کپسول

همکاری‌های لذت‌بخش

گاهی فکر می‌کنم مشکلات این روزهای ما، خیلی پیچیده‌تر از آن است که بسادگی بتوانیم از پس آن بر بیاییم. من و تو مثل مادر و پدرمان زن و شوهریم، اما نمی‌توانیم مثل آنها زندگی کنیم. دنیای مدرن و الزامات آن تا خانه ما هم آمده و با خود باید و نباید‌ها و محدودیت‌هایی ​ آورده که کمی صورت مساله زندگی را سخت می‌کند.
کد خبر: ۵۸۹۶۱۴

من، یک زن هستم که دوست دارم به وظایف خود بخوبی عمل کنم. همسر و مادر خوبی باشم، فنون کدبانوگری را بدانم و مانند مادرم باعث آرامش خانه‌مان شو​م، اما فقط یک فرق کوچک دارم. ساعات زیادی از روز را باید به سر کار بروم. سعی می‌کنم با درآمدم به پیشرفت زندگی‌مان کمک کنم، اما گاهی 24 ساعت شبانه روز برای رسیدگی به تمام کارها کافی نیست.این مشکل خیلی از زوج‌هاست وقتی​ هر دوی آنها کار می‌کنند. خانم خانه انرژی محدودی دارد و نمی‌تواند از پس کارهای بیرون و داخل خانه به طور همزمان برآید و از یک طرف مرد خانه هم توقع دارد وقتی از سر کار برگشت همه چیز آماده باشد.

واقعیت این است که چنین چیزی ممکن نخواهد بود. این روزها ساختار زندگی تغییر کرده است و حتی خانم‌های خانه‌دار هم به کمک همسرشان نیاز دارند، اما وقتی خانمی شاغل است باید همسرش همکاری بیشتری در خانه داشته باشد.

اولین چیزی که چنین زوج‌هایی به آن احتیاج دارند، تقسیم وظایف است. خانمی که کمک خرج خانه باشد و مثل همسرش درگیر مسائلی مثل پرداخت وام و کارهای بانکی و غیره شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما زمانی به مشکل بر می‌خورد که قرار باشد هم چنین دغدغه‌هایی​ داشته باشد و هم بنابر الگوهای سنتی تمام وظایف یک زن خانه‌دار را انجام دهد. آن وقت آن زن باید مثل کسی که دو شغله است، انرژی صرف کند.برای این‌که چنین اتفاقی نیفتد و خانم‌های شاغل بتوانند وظایف همسری‌شان را بخوبی انجام دهند، نیاز به نیروی کمکی همسرشان دارند. اشتباه نکنید. قرار نیست همه کارها را آقایان انجام دهند. در ایده‌آل‌ترین شکل ممکن هم بیشتر وظایف خانه با خانم‌هاست، اما بعضی از کمک‌ها علاوه بر کم کردن فشار کاری خانم، برایشان این پیام را دارد که سلامت و آرامش آنها برای شوهرشان مهم است و در مشکلات زندگی تنها نیستند و کسی هست که حمایت‌‌شان می‌کند.

تقسیم وظایف حتی در خانواده‌های سنتی​، هم انجام می‌شود. در آنجا قوانین نانوشته اما پذیرفته شده توسط زن و شوهر به کمک‌شان می‌آید. ولی بین زن و شوهر‌های امروزی باید گاهی این قوانین بیان​ و حتی نوشته شود. طرفین بدانند چه وظایفی دارند و در مورد آن با هم حرف بزنند. می‌توانند کارهای مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند. مثلا مردی که قرار است در یکی از کارهای خانه کمک کند، بین شستن ظرف‌ها ​ یا نظافت خانه می‌تواند یکی را انتخاب کند یا اگر قرار است خانمی در برخی وظایف بیرون از منزل کمک کند، بین کارهای بانکی یا خرید برخی لوازم مورد نیاز، یکی را انجام دهد. زن و شوهر باید بدون پیش زمینه این کارها زنانه است یا مردانه، به وظایفشان عمل کنند اما در این تقسیم‌بندی باید خصوصیات جسمانی و روانی یکدیگر را هم در نظر بگیرند. همین که مرد خانه در برخی کارها همراه باشد، کافی است. این تقسیم وظایف و کمک بیشتر مردان در خانه نباید​ جایگاه زن و مرد را تغییر دهد. بدترین خانواده‌ها، آنهایی هستند که جای زن و مرد تغییر کند.با هم همکاری کنید، لذت کار تیمی را در چهاردیواری خانه ‌تان بچشید اما هر کدام جایگاه خود را حفظ کنید.

ندا داوودی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها