.
کد خبر: ۵۹۸۸۶۵

امیر بکان آهنگساز و از کارشناسان مرکز موسیقی صدا و سیما به جام‌جم گفت: این قطعات با عنوان مجموعه «آوای پایداری» گردآوری شده است. تعداد 80 قطعه در قالب نماآهنگ تنظیم و 200 قطعه صوتی هم برای پخش از رادیو تهیه شده است.

او افزود: اهالی موسیقی در این کار با ما نهایت همکاری را داشتند و با جان و دل ما را یاری کردند. مثلا شعر زیبای مرحوم قیصر امین پور با عنوان «زین خالی» با صدای محمد معتمدی اجرا شده است. قطره‌های باران با صدای علیرضا قربانی و آهنگسازی تهمورس پورناظری و قصیده داغ با شعری از مرتضی امیری اسفندقه و آهنگسازی و خوانندگی رضا یزدانی آماده شده است.

او ادامه داد: در این نماآهنگ‌ها سعی شده است از خوانندگان محبوب استفاده شود تا برای نسل جوان هم جذاب باشد و توجه آنها را هم جلب کند. در تولید نماآهنگ‌ها رویکرد خواننده محوری را هم پیش گرفته‌ایم تا مردم از طریق دیدن خواننده در بخش‌هایی از نماآهنگ ارتباط بهتری با کار برقرار کنند.

فرصتی ویژه برای معرفی خوانندگان

موضوع خواننده محوری در نماآهنگ‌های مجموعه «آوای پایداری» را با حسین تقی پور رئیس مرکز موسیقی صدا و سیما مطرح کردیم. او در این باره به جام‌جم گفت: در این کارها لابه لای نماآهنگ‌ها چهره و تصویر خواننده‌ها را قرار دادیم و از آنها دعوت کردیم در برخی قسمت‌های کار حضور داشته باشند.

او توضیح داد: مردم بسیاری از خوانندگان جوان و موفق را به چهره نمی‌شناسند. برای معرفی این چهره‌ها تصمیم گرفتیم از آنها در نماآهنگ‌ها استفاده کنیم. این موضوع را با مهندس ضرغامی مطرح کردیم که با موافقت ایشان روبه‌رو شد.

تقی‌پور ادامه داد: مثلا سعید شهروز خواننده‌ای است که بسیاری از مردم آثار او را می‌شناسند اما چهره‌اش را ندیده‌اند. تلویزیون بهترین فرصت است برای این‌که این خوانندگان خوب به مردم معرفی شوند. سعی می‌کنیم از این به بعد با ادامه این سیاست خوانندگان جوان را به جامعه معرفی کنیم.

او از ستار سهرابی، خواننده جوان نام‌برد و گفت: او از استعدادهای شگفت موسیقی کشورمان است که بتازگی مرکز موسیقی او را کشف کرده است. چند کار هم با صدای او پخش خواهد شد و چهره اش هم در چند کار وجود دارد تا مردم او را بشناسند.

خاطرات و خطرات در کنار هم

مرتضی امیری اسفندقه، شاعر و یکی از کارشناسان این مرکز هم که یکی از اشعارش با عنوان «قصیده داغ» توسط رضا یزدانی خوانده شده است، درباره این مجموعه به جام‌جم گفت: اشعار موجود در این مجموعه فقط به متعلق به شاعران همدوره ما نیست و فاصله زمانی آغاز جنگ تحمیلی تا امروز را دربر می‌گیرد، پس این اشعار متعلق به چند دهه است و به دوره جنگ تحمیلی یا فقط دوره معاصر محدود نمی‌شود.

او افزود: در حقیقت در این مجموعه گردآوری شده می‌توان تمام خاطرات و خطرات جنگ تحمیلی را بررسی کرد و دید. این مجموعه می‌تواند بخش عظیمی از خاطرات ما و روزهای دفاع مقدس را ورق بزند و این سرودها را از پراکندگی بیرون بیاورد و مروری بر موسیقی و شعر ما درباره هشت سال دفاع مقدس باشد.

این شاعر اظهار کرد: از نکات جالب این مجموعه این است که اشعار نیمایی هم در آن بکار گرفته شده است و شاعران پیشکسوت و بدون کسوت کارهای زیبایشان را در کنار هم می‌بینند.

پالایش سرودهای سال 59

افشین رامین آهنگساز، نوازنده و مدیر آرشیو مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما هم به جام‌جم گفت: ما این کار را با هدف تدوین مجموعه‌ای غنی و ماندگار از سرودهای دفاع مقدس آغاز کردیم. برای این کار چند شاعر، آهنگساز و خواننده هر روز در دفتر آرشیو جمع می‌شدند و شعرهای هرکاری را می‌نوشتند و به شورای شعر می‌بردند تا بهترین‌ها را انتخاب کنند. آهنگسازان و خوانندگان هم کار را از زوایای دیگری بررسی می‌کردند.

او ادامه داد: بخشی از کارهایی که انتخاب شد، مربوط به دوره آغاز جنگ یعنی سال‌های 59 و 60 بود و کیفیت خود را از دست داده بود. این کارها را برای پالایش صوت به‌دوستان متخصص مرکز موسیقی سپردیم و صدای خواننده و موسیقی پالایش شد و کیفیت به نسبت مطلوبی ارتقا پیدا کرد.

به گفته رامین، در میان کارهای پالایش شده برخی کارها با صدای حاج صادق آهنگران، کویتی‌پور و محمد گلریز نیز موجود بوده است که با کیفیتی مطلوب بازپخش می‌شود.

زینب مرتضایی‌فرد‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها