متخصصان تاکید می‌کنند اهدای خون با روزه داری منافات ندارد

کاهش ذخایر خونی کشور

هر ساله با فرارسیدن ماه رمضان، شاهد هستیم که میزان استقبال مردم برای اهدای خون، کاهش می‌یابد و بسیاری از روزه‌داران گمان می‌کنند که اهدای خون در این ماه، به سلامت بدن آسیب می‌رساند، بخصوص امسال با توجه به همزمان شدن ماه رمضان و فصل تابستان، این کم‌میلی به اهدای خون بیشتر از سال‌های قبل شده است، اما متخصصان و پزشکان بر این باورند که از منظر علمی و پزشکی، روزه‌داری و اهدای خون، منافاتی با یکدیگر ندارد. دکتر محمدرضا شالبافان، دستیار تخصصی اعصاب و روان در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌توانند در بدن انسان ذخیره باقی بمانند و نیازهای فرد روزه دار را در طول روز تامین کنند.
کد خبر: ۵۸۱۵۴۳

به گفته این متخصص، حتی برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌توانند تا ماه‌ها در بدن انسان باقی بمانند و با توجه به این‌که فرد روزه‌دار، 14 یا 16 ساعت در طول روز غذا نمی‌خورد، این مواد مغذی می‌توانند فرد را برای زندگی معمولی و اهدای خون آماده کند. شالبافان به این نکته هم اشاره می‌کند که نخوردن وعده غذایی در طول روز، موجب صدمه رسیدن به دستگاه‌های خون‌ساز بدن نمی‌شود و اندام خون‌ساز می‌توانند در طول روز، ذخیره آهن و پروتئین کافی را در اختیار داشته باشند و فرد براحتی می‌تواند مثل سایر ایام سال، خون خود را اهدا کند که این اهدای خون موجب کاهش غلظت خون و کاهش انواع بیماری‌های مزمن، مثل بیماری‌های کبدی می‌شود.

بیمارستان‌ها به مشکل خورده‌اند

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون ضمن اعلام خبر کاهش ذخایر خونی در کشور از هموطنان خواست اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنند و برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند. بشیر حاجی‌بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این‌که امسال فاصله بین سحر تا افطار بسیار طولانی است، گفت: از سوی دیگر گرمای هوا مزید بر علت شده تا میزان مراجعه مردم برای اهدای خون کاهش یابد.

وی ضمن اعلام کاهش 40 درصدی میزان اهدای خون در تهران در مقایسه با روزهای پیش از ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: در برخی استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، بوشهر، گیلان، مازندران و گرگان که آمار بیماران خاص بویژه تالاسمی در آنها بالاتر از دیگر مناطق کشور است، کمبود خون بیشتر احساس می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون با بیان این‌که برخی اعمال جراحی در بیمارستان‌های بزرگ به دلیل کمبود خون دچار مشکل شده است، عنوان کرد: بویژه در استان تهران با مشکل کمبود پلاکت روبه‌رو هستیم.

حاجی‌بیگی با بیان این که اهدای خون، سلامت افراد را دچار مخاطره نمی‌کند، گفت: حجم خون از دست رفته از بدن دو تا سه ساعت پس از اهدا با نوشیدن مایعات جایگزین می‌شود و سلول‌های خونی از دست رفته بدن نیز دو تا سه هفته پس از اهدای خون مجدد از مغز استخوان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: سن اهدای خون در ایران از 18 تا 60 سال است، البته اهداکنندگان مستمر که حداقل دو بار در سال خون اهدا می‌کنند، می‌توانند اهدای خون را تا شصت‌وپنج سالگی ادامه دهند.

مدیرکل پیشین انتقال خون تهران ضمن تاکید بر این‌که با اهدای یک واحد خون، جان سه بیمار نجات می‌یابد، عنوان کرد: از یک واحد خونی فرآورده‌هایی چون پلاکت برای بیماران سرطانی و بیماری‌های خونریزی‌دهنده ارثی، پلاسما برای بیماران سوختگی و مبتلایان به سیروز کبدی، کرایو برای بیماران هموفیلی، گلبول قرمز برای بیماران تصادفی، بیماران دیالیزی، تالاسمی و بیماری‌های خونریزی‌دهنده معده و همچنین خون کامل برای تعویض خون در نوزادان استحصال می‌شود.

نیاز به اهدای گروه‌های خونی منفی در تهران

مدیرعامل انتقال خون تهران گفت: با فرارسیدن ماه رمضان و ایام روزه‌داری، ذخیره خونی تهران کاهش یافته و از همه هموطنان بویژه گروه‌های خونی منفی می‌خواهیم برای اهدای خون مراجعه کنند.

قاسم اسلامی در گفت‌وگو با فارس افزود: در طول ماه مبارک رمضان به طور معمول به دلیل ساعات طولانی روزه‌داری با کاهش تعداد مراجعان به مراکز انتقال خون در سطح کشور مواجه هستیم.

وی ادامه داد: امسال در روز اول ماه مبارک رمضان با 75 درصد کاهش اهدای خون و مراجعه‌کننده نسبت به دیگر روزها مواجه بودیم و از طرفی به دلیل این‌که خون و فرآورده‌های آن بافت زنده محسوب می‌شود، قادر نیستیم این محصول را برای طولانی مدت نگهداری و ذخیره کنیم.

امین جلالوند / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها