نفرزاده: تنها نگرانی من نداشتن شناخت و تجربه لازم برای مصاف با حریفان است

نمایش آبرومند؛ هدف جوانان والیبال در ترکیه

والیبال ایران در آستانه یک رویداد جهانی دیگر است، این‌بار در رده سنی جوانان و پیکارهای قهرمانی جهان که قرار است از سی و یکم مرداد در ترکیه آغاز شود. این در حالی است که چندی پیش تیم نوجوانان کشورمان در جهانی مکزیک در رده چهارم دنیا ایستاد و با توجه به درخشش تیم ملی بزرگسالان در لیگ جهانی، آن عنوان چهارمی انتقادهای زیادی را متوجه کادر فنی تیم نوجوانان کرد. اما شرایط تیم جوانان چگونه است؟ این پرسشی بود که برای یافتن پاسخ آن نزد فرهاد نفرزاده، سرمربی تیم جوانان رفتیم. اظهار‌نظر صریح او خواندنی است.
کد خبر: ۵۹۰۶۷۱

نفرزاده در گفت‌وگو با جام‌جم ابتدا به تشریح شیوه گزینش نهایی 12 ملی‌پوش اعزامی به ترکیه پرداخت و گفت: برای این مهم از اردیبهشت امسال، 55 والیبالیست جوان را از دل تیم جوانان سال گذشته، رقابت‌های آموزشگاه‌ها، لیگ جوانان و همچنین پیکارهای استانی گزینش کردیم و طی هشت مرحله اردوی آماده‌سازی، به مرور این بازیکنان غربال شده و در نهایت به 12 نفر نهایی رسیدیم؛ بازیکنانی که بی‌تردید شایستگی رسیدن به این مرحله را داشته‌اند.

تیم ایران در پیکارهای ترکیه با تیم‌های آرژانتین، ژاپن، مکزیک و استونی در گروه دوم این رقابت‌ها همگروه است، آیا کادر فنی ایران شناختی از این تیم‌ها دارد؟ نفرزاده در پاسخ به این پرسش گفت: متاسفانه شناختی در این‌باره نداریم و همین مساله تنها نگرانی من را به دنبال داشته است. گرچه به طور طبیعی دیدار با ژاپن و مکزیک در روزهای سوم و چهارم برگزار می‌شود و پیش از آن می‌توانیم این دو حریف را آنالیز کنیم، اما بدون هیچ‌گونه شناختی باید به مصاف آرژانتین و استونی برویم و این موضوع به هیچ عنوان خوب نیست، علاوه بر این تجربه مصاف با چنین حریفانی را هم نداریم.

وی با بیان این‌که نمی‌توان مسابقه‌های جهانی را دست‌کم گرفت، افزود: تمام رقبا برای صعود به این پیکارها حریفان سرسخت خود در سطح قاره‌های مربوط را شکست داده‌اند و مشخص است تیمی مثل آرژانتین در سال‌های اخیر تیم‌های مدعی و آماده‌ای را برای مسابقه‌های رده‌ای سنی مختلف ساخته و پرداخته کرده و حریف خطرناکی است. درست مثل استونی که با پشت سر گذاشتن تیم‌هایی چون بلغارستان و آلمان به این مرحله رسیده است و قطعا حریف قدری خواهد بود.

وی در عین حال از روند پیگیری تمرین شاگردانش در ماه‌های گذشته ابراز رضایت کرد و گفت: خوشبختانه سطح عملکرد ملی‌پوشان در حد انتظارات و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده است و به طور قطع آنها تا زمان شروع مسابقات به اوج آمادگی فنی و تاکتیکی خواهند رسید.

رضایت نسبی از اردوی ترکیه

اردوی تدارکاتی ترکیه تنها میدانی بود که تیم جوانان ایران در آن چند بازی تدارکاتی انجام داد. نفرزاده درباره این دیدارها گفت: با توجه به نامه ارسالی از سوی فدراسیون والیبال کشورهای ترکیه و ایتالیا اقدام لازم برای اعزام تیم انجام شد، اما به دلیل نبود زمان کافی برای تهیه روادید از سفارت کشور ایتالیا، شرایط اعزام تیم به ترکیه فراهم شد و در این سفر یک هفته‌ای، ما چهار بازی دوستانه و تدارکاتی را با تیم ملی جوانان میزبان مسابقات جهانی برگزار کردیم و در مجموع نتیجه یک دیدار را واگذار و سه دیدار را به نفع خود به پایان رساندیم.

نفرزاده گفت: جوانان والیبالیست ترک از نظر قدرت فنی حریف سرسخت و گردن‌کلفتی برای ما نبودند و باید به آنها در حد یک تیم متوسط در مسابقات جهانی نگاه کرد. با وجود این ما نهایت بهره‌برداری را از این اردو داشتیم. با توجه به آن‌که سیستم بازی حریفان ما در مسابقات جهانی با یکدیگر تفاوت‌های فاحشی دارد و باید با برنامه‌ریزی خاص و ترکیب متفاوت رقابت‌ها را دنبال کنیم، در هریک از این بازی‌های تدارکاتی با ترکیب متفاوتی به مصاف حریف رفته و تاکتیک‌های مختلف را اجرا کردیم.

حضوری آبرومند خواهیم داشت

سرمربی تیم والیبال جوانان درباره هدف تیمش در پیکارهای جهانی گفت: ما در این رقابت‌ها اهداف پله‌ای را مد نظر داریم، ابتدا به فکر صعود از مرحله گروهی و سپس راهیابی به جمع هشت تیم برتر دنیا هستیم و در تمام بازی‌هایمان به هدفی جز ارائه بازی‌های آبرومند برای کسب بهترین نتیجه فکر نمی‌کنیم، چراکه همه بازیکنان در اردوهای برگزار شده از ابتدا تاکنون از جان و دل زحمت کشیدند و شرایط فنی آنها در تمام موارد با رشد قابل توجهی همراه بوده است. به صراحت باید بگویم که فهم و درک والیبالی آنها اکنون نسبت به گذشته رشد محسوسی داشته است.

سرمربی تیم ملی والیبال جوانان با بیان این‌که این تیم می‌تواند شش‌هفت بازیکن طراز اول را به تیم ملی بزرگسالان تحویل دهد، گفت: خوشبختانه هدف بزرگ این تیم یعنی پشتوانه‌سازی هم محقق می‌شود، چراکه بااطمینان می‌گویم از ترکیب تیم کنونی حداقل شش‌هفت بازیکن در یکی دو سال‌ آینده به تیم ملی بزرگسالان راه می‌یابند و این نکته امیدوار‌کننده‌ای برای ما محسوب می‌شود.

هماهنگی با ولاسکو

سرمربی تیم والیبال جوانان درباره چگونگی تعامل خود با خولیو ولاسکو، سرمربی تیم ملی بزرگسالان گفت: خوشبختانه ارتباط بسیار نزدیک و خوبی بین ما وجود دارد و هفته‌ای سه جلسه پیرامون شرایط تیم جوانان جلسه داریم و او با روی گشاده همه نکات فنی مورد نظر را به ما یادآوری کرده و ما هم سعی می‌کنیم نکات آموزشی مد نظر او را به بازیکنان انتقال دهیم. قطعا این تعامل مثبت و سازنده در نهایت به سود والیبال ایران است.

ترکیب تیم ایران

مصطفی باقری، حمید حمودی، جواد حسین‌آبادی، میلاد عبادی‌پور، سیدآرش تقوی، محمدجواد معنوی‌نژاد، سعید جواهری‌توانا، امیرعلی فتحعلی، محمد فلاح، سهند الله‌وردیان، قاسم کارخانه و ابوالفضل قلی‌پور، اهالی تیم‌ ملی والیبال جوانان را تشکیل می‌دهند.

کادر فنی: سیدامید هاشمی (سرپرست)، فرهاد نفرزاده (سرمربی) محمد شعبان خمسه، فرشاد سعیدی و اکبر محمدی (مربیان)، حمید جعفرزاده (کمک‌مربی)، دکتر غلامرضا نوروزی (پزشک)، سعید ضیغمی (فیزیوتراپ)، هانی فرخی‌فرد (آنالیزور)، میر ابوالفضل معصوم‌زاده (ماساژور) و طاهر گرافر (بدنساز).

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها