طبق سند چشم‌انداز بیست ساله کشور، ایران تا سال 1404 باید پذیرای 20 میلیون گردشگر خارجی باشد؛ رقمی که اکنون فقط یک‌پنجم آن محقق شده و سهم کشور ما را از کل درآمدهای گردشگری جهان در حد کمتر از یک درصد نگه داشته است.
کد خبر: ۵۸۶۱۴۹

نمی‌توان ارزیابی و تحلیل جامع و کاملی از وضع فعلی گردشگری ایران ارائه کرد؛ برای قضاوت باید آمار و اطلاعات واقعی در دست باشد، نه در گذشته و نه اکنون این اطلاعات وجود نداشته است؛ بنابراین نمی‌توانیم بگوییم دولت جدید چه وضعی را در گردشگری تحویل گرفته و چه وضعی را تحویل می‌دهد.

در الگوی حساب اقماری گردشگری که از سوی سازمان جهانی جهانگردی ارائه شده است؛ مجموعه آمارها، نماگرها و شاخص‌های اقتصادی گردشگری در ده جدول تنظیم و پیش‌بینی شده است که مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اطلاعات اقتصادی درباره تقاضا و عرضه گردشگری داخلی و بین‌المللی شامل هزینه‌های گردشگران بومی، گردشگران ورودی و خروجی، ارزش تولید واحدهای اقتصادی فعال در گردشگری و سنجش آن با محصول ناخالص داخلی، اشتغال در گردشگری، هزینه‌های دولت در توسعه فعالیت‌های گردشگری و اطلاعات اقتصادی درباره ظرفیت گردشگری و نماگرهای اقتصادی مربوط به تعداد، شیوه و مدت اقامت گردشگران را دربر می‌گیرد.

با وجود توجهی که در این سال‌ها به گردشگری شده اما هیچ گونه گزارش دقیق و مجموعه اطلاعات اقتصادی که زمینه‌ساز تحلیل اقتصادی فعالیت‌های گردشگری باشد، وجود ندارد؛ البته امکان‌سنجی و تهیه این حساب‌ها در این دولت و دولت‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته، اما هیچ‌گاه عملیاتی نشده است.امروزه گردشگری از سوی تمام کشورها مورد تاکید قرار گرفته مثلا کشور ترکیه با 30 میلیون گردشگر ورودی جزو ده کشور برتر دنیا در جذب گردشگری مطرح می‌شود؛ در حالی که در سال 1990 فقط از یک میلیون گردشگر خارجی بهره‌مند بوده است، لذا رسیدن به 20 میلیون گردشگر در چارچوب سند 1404 کاملا دست‌یافتنی و اجرایی است؛ ضمن این‌که شخص رئیس‌جمهور منتخب نیز از ورود ده میلیون گردشگر سخن به میان آورده بودند. از سوی دیگر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بحث گردشگری، بستر را برای هماهنگی تمامی دستگاه‌ها برای رونق این بخش فراهم کرده است.

مشکل اصلی که گردشگری داخلی ایران با آن مواجه است بحث بازاریابی است. بازاریابی در ایران متاسفانه تعطیل است، به‌طوری که ما در هیچ کشوری نمی‌بینیم که برای سفر به ایران تبلیغات محیطی صورت گیرد.

محمدرضا پوینده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها