«ایران پس از هزاره‌ها» در شبکه مستند

مجموعه مستند «ایران از پس هزاره‌ها» در قسمت هشتم که فردا ساعت 18 به نمایش درمی‌آید، به فعالیت‌های «لباف خانیکی» می‌پردازد. لباف در دانشگاه تهران همراه دیگر باستان‌شناسان ایرانی که موج نوین باستان‌شناسی را زیر نظر دکتر نگهبان آموختند، تحصیل‌کرده و در اداره کل باستان‌شناسی استخدام می‌شود سپس به زادگاهش می‌رود و کار بررسی آثار باستانی خراسان بزرگ را آغاز می‌‌کند.
کد خبر: ۵۹۴۸۷۰

بررسی قنات قصبه گناباد از جمله کارهای مهم او درزمینه باستان‌شناسی است. این قنات جزو قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین قنات‌های ایران به شمار می‌آید. در ادامه کار خود به روستای کوچ می‌رسد که در آن سنگ‌نگاره لاخ مزار را می‌یابد. پس از آن به‌واسطه عملیات عمرانی که در نزدیک حرم امام رضا(ع) انجام می‌شد به لایه‌نگاری اطراف حرم می‌پردازد که تنها کاوش باستان‌شناختی در این منطقه است.

در ادامه به شادیاخ نیشابور می‌رود و پرده از جنایت مغول در این شهر برمی‌دارد.

موضوع مجموعه «ایران از پس هزاره‌ها» محوطه‌های باستانی و تاریخ باستان‌شناسی ایران است که در ده‌ قسمت اول به داستان محوطه‌های مهم باستانی ایران از زبان باستان‌شناسان نامدار می‌پردازد. این باستان‌شناسان خاطرات خود را از کاوش‌های باستان شناختی تعریف‌می‌کنند.تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه پژمان مظاهری‌پور است و پژوهش آن را مریم حق‌پناه انجام داده؛ تدوین بر عهده مریم حق‌پناه و آرش زاهدی‌اصل بوده است. شهرام درخشان نیز به عنوان گوینده با این مجموعه همکاری داشته است.

ایران از پس هزاره‌ها هر روز ساعت 18 از شبکه مستند پخش می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها