آمارهای منتشر نشده از وضعیت فراغت گذرانی جوانان پایتخت

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: تلویزیون بیشترین سهم از اوقات فراغت جوانان را دارد و هر جوان روزانه 100 دقیقه از زمان خودش را صرف برنامه‌های تلویزیونی می‌کند، فیلم، سریال، برنامه‌های ورزشی و اخبار از جمله برنامه‌هایی است که جوانان استقبال بیشتری از آنها می‌کنند.
کد خبر: ۵۸۹۱۸۴
آمارهای منتشر نشده از وضعیت فراغت گذرانی جوانان پایتخت

محمد تقی حسن زاده، افزود: طی تحقیقات مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان که در سال 1388، بین 600 نفر از جوانان 29-15 ساله در مناطق 22 گانه تهران انجام شده است، هر جوان در طول روز 79 دقیقه وقتش را صرف فعالیت‌های ورزشی و بازی همچون شنا، فوتبال، بدنسازی و کوهنوردی می‌کند.

وی تصریح کرد: بیشتر جوانان به ترتیب باشگاه، کوچه و خیابان، خانه، مکان ورزشی محله و پارک را به عنوان محل ورزشی و بازی خود انتخاب می‌کنند.

حسن زاده ادامه داد: طبق این تحقیقات از بین برنامه‌های رادیویی که بیشتر نظر جوانان را به خود جلب کرده است، برنامه‌هایی چون موسیقی، اخبار، طنز و نمایش پر طرفدار بوده و در این میان جوانانی که در طول تابستان به رادیو گوش داده‌اند اکثرشان حدود 77 درصد به رادیوهای خارجی و حدود 23 درصد به رادیوهای داخلی گوش می‌دادند.

پاپ دوست ها

رییس مرکز مطالعات وزارت ورزش و جوانان همچنین میزان گوش کردن به سی‌دی و نوارهای صوتی برای هر جوان در کل جامعه آماری را 78 دقیقه در روز اعلام کرد و گفت: طبق اعلام جوانان بیشترین موسیقی مورد استفاده آنان موسیقی پاپ ایرانی و موسیقی خارجی بوده است.

ایستادن سر کوچه

وی اظهار کرد: بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، جوانان در استفاده از رایانه بیشتر برای جست‌وجوی اینترنتی و بازی و سرگرمی استفاده می‌کنند و 74 دقیقه از زمان خود را در روز به رایانه اختصاص می‌دهند. ضمن اینکه جوانان در روزهای تابستان به طور متوسط 70 دقیقه در روز صرف گردش در خیابان، مراکز خرید و ایستادن در سر کوچه‌ها می‌کنند.

کانون فرهنگی دوست ندارند

حسن زاده از نکات قابل توجه در این پژوهش به این موضوع اشاره کرد که 91.3 درصد از جوانان برای گذراندن اوقات خود در تابستان اصلا از کانون‌های فرهنگی استفاده نکرده‌اند و تصریح کرد: به طور متوسط هر جوان در کل جامعه آماری 17 دقیقه از وقت خود را در کانون‌های فرهنگی گذرانده است و در این میان 38.6 درصد جوانان در کانون‌های فرهنگی به فعالیت‌های هنری پرداخته‌اند و طراحی، نقاشی و نواختن آلات موسیقی بیشترین فعالیت هنری در میان جوانان بوده است.

سینما پسندها

وی با اشاره به اینکه طبق پژوهش صورت گرفته یکی از محیط‌های مناسب برای گذراندن اوقات فراغت جوانان، تئاتر، سینما و استادیوم‌هاست، ادامه داد: طبق نتایج به دست آمده 71 درصد جوانان برای گذراندن اوقات فراغت خود به سینما مراجعه کرده‌اند و فیلم‌های کمدی بیشترین طرفدار را در این میان داشته است و 39 درصد نیز به تماشای تئاتر رفته‌اند. همچنین هر جوان تهرانی در طول تابستان برای تماشای مسابقات ورزشی به طور متوسط 2.6 بار به استادیوم یا باشگاه‌های ورزشی رفته ‌است.

وقت گذرانی با هر دو جنس

به گفته رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان، یکی دیگر از مواردی که در طول تابستان اوقات فراغت جوانان را پر می‌کند، مسافرت و حضور در جمع دوستان و اقوام است، به طوریکه هر جوان تهرانی 13.3 روز از تابستان را در سفر بوده است که حدود 70.8 درصد از این مسافرت‌ها در مناطق خوش آب و هوا بوده است. همچنین به طور متوسط جوانان در طول تابستان 12 بار به دیدار اقوام و فامیل و 17.8 بار به دیدار دوستان رفته‌اند. همچنین 47 درصد از جوانان تهرانی بیشتر اوقات فراغت خود را با هر دو جنس گذرانده‌اند.


ناراضی از برنامه های اوقات فراغت

وی افزود: طبق این پژوهش بیش از دو سوم جوانان توزیع امکانات تفریحی در سطح شهر تهران را در حد کم و بسیار کم‌ توصیف کرده‌اند و حدود 70.6 درصد جوانان مسئولین را در برنامه‌ریزی و اجرای اوقات فراغت جوانان در حد خیلی کم موفق می‌دانند.

حسن زاده  گفت: طبق این پژوهش که در مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت ورزش و جوانان انجام شده است، 53 درصد جوانان تهرانی مشکلات مالی، 47.1 درصد نبود امکانات، 21.3 درصد نیز حساسیت‌های اجتماعی و فرهنگی را در عدم استفاده مطلوب جوانان از اوقات فراغت موثر می‌دانند و 55 درصد جوانان نیز ایجاد امکانات ورزشی و تفریحی و 25.9 درصد مسائل مالی و کاهش هزینه‌ها را برای بهبود گذراندن اوقات فراغت پیشنهاد می‌کنند. (ایسنا)

فعالیت فراغتی روزانه دقیقه در روز فعالیت فراغتی در هفته دقیقه در هفته
ورزش و بازی 79 فیلم ویدیویی 84
تلویزیون 100 مطالعه 31
ماهواره 23.8 گردش در پارک 59
رادیو 23 قهوه خانه یا کافه 31
سی دی نوار صوتی 78 هیات مذهبی 36
رایانه 74 فرائض دینی 47
گردش در خیابان 70 کانون فرهنگی 17
    فعالیت هنری  

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها