عربستان در قبال سوریه

واکنش غیر قابل تصور پوتین

هشدار ایران درباره تبعات حمله نظامی به سوریه

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با اشاره به شرایط حساس منطقه خاورمیانه و نیاز به آرامش، مداراو خویشتنداری درباره تبعات هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه هشدار داد.
کد خبر: ۵۹۱۹۳۳
هشدار ایران درباره تبعات حمله نظامی به سوریه

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ عباس عراقچی در نشست خبری در پاسخ به این پرسش که با توجه به زمینه سازی غربی ها برای حمله نظامی به سوریه با عنوان متحد این کشور چه واکنشی نشان می دهید؟ گفت: اقداماتی صورت نگیرد که دامنه بحران را از کنترل خارج کند زیرا تبعات سنگینی برای منطقه و جامعه بین المللی در پی خواهد داشت.

وی  گفت: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با طرف های مختلف در حال رایزنی و مشورت است و امیدواریم همه به راهکار سیاسی برگردند و از طریق گفتگوهای ملی در سوریه می توان راه حلی سیاسی و مسالمت آمیز برای حل و فصل بحران این کشور پیدا کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا هشدار وزیر خارجه روسیه درباره عواقب خطرناک حمله به سوریه به معنای ورود روسیه به جنگ خواهد بود؟ گفت: اجازه دهید فعلاً درباره جنگ صحبت نکنید اوضاع منطقه حساس تر از آن است که این حرفها کمکی به حل و فصل مشکلات کند.

عراقچی افزود: منطقه خاورمیانه در شرایط بسیار پیچیده و تنش زایی است و همه باید سیاست ها  و مواضع خود را کنترل کنند که اوضاع بیش از این پیچیده و سخت تر نشود و زمینه برای راهکار سیاسی فراهم شود.

وی هشدار داد: همانطور که آقای لاوروف گفت هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه قطعاً عواقب سنگینی در پی خواهد داشت و حتماً محدود به سوریه نخواهد ماند.

عراقچی ابراز امیدواری کرد صحبت درباره جنگ علیه سوریه متوقف شود و همه به راهکار سیاسی برگردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه  درادامه نشست خبری درباره حضور دوتن از مقامات خارجی به ایران گفت: همزمانی سفر  پادشاه عمان و معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل به تهران کاملاً تصادفی و سفر آنان با اهداف جداگانه طراحی شده است.

سید عباس عراقچی افزود: ما چیزی با عنوان سفر معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا به ایران نداشتیم و فلتمن با عنوان معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل به ایران سفر کرده است و هیچ ارتباطی میان مأموریت وی با ملیت و سوابق دیپلماتیک وی قائل نیستیم.

وی هدف از سفر فلتمن را رایزنی در باره مسائل منطقه ای به ویژه سوریه دانست و گفت: از مدتی پیش قرار بود این سفر انجام شود که با تأخیر مواجه شد تا این که دیروز وی به تهران آمد و با وزیر امور خارجه و دو نفر از معاونان این وزارتخانه مذاکراتی صورت گرفت.

عراقچی محور مذاکرات دوطرف را مسائل منطقه ای با محوریت سوریه دانست و افزود: فلتمن که پس از چند سفر منطقه ای به تهران آمد دیدگاه هایش را مطرح کرد و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران نیز به ویژه در باره شرایط اخیر و احتمال حمله نظامی به سوریه مطرح شد.

وی گفت: در دیدار مسئولان وزارت خارجه با فلتمن به صراحت اعلام شد که حمله نظامی به سوریه تبعاتی را برای منطقه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اهداف سفر پادشاه عمان به تهران گفت: سلطان قابوس برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور ابراز علاقه کرده بود اما به علت همزمانی آن مراسم با عید فطر سفر پادشاه عمان با تأخیر انجام شد و او به عنوان نخستین میهمان خارجی رئیس جمهور به کشورمان آمده است.

وی روابط ایران و عمان را کاملاً نزدیک و برادرانه دانست و افزود: هدف اصلی از این سفر تبریک گفتن به آقای روحانی بود و در چارچوب روابط دوستانه دو کشور درباره همکاری های دو جانبه به ویژه در عرصه انرژی رایزنی شد.

عراقچی گفت: ایران و عمان همواره روابط عمیقی داشته اند و در دیدار پادشاه عمان و وزرای امور خارجه، انرژی، اقتصادی و فرهنگی این کشور با مقامات کشورمان درباره همکاری در عرصه های ترانزیت، انرژی و صدور گاز و دیگر عرصه ها گفتگو شد.

وی سفر پادشاه عمان به کشورمان را سفری بسیار خوب و موفق در چارچوب همکاری های دو جانبه دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره خواست یکی از اعضای سابق تیم مذاکره کننده هسته ای برای صرف نظر از حقوق هسته ای کشورمان و تن دادن به خواسته های غرب افزود: سخنگوی وزارت امور خارجه موظف نیست به اظهار نظر هر کسی پاسخ دهد آنچه اهمیت دارد مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: آنچه مهم است ورود به مذاکرات با روشها و ادبیات جدید و با تعامل برد برد است که به نتایج قابل قبولی برای ملت ایران منتج شود.

عراقچی افزود: اینکه هر صاحب نظری یا کسی در گوشه ای اظهار نظر کند شخصی است و ارزش پاسخگویی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درادامه نشست خبری  با اشاره به اینکه هیچگاه حمله و جسارت به علمای شیعه را تحمل نکرده ایم و حمایت از علمای شیعه را همواره وظیفه خود می دانیم،  در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا درباره راهکارهای وزارت امور خارجه برای حفاظت از علمای تشیع در جهان اسلام افزود: بروز اختلافات فرقه ای در منطقه به ویژه سوریه، مصر، عراق، لبنان و بحرین یکی از تهدیدات علیه جهان اسلام است.

وی ادامه داد: برخی کشورها برای شعله‌ورتر کردن درگیری‌های فرقه ای و طایفه ای به ویژه اختلاف میان شیعه و سنی تلاش می کنند که این توطئه بزرگ رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم اشغالگر است.

عراقچی با اشاره به هشدار مکرر جمهوری اسلامی به ویژه رهبر معظم انقلاب در این باره گفت: مقام معظم رهبری دیروز نیز در دیدار با پادشاه عمان فرمودند که این درگیری‌ها در چارچوب منافع رژیم صهیونیستی است و تأکید کردند همه باید هشیار باشند که وارد این توطئه نشوند.

وی افزود: وزارت امور خارجه نیز همواره از طریق مراجع بین المللی و تماس با کشورها رایزنی‌های دیپلماتیکی در این زمینه داشته است تا این درگیری‌ها را کاهش دهد.

عراقچی یکی از تبعات این درگیری‌ها را اقدام علیه علما به ویژه علمای شیعه دانست و گفت: هیچگاه حمله و جسارت به علمای شیعه را تحمل نکرده ایم و هرجا چنین اقداماتی روی داده با اعتراض گسترده وزارت امور خارجه و مجموعه نهادهای مذهبی و سیاسی مواجه شده است و در آینده نیز حمایت از علمای شیعه را وظیفه خود می دانیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نامه احمد شهید به رئیس جمهور برای سفر به کشورمان افزود: دو نامه احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل به دفتر رئیس جمهور ارسال و دریافت شده است.

وی گفت: متأسفانه احمد شهید را گزارشگری منصف نمی دانیم زیرا او در گزارشهای گذشته انصاف را رعایت نکرده و متأسفانه بیشتر در نقش اپوزیسیون ظاهر شده و اقداماتی انجام داده که فراتر از وظیفه گزارشگر سازمان ملل بوده است.

عراقچی افزود: برای ما اصلاً‌ قابل پذیرش نیست که وی خارج از چارچوب وظایفش با افرادی دیدار و مصاحبه کرده و در جاهایی حضور یافته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تا زمانی که روند غیرمنصفانه عملکرد احمد شهید متوقف نشود زمینه ای برای سفرش به ایران وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به گزارش نشریه فارین پالیسی درباره انتشار اسناد سازمان جاسوسی امریکا در خصوص کمک شیمیایی امریکا به صدام در جریان جنگ تحمیلی گفت: اسناد منتشر شده درباره کمک امریکا به صدام در حملات شیمیایی به ایران برای ما خبر جدیدی نبود و ما اطلاع داشتیم.

سید عباس عراقچی افزود: اسناد بسیاری درباره کمکهای گسترده آمریکا در این زمینه وجود دارد و حتی برخی شرکتهای اروپایی در زمینه این کمکها به دادگاه رفتند و محکوم شدند .

وی افزود: نکته مهم سیاست دوگانه  آمریکاست که به هیچ معیار انسانی و مقررات بین المللی پای بندی عمیقی ندارد و چنانچه حملات شیمیایی در راستای منافعش باشد علاوه بر سکوت ، کمک هم می کند و در جای دیگر مانند سوریه ، موضوع حملات شیمیایی را بهانه جویی برای حمله نظامی قرار می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: استفاده از سلاحهای شیمیایی از نظر جمهوری اسلامی ایران در هر شرایطی محکوم است و ایران به عنوان یکی از قربانیان این سلاحها ، به کارگیری سلاح شیمیایی را خلاف اسلام و انسانیت می داند.

وی گفت: اسنادی وجود دارد که آنچه در سوریه اتفاق افتاده از جانب گروههای تروریستی بوده  و روسیه نیز عکسهایی را در همین زمینه در شورای امنیت سازمان ملل متحد به نمایش گذاشته است.

عراقچی با اشاره به حملات شیمیایی در سوریه در زمان حضور بازرسان سازمان ملل متحد در این کشور گفت: اتهام به کارگیری سلاح شیمیایی به دولت سوریه همزمان با تلاش برای حمله نظامی به این کشور مطرح می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما درباره هر اقدام یا حمله نظامی در سوریه هشدار می دهیم زیرا این اقدام تبعات خطرناکی برای منطقه در پی خواهد داشت و این عواقب به سوریه محدود نخواهد ماند و کل منطقه را درگیر خواهد کرد.

عراقچی افزود: منطقه ما بیش از هر چیز به آرامش نیاز دارد و امیدواریم عقلانیت کافی در رهبران امریکایی و برخی کشورهای اروپایی وجود داشته باشد ضمن آنکه شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز هیچ مجوزی برای حمله نظامی صادر نکرده است.

خبرنگاری درباره صدور احکام دادگاه تایلند برای دو ایرانی سوال کرد که سخنگوی وزارت امورخارجه پاسخ داد : حکمی که دادگاه کشور تایلند برای این دو ایرانی صادر کرده به اتهام حمل غیر قانونی مواد منفجره بوده است و اتهام دیگری آنچنان که برخی رسانه ها درباره اقدامات تروریستی این دو ایرانی مطرح کرده اند صحت ندارد.

وی افزود: این دو ایرانی هیچ ارتباطی با نهادهای دولتی ندارند و از نیت آنها نیز برای چنین اقدامی مطلع نیستیم اما از زاویه اینکه آنها دو تبعه ایرانی هستند طبیعتا نمایندگی ما در تایلند وظیفه قانونی دارد که خدمات کنسولی به آنها ارائه دهد.

عراقچی گفت:احکام  این دو نفر حبس ابد برای یکی و 15 سال زندان برای دیگری است و ما درمراحل دادگاه تلاش کردیم که عدالت درمورد انها رعایت شود.

وی با بیان اینکه همچنان فرصت تجدید نظر در احکام دادگاه تایلند برای این دو ایرانی وجود دارد افزود: اگر حکم دادگاه قطعی شد میان ایران و تایلند قرارداد تبادل زندانیان وجود داردکه بعد از مدتی می توانند به ایران منتقل شوند و ادامه زندان خود را در ایران طی کنند.

خبرنگاری درباره اعزام هیئت کنسولی ایران به یمن برای پیگیری سرنوشت دیپلمات ربوده شده کشورمان پرسید که سخنگوی وزارت امورخارجه گفت : این هیئت به سرپرستی آقای سجادی مدیر کل امور ایرانیان وزارت امور خارجه تلاشهای خود را آغاز کرده است و امیدواریم در پایان این سفر بتوانیم اخبار جدیدی در مورد این دیپلمات به دست بیاوریم .

وی اضافه کرد: کماکان مسئولیت حفظ جان این دیپلمات ایرانی با دولت یمن است و از مقامات یمنی انتظار موکد داریم که به تلاشهای خود برای پیگیری سونوشت این دیپلمات کشورمان ادامه دهند.

 عراقچی در پاسخ به پرسشی درباره اقدام والی هرات در متهم کردن کنسول گری ایران در افغانستان به دریافت رشوه برای صدور گواهی کار افزود: به علت مرزهای طولانی و روابط گسترده ، مشکلاتی درباره مواد مخدر ، مهاجران افغانی و جویندگان کار که غیرقانونی وارد کشورمان می شوند وجود دارد.

وی یکی از مشکلات را مربوط به صدور ویزا برای افغانی های متقاضی سفر به کشورمان دانست و گفت: بسیاری از اتباع این کشور در جستجوی فرصت های اقتصادی و اشتغال مایلند به ایران سفر کنند اما ما برای تامین منافع و حفظ امنیت کشورمان و مرزهای دو کشور ، ظرفیت محدودی برای صدور روادید داریم.

عراقچی با اشاره به صدور ماهانه سه هزار روادید در کنسولگری کشورمان در هرات افزود: درخواست برای روادید بسیار است و متاسفانه عواملی دخیلند و با دریافت پول از اتباع افغان بدون آن که به متقاضیان کمکی کنند از این وضع سوء استفاده می کنند.

وی با انتقاد از والی هرات بابت چنین اتهامات بدون سند علیه کنسولگری کشورمان  تاکید کرد: هیچ یک از این مسائل به کنسولگری ما مربوط نیست و همکاران ما در کمال پاکدستی و صداقت در خدمت ملت و دولت افغانستان هستند و روادید به بهترین نحو صادر می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها