وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

بنا نیست که سازمان حج نقدینگی بانک ها را تامین کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رعایت تعهدات اخلاقی، جلب اعتماد عمومی، شفاف سازی مالی و... باید در دستور کار سازمان حج قرار گیرد و همچنین از ظرفیتهای حج در جهت دیپلماسی فرهنگی و بهبود روابط با سایر کشورها استفاده کرد.
کد خبر: ۵۹۲۰۰۶
بنا نیست که سازمان حج نقدینگی بانک ها را تامین کند

به گزارش مهر، علی جنتی در مراسم تودیع معارفه روسای سازمان حج و زیارت که روز سه شنبه برگزار شد افزود: سازمان حج و زیارت وظیفه برنامه ریز و تامین تسهیلات هرچه بیشتر برای حجاج و زائرین را بر عهده دارد به طوری که تلاش های زیادی نیز طی این مدت انجام شده است. همچنین وظیفه بعثه رهبری نیز تدوین چشم انداز 20 ساله حج است که در این راستا سیاست گذاری و ماموریت هایی نیز بر عهده دارد که کاملاً مشخص است.

هیچ دوگانگی بین بعثه و سازمان حج وجود ندارد

وی گفت: هیچ دوگانگی بین بعثه و سازمان حج وجود ندارد وظایف آنها کاملاً شفاف است به طوری که در ابلاغیه رهبری نیز کاملاً پیداست. فعالیت بعثه در زمینه امور فرهنگی، ارتباط با حجاج سایر کشورها، کتاب ها و پژوهش ها و ... است و سازمان حج نیز امور اجرایی و فعالیت هایی در حیطه مدیریت کاروان ها و ایجاد تسهیلات و ... است و طبیعی است که بر اساس ابلاغیه رهبر رئیس سازمان با هماهنگی کامل با نماینده رهبری در حج انتخاب شود و تا کنون نیز مشکلی وجود نداشته است البته ممکن است اختلاف سلیقه ای باشد که آن نیز طبیعی است. اگر حدود مشخص باشد اقدامات با هماهنگی و سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد در مورد تشکیل نظام جامع ارزیابی و ارزشیابی نیز گفت: فکر می کنم در حال حاضر برای اینکه اعتماد مردم را جلب کنیم باید در زمینه های امور مالی شفاف سازی بیشتری انجام دهیم و همچنین مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد نیز با تشکیل این نظام می توان برطرف کرد که امیدواریم سازمان نسبت به ایجاد آن اقدام کند.

گردش مالی سازمان حج در اختیار مردم قرار داده شود

جنتی همچنین به اقدام دیگری که نیاز است در سازمان حج و زیارت انجام شود اشاره کرد و گفت: لازم است که تمامی گردش های مالی سازمان از طریق سایتی در اختیار مردم قرار داده شود تا هر فردی که می خواهد از گردش مالی، ذخایر و هزینه ها مطلع شود به آن مراجعه کند به طوری که همه افراد بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

بنا نیست که سازمان حج نقدینگی بانک ها را تامین کند

به گفته وی همچنین باید از دارایی های سازمان و ثروتی که در اختیار آن است بهترین استفاده شود و بنا نیست که سازمان حج نقدینگی بانک ها را تامین کند و باید این ثروت در پروژه هایی به صورت تضمین شده و سودآور سرمایه گذاری شود تا بتوانیم به جای سود 10 تا 15 درصدی حداقل متناسب با تورم تا 40 درصد نیز سود داشته باشیم و این نکته ای است که باید مورد توجه مدیریت جدید سازمان حج و زیارت قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جلب اعتماد عمومی و صحت عمل با مردم وظیفه دیگر سازمان حج است به طوری که وقتی اعلام می کنیم دو میلیون و 400 هزار نفر را برای عمره قرعه کشی می کنیم و پول مابقی مردم را پس می دهیم باید به آن عمل کنیم نه این که وقتی پول حجیم می شود و متوجه می شویم که نقدینگی خوبی است زیر قول خود بزنیم.

وی افزود: تا جایی که کار به آنجا می رسد که افرادی که برای عمره ثبت نام کرده اند مجبور می شوند 8 سال پشت نوبت بمانند و این امر خلاف تعهدات اخلاقی است که نسبت به مردم داریم در حالی که باید به آن عمل کنیم.

جنتی همچنین در خصوص سود بانک ها نیز گفت: زائران که پس از 8 یا 9 سال برای اعزام فراخوانده می شوند مجبور هستند مبلغ بالایی را هزینه کنند که این امر به ضرر آنها است به طوری که باعث می شود بسیاری از آنها انصراف دهند به همین دلیل این نکته را نیز مدیریت جدید باید مد نظر قرار دهد و در جهت استفاده بهینه از سرمایه گذاری های زائران اقدام نماید.

وی گفت: نکته دیگری که باید مد نظر بعثه مقام معظم رهبری قرار گیرد این است که از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود حج در جهت دیپلماسی فرهنگی استفاده شود به طوری که انتقال ارزش های ما به سایر مسلمان های دنیا و برقراری ارتباط با دولت ها و همچنین استفاده از ظرفیت در جهت بهبود روابط با بسیاری از کشورها باید حداکثر استفاده را برد. مشکل در حوزه فرهنگی این است که از ظرفیت های موجود در جهت دیپلماسی استفاده نمی کنیم که این ضعف بزرگی محسوب می شود که انتظار داریم مورد توجه قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد آموزش حج نیز گفت: در زمینه آموزش های مربوط به حج اقدامات مناسبی انجام شده اما به نظر می رسد باید این آموزش ها گسترده تر و کلاس های بیشتری برای زائران و همچنین مدیران کاروان ها برگزار شود و مورد دیگر این که آموزش زبان عربی نیز در دستور کار سازمان باشد به طوری که این گونه نباشد که یک مدیر کاروان نتواند بعد از 20 سال حتی دو کلمه صحبت کند.

جنتی در مورد انتصاب اوحدی به عنوان رئیس جدید نیز گفت: قصد داشتم سال ها قبل در زمانی که معاون بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد بودم اوحدی را به عنوان رایزن فرهنگی در یکی از کشورها منصوب کنم اما توفیق حاصل نشد به طوری که امروز این انتصاب صورت گرفت و مساله تودیع و معارفه مساله عادی است به طوری که روزها را تقسیم کردند که یکی روزی می آید و فرد دیگری می رود. عناوینی که ما داریم اعتباری است و به شخصیت واقعی ما چیزی اضافه نخواهد کرد.

وی در حاشیه این مراسم نیز در مورد انتصابهای جدید در وزارت ارشاد افزود: هر جا که نیاز به تغییر داشته باشد این کار را با تصمیم خود انجام می دهم و از افراد متخصص و باتجربه استفاده خواهم کرد و البته اگر مدیری کار خود را خوب انجام می دهد تغییر نخواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد در مورد بازگشایی خانه سینما نیز گفت: در این خصوص با سردمداران سینما صحبت و شناخت خوبی درباره آن پیدا کرده و با انتصاب معاونین سینمایی ، خانه سینما را به ایشان واگذار کرده ام و درنهایت خانه سینما بازگشایی خواهد شد و ممکن است یک و یا دو خانه سینما داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها