هشدار ایران به احتمال مداخله نظامی در سوریه

به ‌دنبال اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر این‌که آمریکا گزینه‌های نظامی علیه سوریه را بررسی می‌کند، جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این‌که هیچ مجوز بین‌المللی برای دخالت نظامی در سوریه وجود ندارد، نسبت به هرگونه حرکت یا اظهاراتی که باعث تشنج بیشتر در منطقه شود، هشدار داد.
کد خبر: ۵۹۱۱۳۲

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: ایران بارها اعلام کرده ‌است که این‌گونه اقدامات و اظهارات تحریک‌آمیز فقط به پیچیده‌تر و متشنج‌تر شدن بیشتر اوضاع در منطقه منجر می‌شود.او گفت: مشکل سوریه تنها با پیدا کردن یک راه‌حل مسالمت‌آمیز از طریق گفت‌وگو میسر است.

اظهارات عراقچی‌ در حالی مطرح شده که روز گذشته وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، پنتاگون در حال استقرار نیروی دریایی خود در نزدیکی سوریه به منظور انجام تدارکاتی برای اجرای تصمیم احتمالی رئیس‌جمهور آمریکا برای حمله نظامی به سوریه است.به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری ‌آسوشیتدپرس، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا از هرگونه تشریح تحرکات خاص نیروهای ‌آمریکایی امتناع کرد، اما گفت که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته است که پنتاگون گزینه‌های نظامی را برای سوریه در نظر بگیرد و برخی از این گزینه‌ها نیازمند استقرار نیروهای آمریکایی است.

بر همین اساس، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که ناوهای نیروی دریایی این کشور قادرند تا اقدامات متفاوت و مختلف نظامی را انجام دهند که از جمله آن می‌توان به پرتاب موشک‌های کروز توماهاک که در جریان مداخله نظامی آمریکا در لیبی در 2011 از آنها استفاده شد، اشاره کرد.

اعزام کشتی‌های جنگی، اوضاع منطقه را خطرناک‌تر می‌کند

با این همه سخنگوی وزارت امور خارجه، با اشاره به مواضع اخیر دولتمردان آمریکایی تاکید کرد: امیدواریم عقلانیت کافی در مقامات کاخ سفید وجود داشته باشد که وارد چنین معرکه خطرناکی نشوند. اظهارات تحریک‌آمیزی که از سوی مقامات نظامی آمریکا مطرح شده یا اقداماتی مانند اعزام کشتی‌های جنگی، کمکی به حل و فصل موضوع نمی‌کند و باعث خطرناک‌تر شدن اوضاع منطقه خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه همزمان با حضور بازرسان سازمان ملل در این کشور گفت: از اخبار مربوط به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه عمیقا نگرانیم و استفاده از این سلاح‌ها را بشدت محکوم می‌کنیم. عراقچی گفت: ما در تماس نزدیک با دولت سوریه و برخی دیگر از کشورها بوده و خواهان روشن شدن ابعاد این ماجرا هستیم.

منافع تروریست‌ها در تشدید بحران سوریه است

مواضع دستگاه دیپلماسی کشورمان در قبال بحران سوریه و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال استفاده دولت این کشور از سلاح شیمیایی علیه مخالفان پیش از این نیز ازسوی وزیر امور خارجه کشورمان مطرح شده بود.

ظریف در گفت‌وگوی تلفنی که چند روز قبل با داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه داشت، با یادآوری مواضع قاطع و کشورمان در نفی به‌کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی، هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را بشدت محکوم کرد و گفت که اگر استفاده از سلاح شیمیایی صحت داشته باشد، به طور قطع توسط گروه‌های تروریستی و تکفیری انجام شده است؛ زیرا آنها در عمل نشان داده‌اند که از هیچ جنایتی رویگردان نیستند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر وارد کردن اتهام به دولت سوریه برای استفاده از این سلاح‌ها نیز گفت: در حالی که بازرسان سازمان ملل در دمشق حضور دارند و دولت این کشور با تسلط در حال عقب راندن تروریست‌ها است، چگونه دولت به چنین اقدامی دست می‌زند؛ این عمل جنایتکارانه توسط گروه‌های تروریستی انجام شده زیرا منافع آنها در گروی تشدید بحران در سوریه و بین‌المللی کردن آن است.

عملیات نظامی در سوریه دامن رژیم صهیونیستی را هم می‌گیرد

اما همزمان با تحرکات جدید بین‌المللی در رابطه با بحران سوریه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز دیروز با تاکید بر این‌که حمله شیمیایی در سوریه توسط تروریست‌ها صورت گرفته است، تاکید کرد: امیدواریم که بازرسان سازمان ملل این شجاعت را داشته باشند که واقعیات اقدام شیمیایی در سوریه را به جهانیان اعلام کنند. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا، هشدار داد: اگر عملیات نظامی در سوریه آغاز شود، دامن رژیم صهیونیستی را خواهد گرفت. وی با اشاره به موضعگیری وزیر دفاع آمریکا درمورد بررسی حمله احتمالی نظامی به سوریه در پنتاگون گفت: تصورم این است که آمریکایی‌ها اشتباهات صورت گرفته در عراق و افغانستان را در سوریه تکرار نخواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانمهر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
۰
۰
لعنت خدا بر این آمریكای نامرد و بی وجدان باشه. من نمی دونم چرا هنوز هم بعضی ها از این غول بی شاخ و دم خوششون میاد!!

نیازمندی ها