خبر سلامت

کودکان حساس خواب ترسناک می‌بینند

یک دکترای روا‌ن‌شناسی کودکان گفت: کودکان حساس و باهوش بیشتر دچار کابوس و خواب‌های ترسناک می‌شوند.
کد خبر: ۵۹۲۰۲۶

دکتر محمد زارع‌نیستانک در گفت‌وگو با ایسنا افزود: اختلال در خواب کودک ممکن است به صورت کابوس تظاهر کند در این حالت کودک به علت دیدن خواب‌های ترسناک از خواب بیدار شده و معمولا قسمتی از خواب را که باعث هراس او شده به خاطر می‌آورد. البته‌ در برخی موارد مشاهده برنامه‌های ترسناک تلویزیون موجب این کابوس‌ها می‌شود، این اختلال در سنین چهار تا شش سالگی شایع‌تر است. وی یادآور شد: کودکان حساس و باهوش بیشتر دچار کابوس و خواب‌های ترسناک می‌شوند، این موضوع بیانگر این است که تا چه اندازه عوامل نامساعد محیطی می‌تواند این کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. البته وحشت شبانه منحصر به زمان طفولیت بوده و در هنگام بلوغ از بین می‌رود، در این حالت کودک به طور ناگهانی از خواب عمیق به بیداری نسبی می‌رسد.

وی تاکید کرد: در اغلب موارد کودک در رختخواب خود می‌نشیند و ممکن است فریاد کشیده و تقاضای کمک کند. کودک مبتلا، عرق کرده و به اطرافیان و اشیای پیرامون خود توجهی ندارد. این وضع اغلب بین 5 تا10 دقیقه طول می‌کشد و بعد از پایان آن کودک دوباره به خواب رفته و صبح روز بعد چیزی به خاطر نمی‌آورد.

کوله‌پشتی مناسب برای دانش‌‌آموزان

پزشکان و متخصصان ارتوپدی همواره تاکید می‌کنند اگر دانش‌آموزان بدرستی از کوله پشتی خود استفاده نکنند یا وزن آن را متعادل نسازند، دچار آسیب‌های جسمی جدی خواهند شد. به گزارش ایسنا، کیف‌های کوله‌پشتی بهترین نوع برای دانش‌آموزان است که در صورت استفاده صحیح، وزن محتویات داخل کیف در قوی‌ترین عضلات بدن توزیع می‌شود و در نتیجه آسیبی به بدن وارد نخواهد شد. محققان تاکید می​کنند : وزن کوله پشتی باید سبک باشد و حدود 15 یا 20 درصد وزن کل بدن دانش‌آموز سنگینی داشته باشد. بندهای کیف باید پهن و دارای لایه‌های ابری باشد.

همچنین لازم است کوله‌های پشتی بند کمری هم داشته باشد و به دانش‌آموزان یادآوری ‌شود از هر دو بند شانه‌ای آن استفاده کنند. دانش‌آموزان باید کتاب‌ها را به گونه‌ای در کیف قرار دهند که سنگین‌ترین آنها در مرکز کیف قرار گیرد و از تمام بخش‌های آن برای قرار دادن وسایل استفاده شود. همچنین از سنگین کردن کیف خودداری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها