کاهش 14 درصدی خرید شیر در سال گذشته به خاطر گرانی

شیر گران، برای ایرانی‌ها می‌غرد

چرا در سال گذشته، مصرف شیر 14 درصد و از دو سال پیش تا کنون 22 درصد در کشور کاهش داشته است؟ محاسبه سختی نیست! دقیقاً همین حالا که این مطلب را می خوانید، با تصور این که تا چند دقیقه دیگر قیمت شیر بیشتر نشده باشد، یک بطری شیر کم چرب که محتوی حدود 4 لیوان مایع است، 1900 تومان و یک بطری شیر پرچرب، 2000 هزار تومان است.
کد خبر: ۵۸۵۳۷۴
شیر گران، برای ایرانی‌ها می‌غرد

هر انسان برای سلامت ماندن، باید روزی دو لیوان شیر بخورد و با این حساب اگر اعضای یک خانواده چهارنفری از قشر کم در آمد با حقوق متوسط 400 هزار تومان بخواهند به این دستور بهداشتی عمل کنند، باید هر ماه حدود 114 تا 120 هزار تومان از درآمدشان را که بیش از یک چهارم حقوق شان است فقط به نوشیدن شیر اختصاص دهند و البته همه این محاسبات فقط در صورتی صحیح است که قیمت شیر ثابت بماند و آنطور که برخی مسئولان ابراز نگرانی می‌کنند تا دو سه هفته آینده ، چند برابر نشود.

زهرا عبداللهی، رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خبرهای بدی برای ایرانی ها داشت. او هشدار داد که به علت افزایش قیمت شیر، مصرف آن در سال گذشته، 14 درصد کاهش داشته است که این وضعیت احتمال افزایش پوکی استخوان و دیگر بیماری ها را در جامعه افزایش می‌دهد و به تبعیت از آن، هزینه‌های درمان نیز بیشتر می‌شود.

این مسئول پیش بینی کرد که امسال با توجه به افزایش تورم، بی تردید درصد کاهش خرید شیر از سوی مردم، بیشتر می شود. وی  همچنین از سند ملی تغذیه و امنیت غذایی گفت که در جهت بهبود وضعیت تغذیه‌ای ایرانی‌ها در وزارت بهداشت تنظیم شده است.او در گفتگو با ایسنا تاکید کرد که مسلماً تنظیم سند برای بهتر شدن حال ایرانی ها کافی نیست و مهمترین شرط برای برقراری امنیت غذایی، ثابت نگه داشتن قیمت مواد غذایی مهمی مانند شیر است.  

عبداللهی البته نخستین مسئولی نیست که درباره تبعات افزایش قیمت شیر هشدار می‌دهد و پیش از او نیز حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع لبنی در این باره ابراز نگرانی کرده و در تیر امسال به فارس گفت که از دو سال پیش، یعنی زمانی که یارانه شیر حذف شد، این محصول غذایی افزایش قیمتی 200 درصدی داشته و مصرفش نیز 22 درصد در کشور کم شده است .

احتمال جهش قیمت دوباره شیر

اعلام کاهش مصرف شیر در جامعه به علت افزایش قیمت آن در حالی رخ می‌دهد که حسن تأمینی لیچانی، نماینده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، زمزمه هایی شنیده که بر اساس آنها قرار است تا چند هفته آینده قیمت شیر تا سقف 3 برابر افزایش پیدا کند.

نگرانی تأمینی بر اساس شایعه نیست و همین هفته، عباس پشم فروش، معاون بازرگانی داخلی شرکت امور پشتیبانی امور دام هم اعلام کرده است که شش کانتینر واردات نهاده های دامی در گمرک بلاتکلیف مانده است چون بانک مرکزی ارزی برای ترخیص کالاهای آنها، به شرکت پشتیبانی امور دام نمی‌دهد و این وضعیت، احتمال مبادله ای شدن ارز نهاده‌های دامی را زیاد می‌کند که به افزایش قیمت شدید لبنیات و از جمله شیر می‌انجامد.

تأمینی یکی از نمایندگانی است که با اختصاص یارانه به شیر، موافق است و ابراز تأسف می کند، از وقتی یارانه محصولات غذایی همچون شیر حذف شد مردم با مشکلات زیادی مواجه شدند. حدود نیمی از اقشار فقیر شیر را به طور کلی از سبد خرید خانواده حذف کرده اند و نیم دیگر میزان مصرف آن را کاهش داده اند.

نماینده مجلس، خبر داد که در ماه های اخیر با افزایش بی رویه قیمت شیر، حتی سهمیه شیر در برخی بیمارستان ها و مراکز نگهداری سازمان های حمایتی مانند بهزیستی کاهش پیدا کرده است و می‌گوید با افزایش مهار گسیخته قیمت شیر ، حتی معلوم نیست پس از تابستان،آموزش و پرورش توانایی مالی خریداری  و پخش شیر در مدارس سراسر کشور را داشته باشد یا نه؟!

شیر را با یارانه رام کنید

سیامک مرصدق، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با اختصاص یارانه به شیر موافق است اما تأکید می‌کند که در سال های گذشته نیز مجلس بارها این موضوع را به دولت پیشنهاد کرد که با مخالفت دولتی ها رو به رو شد. او حالا امیدوار است که با تغییر دولت،‌ راه اختصاص یارانه به شیر هموارتر شود.

نماینده مجلس اعتقاد دارد اختصاص یارانه نقدی به همه اقشار، سیاست نادرستی بوده است چرا که بسیاری از اقشار متوسط و مرفه به این یارانه نیاز نداشتند و از سوی دیگر بسیاری از اقشار فقیر نیز آن را صرف نیازهای واقعی شان نمی‌کردند چرا که از این نیازهای اصلی که یکی از آنها تغذیه صحیح و سالم است، بی‌خبرند.

مرصدق توضیح می‌دهد که یارانه باید به شکل هدفمند و حتی ویژه خرید برخی محصولات غذایی مانند شیر در اختیار مردم قرار گیرد و آنها نتوانند بودجه‌ای را که برای خرید این نوع مواد است به برآورده کردن نیازهای دیگرشان اختصاص دهند و حتی شاید بهتر باشد محصولات غذایی بسیار مهم مانند شیر به شکل کوپنی به مردم ارائه شود.

علت تأکید این پزشک بر اختصاص یارانه ویژه به شیر این است که اعتقاد دارد بسیاری از خانواده‌ها هنوز فرهنگ غذایی مطلوبی ندارند و امکان دارد اگر یارانه به شکل نقدی و هدایت نشده به حساب شان واریز شود، آن را صرف خرید خوراکی های غیر ضروری و حتی مضر کنند.

طرح مرصدق البته در صورتی قابل اجراست که نخست، وزارت بهداشت، حداقل سبد غذایی را برای هر ایرانی مشخص کند، یعنی کارشناسان این وزارتخانه دقیقاً تعیین کنند کمترین میزان پروتئین، ‌چربی، کربوهیدرات و دیگر مواد غذایی برای تأمین سلامتی فرد چقدر است تا پس از آن معلوم شود به کدام دسته از مواد غذایی باید یارانه ویژه اختصاص داد چون معمولاً تأمین مواد غذایی حاوی چربی و کربوهیدرات برای اقشار فقیر دشوار نیست اما مواد غذایی حاوی پروتئین ها و انواع ویتامین ها معمولاً گران است.

شیر نخورید، عاقبت به خیر نمی شوید

پوکی استخوان، به گفته کورش جعفریان، متخصص تغذیه،  فقط عارضه بلند مدت مصرف نکردن شیر است و از عوارض کوتاه مدتش، می توان به  رشد ناقص و کند جسمی در کودکان، احساس خستگی مزمن به علت نرسیدن ویتامینB2  شیر به بدن، مشکلات بینایی و  نرمی استخوان اشاره کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به مردم نهیب میزند؛ شیر، منبع غنی کلسیم و پروتئین است و حتی اگر کسی بتواند پروتئین مورد نیاز بدنش را از دیگر مواد غذایی بگیرد ، هیچ ماده غذایی در تأمین کلسیم جایگزین شیر نمی‌شود.

تأکید بر مصرف شیر در شهرهای بزرگ همچون تهران از سوی متخصصان بیشتر است و جعفریان درباره علتش توضیح می دهد؛ شیر ، بخشی از مواد مضر مانند سرب را که با هوای آلوده وارد بدن شده، دفع می‌کند و کم مصرف کردن شیر و دفع نشدن سرب، در بزرگسالان باعث انواع بیماری های عصبی و در کودکان سبب کم هوشی می شود.

هرچند مرصدق،‌ نماینده مجلس امیدوار است که در دولت جدید با اختصاص یارانه‌ای ویژه بر برخی محصولات غذایی همچون شیر موافقت شود اما حتی اگر نظر دولت در این باره مثبت باشد، فرایند اختصاص یارانه به مواد غذایی یا حتی کوپنی کردن برخی اقلام تا چند سال طول می کشد و به همین علت به نظر می رسد فعلاً سریع ترین راه برای آشتی دادن مردم با شیر، نظارت و کنترل قیمت آن است. 

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها