با فراخوان دو اتحادیه بزرگ در ترکیه در اعتراض به خشونت‌های پلیس علیه تظاهرکنندگان، روز گذشته اعتصاب عمومی سراسر این کشور را فرا گرفت. به گزارش فارس، باکی جینار، سخنگوی اتحادیه «کیسک» تاکید کرد: ما به همراه اتحادیه «دیسک»، امروز ( دوشنبه ) را اعتصاب عمومی در سراسر کشور اعلام کردیم و دیگر سازمان‌ها و اتحادیه‌های پزشکی، مهندسی، معماری و دندانپزشکی نیز در این راه با ما همراه خواهند بود.
کد خبر: ۵۷۱۹۷۴

وی در ادامه خواستار لغو فوری اقدامات خشونت‌بار پلیس ترکیه در حق تظاهر‌کنندگان شد. آن‌گونه که رسانه‌های خبری گزارش دادند، اتحادیه کارگران انقلابی (دیسک) 420 هزار عضو و اتحادیه کارمندان دولتی (کیسک) 250 هزار نیرو دارد.

پیش از آغاز این اعتصاب، معمر گولر، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد اعتصاب اتحادیه‌های کارگری و کارکنان دولت در اعتراض به خشونت پلیس علیه معترضان غیر قانونی است و شرکت‌کنندگان در این اعتصاب‌ها تاوان آن را می‌پردازند. گولر این مطلب را در گفت و گو با خبرنگاران عنوان کرد و افزود: قرار نیست که دولت هر روز که سندیکاها خواهان برگزاری تظاهرات در میادین بزرگ شهرهای کشور شوند، به آنان اجازه دهد. وی با اشاره به گسترش ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف این کشور گفت: میادین و مراکز شهرها جای اشغال نیست و دولت بنا بر وظیفه قانونی که بر دوش دارد با هرگونه اجتماع غیرقانونی مقابله خواهد کرد و برای پاکسازی شهرها از معترضان در صورت نیاز علاوه بر پلیس، از نیروهای ژاندارمری نیز استفاده می‌کند.

این اعتصاب در حالی روز گذشته برگزار شد که درگیری نیروهای پلیس با معترضان همچنان ادامه دارد. به گزارش ایرنا، پلیس ترکیه از صبح دیروز در عملیات همزمان در استانبول، ازمیر و آنکارا ۴۵۵ نفر از معترضان را دستگیر کرد. از سوی دیگر، هزاران نفر از معترضان به سیاست‌های دولت ترکیه که یکشنبه شب قصد داشتند وارد میدان تقسیم شوند با نیروهای پلیس ضد شورش درگیر شدند که شماری از آنان زخمی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها