نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که رئیس جمهوری وی در مصر محمد مرسی است زیرا وی توسط مصری‌ها برگزیده شده و به اراده مردم مصر احترام می‌گذارد.
کد خبر: ۵۸۵۸۲۱
مرسی را رئیس‌جمهور مصر می‌دانم

به گزارش روزنامه تودی زمان، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، این اظهارات را در جریان سخنرانی در مراسم افتتاحیه مرکز هنری آرانمگا در منطقه «کوچوکچکجه» در استانبول ایراد کرد.

اردوغان در سخنرانی در افتتاحیه این مرکز بر نگرانی‌هایش در رابطه با ملت مصر تاکید کرد و عنوان داشت که این امکان برای ترکیه وجود ندارد که یک دولت موقت تحت حمایت ارتش را در مصر به رسمیت بشناسد.

اردوغان خاطرنشان ساخت: در مصر ملتی وجود دارند که حقوقشان زیر پا گذاشته شده است. آیا کسی می‌تواند برای این وضعیت احترام قائل باشد؟ برای من ممکن نیست که به این وضعیت احترام بگذارم. ترکیه از کودتاهای نظامی بسیار رنج کشیده است. ما تاوان کودتاها را پرداخت کرده‌ایم و می‌خواهیم که برادران ما مجبور به پرداختن این تاوان نباشند.

اردوغان که یکی از حامیان محمد مرسی،‌ رئیس جمهوری مخلوع مصر بود، همچنین از اینکه با محمد البرادعی، معاون ریاست جمهوری مصر گفت‌وگو داشته باشد، سرباز زد.

اردوغان تاکید کرد که رئیس جمهوری وی در مصر محمد مرسی است زیرا وی توسط مصری‌ها برگزیده شده و به اراده مردم مصر احترام می‌گذارد.

نخست وزیر ترکیه بار دیگر خواهان برقراری دموکراسی در مصر شد و گفت: رئیس جمهوری که با انتخابات روی کار می‌آید باید با انتخابات نیز کناره گیری کند.

ترکیه جزو نخستین کشورهایی بود که تحولات رخ داده اخیر در مصر و سرنگون شدن محمد مرسی توسط ارتش مصر را کودتا خواند.

اردوغان شدیدا از موضع جامعه مدنی نسبت به تحولات مصر انتقاد و آن را متهم کرد به اینکه در قبال وقایع مصر تنها یک تماشاچی بوده است.

مصر از زمان سرنگونی محمد مرسی توسط ارتش این کشور شاهد تظاهرات خشونت آمیز بوده است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها