ایران زمین

افزایش برداشت مکانیزه از شالیزارهای مازندران

رئیس جهاد کشاورزی مازندران از برداشت مکانیزه برنج در سطح 150 هزار و 778 هکتار از اراضی شالیزاری استان خبر داد.
کد خبر: ۵۹۷۰۱۴

رضا عظیمی با اشاره به این‌که تاکنون محصول برنج در 212 هزار و 181 هکتار از سطوح شالیزاری مازندران برداشت شده است، گفت: 69 هزار و 84 هکتار از این سطوح شامل ارقام پرمحصول و بقیه از نوع رقم محلی بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران از پرورش رتون در سطح بالغ بر 54 هزار و 882 هکتار و نشای مجدد در سطح بیش از 32 هزار و 741 هکتار از اراضی شالیزاری استان خبر داد و افزود: پرورش رتون در مدت مشابه در سال قبل حدود 51 هزار و 502 هکتار و نشای مجدد حدود 18 هزار و 674 هکتار بوده که این امر نشان‌دهنده افزایش سطح در سال جاری است. ‌/ ‌ایسنا

ریشه کنی مالاریا در سیستان و بلوچستان تا سال 1400

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بیشتر مبتلایان به مالاریا در جنوب استان و متعلق به اتباع خارجه است.

دکتر شکیبا افزود: سال گذشته، کاهش 50 درصدی بیماری مالاریا را در استان داشته‌ایم و تا سال 1400 حذف مالاریا در سیستان و بلوچستان باید انجام شود.

وی درباره مقابله با بیماری تب کنگو نیز گفت: نظارت بر کشتارگاه‌ها و مراکز دامی در دستور کار قرار گرفته است. رعایت بهداشت فردی و عمومی از نکات قابل توجه برای مقابله با این بیماری است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: امسال با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته امیدواریم این بیماری در استان کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. وی تاکید کرد: کشتارگاه‌های صنعتی و جایگاه‌های عرضه دام نسبت به کشتار و جاری‌کردن خونابه دام‌های ذبح شده مراقبت کامل داشته باشند.

شکیبا خاطرنشان کرد: سال گذشته از 49 مورد ابتلا به این بیماری در استان چهار نفر فوت کردند. ‌/ ‌ایسنا

افزایش مبتلایان به تب مالت در کرمانشاه

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی استان، شمار مبتلایان به تب مالت در کرمانشاه بیش از میانگین کشوری است و در چند شهرستان استان ازجمله دالاهو، سنقر، گیلانغرب، کنگاور و ثلاث باباجانی وضع به مرز بحران رسیده است.

نادرپرور افزود: برای پیشگیری و کنترل این بیماری اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از اول تیر عملیات مایه‌کوبی علیه بیماری تب مالت را با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی در جمعیت دامی استان اعم از روستایی و عشایری به‌صورت رایگان شروع کرده و پیش‌بینی می‌شود که در پایان مدت زمان عملیات، بالغ بر یک میلیون و یکصد هزار راس دام استان علیه این بیماری ایمن شوند.پرور به مصرف‌کنندگان توصیه کرد از خرید گوشت و فرآورده‌های خام دامی عرضه شده در معابر و مکان‌های غیرمجاز خودداری کرده و گوشت مورد نیاز خود را از قصابی‌های مجاز که تحت نظارت بازرسان دامپزشکی هستند، تهیه کنند.‌/ ‌ایلنا

رنج محرومیت در «کاکاوند» لرستان

بخش کاکاوند در شهرستان دلفان استان لرستان را می‌توان پارادوکسی تلخ در زمینه داشته‌ها و نداشته‌ها دانست. بخشی که به لحاظ کشاورزی، گردشگری، منابع طبیعی، معادن و باغ ها از قابلیت‌های کم‌نظیری برخوردار است، ولی همچنان از محرومیتی عمیق رنج می‌برد. نبود راه ارتباطی مناسب، مسکن‌های فرسوده، آب شرب، گازرسانی و نبود امکانات فرهنگی، تفریحی و ورزشی از مهم‌ترین مشکلات مردم کاکاوند است که برنامه‌ریزی مناسب برای تخصیص اعتبارات و اجرای طرح‌های عمرانی و زیربنایی در این منطقه و رفع محرومیت از آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

بخشدار کاکاوند آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش کاکاوند دانست و گفت: از 230 روستای این بخش تنها صد روستای آن از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند است.

به گفته آزاد سلیمی ، 102 روستای بخش کاکاوند آب شرب ندارد و آب آشامیدنی ساکنان 20 روستا نیز از طریق تانکرهای آبرسان تامین می‌شود.

بخشدار کاکاوند با اشاره به این که از 230 روستای این بخش 15 روستا از نعمت برق محروم است ادامه داد: از 230 روستای بخش کاکاوند تنها شهر هفت چشمه مرکز بخش کاکاوند از نعمت گاز لوله‌کشی بهره‌مند است.

بخشدار کاکاوند از راه به عنوان زیرساخت توسعه یاد کرد و گفت: یکی از دلایل مهم توسعه‌نیافتگی این بخش در گذشته نبود راه ارتباطی مناسب بود، به طوری که نبود راه‌های ارتباطی موجب شده که این بخش همچنان در محرومیت باقی بماند.

وی گفت: از 560 کیلومتر راه روستایی این بخش 200 کیلومتر به صورت جاده آسفالته، 190 کیلومتر راه شوسه و 170 کیلومتر همچنان به صورت خاکی است./ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها