القدس العربی خبرداد:

مذاکرات پشت پرده برای حل سیاسی بحران سوریه

با وجود افزایش لحن تند غرب در قبال بحران سوریه و بررسی طرح اوباما برای حمله نظامی به این کشور، گمانه‌هایی درباره وجود مذاکرات پشت پرده بین آمریکا و روسیه برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه مطرح شده است.
کد خبر: ۵۹۴۸۱۰
مذاکرات پشت پرده برای حل سیاسی بحران سوریه

به گزارش پایگاه خبری «القدس العربی»، همزمان با افزایش لحن تند و تنش روز افزون غرب در آستانه جلسه کنگره آمریکا برای بررسی پیشنهاد اوباما درباره حمله نظامی به سوریه گمانه‌های فراوانی درباره احتمال توافق برای رسیدن به راهکاری سیاسی از طریق مذاکرات واشنگتن و مسکو مطرح شده است.

با توجه به احتمال برگزاری جلسه کنگره آمریکا در هفته جاری، «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در مسکو با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دیدار خواهد کرد که ممکن است این نشست پاسخ‌های دمشق برای توافقی سیاسی برای پایان دادن به بحرانی باشد که بیش از 30 ماه ادامه پیدا کرده است.

اوباما اعلام کرده که روز سه شنبه درباره سوریه سخنرانی خواهد کرد و تأکید کرده که با وجود اینکه کسب موافقت کنگره برای حمله نظامی به سوریه دشوار به نظر می‌آید اما سطح اعتبار ایالات متحده در سطح بین المللی بسته به این مسئله است و به این ترتیب به نظر می رسد که واشنگتن به راحتی از تصمیم برای حمله نظامی به سوریه عقب نشینی نخواهد کرد مگر اینکه توافقی پنهانی از طریق دیپلمات‌های روسی و آمریکایی ایجاد شود که منجر به ایجاد شروط و چهارچوبی برای حل سیاسی بحران سوریه شود.

به نظر می‌رسد مسکو نیز که تلاش کرده بود این مطالبات را در ژنو 2 مطرح کند منتظر دریافت پاسخی از المعلم در  روز دوشنبه است.

منابع نزدیک به معارضان سوری نیز تأکید کردند که گفت‌وگوهای پنهانی به پشت صحنه نشست کشورهای عضو گروه بیست در سن پترزبورگ منتقل شده بود و احتمالا تحت تأثیر شرایط ملتهب میان پوتین و همتای آمریکایی اش قرار گرفته باشد.

این منبع معارضان سوریه که نخواست نامش فاش شود تأکید کرد که گفت‌وگوهای مسالمت آمیز بر سه محور اساسی تأکید دارند که اولین محور تشکیل کمیته‌ای از مسئولان نظامی دولت و معارضان است که مسئولیت آنها بازسازی ساختار و بدنه امنیتی و نظامی کشور است.

معارضان سوری معتقدند که این مسئله می‌تواند اساسی ترین نکته برای آغاز گفت‌وگو ها باشد در حالی که حکومت سوریه به دنبال تشکیل کمیته‌های مشترک برای توقف آتش بس است که معارضان آن را اتلاف وقت می‌دانند.

این منبع افزود: نکته دوم که مطرح شده این است که حکومت سوریه باید انبارهای سلاح‌های غیر معمول خود را از بین ببرد و متعهد شود که آنها در اختیار حزب الله قرار نخواهد داد، اما مسئله سوم که هنوز در دست بررسی است این است که بشار اسد باید اعلام کند که در انتخابات سال 2014 حضور نخواهد داشت.

به نوشته القدس العربی ، گمانه‌های وجود مذاکرات پشت پرده با جدا شدن «علی حبیب» وزیر دفاع پیشین سوریه از حکومت این کشور شدت گرفته است و به نظر می‌رسد او که شخصیتی قابل قبول در میان علویان سوریه است بتواند نقش مهمی در جریان مذاکرات داشته باشد.

به گفته این منابع، گفت‌وگوها از روز شنبه گذشته و بعد از اعلام اوباما برای تحویل پرونده حمله نظامی به سوریه به کنگره آغاز شده است.

گزارش‌های آمریکایی حاکی است که پنتاگون فهرستی شامل از پایگاه‌های نظامی که باید مورد حمله قرار بگیرند را تهیه کرده است.

از سوی دیگر نیز کنگره آمریکا بحث حمله نظامی به سوریه را در حالی بررسی می‌کند که هنوز کشته شدن 4400 سرباز آمریکایی در جنگ عراق در ذهن اعضای کنگره آمریکا تداعی می‌شود و آنها را به فکر کردن درباره این مسئله وا می‌دارد که آیا حمله نظامی اسد را به عقب خواهد راند و یا اینکه پاسخ وی به این حمله قاطع تر و محکم تر خواهد بود.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
arman
Germany
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
۰
۰
ان شاالله كه خبر درست باشد.
شاید هم دولت جدید ایران در این موضوع دخالت كرده باشد.

نیازمندی ها