خبر سلامت

جلوگیری از گرمازدگی را بیاموزید

یک متخصص طب اورژانس گفت: گرمازدگی در افرادی که به گرمای زیاد عادت ندارند و مدت زیادی در گرما به سر می‌برند، دیده می‌شود و اولین علامت گرمازدگی، خستگی است.
کد خبر: ۵۷۰۶۲۵

دکتر محمدرضا ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در صورت برخورد با فرد گرمازده بهترین کار خارج کردن لباس‌های فرد، خنک کردن وی با اسپری آب و خشک کردن بدن با پنکه است. می‌توان در قسمت‌های چین‌دار بدن مانند کشاله ران و زیر بغل نیز یخ قرار داد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از گرمازدگی باید مدت خاصی در محیط گرم فعالیت شود تا تحمل به گرما افزایش یابد. در هنگام فعالیت نیز حتی اگر فرد تشنه نیست باید از مایعات استفاده شود.مایعات استفاده شده نیز نباید آب خالی باشد بلکه بهتر است املاح نیز داشته باشد. برای کمک به فرد گرمازده می‌توان قرص‌های نمک را تهیه کرده و در آب حل کرد. همچنین لباس‌های گشاد و رنگ روشن در جلوگیری از گرمازدگی موثر است. مواد غذایی نیز باید کربوهیدرات کمی داشته باشد.

سیب، مانع افزایش چربی و اسید اوریک می‌شود

یک متخصص تغذیه گفت: خوردن میوه‌های طبیعی مانند سیب می‌تواند مسکن بسیاری از دردها باشد.

مریم مهرآزی، متخصص تغذیه در گفت و گو با فارس در مورد خواص تغذیه‌ای سیب افزود: سیب سرشار از ویتامین‌ها مانند ویتامین A،B و ویتامین C، مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، منیزیم و پتاسیم و فیبر است که ترکیبات شیمیایی موجود در میوه‌ سیب بر حسب نژادهای گوناگون آن متفاوت است. وی با اشاره به این​که خوردن یک عدد سیب در وعده ابتدایی روز می‌تواند در کارکرد دستگاه گوارش بسیار موثر باشد، تاکید کرد: به​علت نوع بافت سیب، گاز زدن سیب سبب تقویت فک شده و نوعی مسواک طبیعی محسوب می‌شود چرا که اسیدهای موجود در سیب، باکتری موجود در دهان و در نهایت بوی بد دهان رااز بین می‌برد و به نوعی ماده غذایی مانده در لابه‌لای دندان‌ها را تمیز می‌کند.

مهر آزی خاطرنشان کرد: برخی افراد بویژه افراد مسن به دلیل مصرف بی‌رویه گوشت قرمز و غذاهای چرب دچار درد مفاصل و نقرس می​شوند که علاوه بر کاهش مصرف گوشت می‌توانند سیب را در وعده غذایی خود جای دهند. همچنین سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار زیادی از اسیدهای بدن از طریق ادرار دفع می‌شود.

این متخصص تغذیه به آنهایی که کار فکری می‌کنند و به تمرکز نیاز دارند توصیه کرد: سیب منبع خوبی برای تامین فسفر مغز است و در عین حال قند موجود در این میوه موجب انبساط عضلات منقبض می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها