جام جم آنلاین گزارش می دهد

روسیه: به ایران اس-400 می دهیم

درحالیکه تهران از یک شرکت تسلیحاتی روسیه به دلیل لغو قرارداد فروش سامانه اس 300 به ایران شکایت کرده است، سفیر ایران در روسیه، از مخالفت تهران با پیشنهاد مسکو برای تامین تهران به سیستم ضد هوایی به جای سامانه اس 300 خبر داد.
کد خبر: ۵۷۰۰۲۰
ایران پیشنهاد دریافت سامانه جایگزین اس ۳۰۰ را رد کرد

به گزارش خبرگزاری «ریانووستی»، «سید محمود رضا سجادی» سفیر ایران در روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد که سامانه ضد هوایی «تور» که روسیه به جای فروش موشک‌های «اس 300» به تهران پیشنهاد کرده است، قابلیت ادغام در سامانه دفاعی ایران را ندارد.

سجادی گفت که ایران یک سامانه دفاع ملی را تولید کرده است و سامانه ضد هوایی تور که از طرف روسیه پیشنهاد شده است، قابلیت انجام عملکردهای اس 300 را ندارد.

تور یک سامانه موشکی زمین به هوا با برد کوتاه و و مناسب در تمام شرایط هوایی است که می تواند به شیوه ای موثر موشک های کروز و هواپیماها و پهپادها و اهداف بالستیک دشمن را رهگیری کند.

«سرگئی چمزوف» مدیرعامل شرکت فناوری های روسیه «Rostech» در اواخر ماه مه سال جاری میلادی اعلام کرد که مسکو در تلاش است تا تهران را قانع کند که از شکایت خود علیه «روس آبارون » که یک شرکت دولتی صادرات تسلیحات در روسیه است و قرارداد تامین سامانه های دفاع هوایی اس 300 خود با ایران را لغو کرده است، صرف نظر کند.

بر اساس این خبر، وزارت دفاع و سازمان صنایع هوا فضای ایران در آوریل سال 2011 میلادی، شکایتی را علیه این شرکت صادرکننده تسلیحات در روسیه در دادگاه داوری بین المللی در ژنو طرح کردند. بر اساس اعلام مقامات ایران، تهران تنها در صورتی از شکایت خود صرف نظر خواهد کرد که روسیه قرارداد اصلی خود با تهران را محقق کند.

قرارداد 800 میلیون دلاری تامین ایران به 5 سامانه دفاع موشکی اس 300 در پایان سال 2007 میلادی امضا شد. با این حال، «دمیتری میدویدیف» رئیس جمهوری وقت روسیه در تاریخ سپتامبر 2010 میلادی، حکمی را امضا کرد که بر اساس آن این قرارداد مسکو با تهران بر اساس قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل و تحریم ایران، لغو شد.

 قطعنامه شورای امنیت تامین ایران به تسلیحاتی مانند موشک و سامانه های موشکی، تانک، بالگردهای تهاجمی، کشتی ها و هواپیماهای جنگی را ممنوع اعلام کرد.

این در حالیست که تهران تاکید کرده است که سامانه های موشکی اس 300 شامل تحریم های سازمان ملل نمی شود زیرا جزء تسلیحات دفاعی به حساب می آیند.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها