جام جم آنلاین گزارش می دهد

روسیه: به ایران اس-400 می دهیم

یک منبع آگاه در سازمان همکاری های نظامی- تکنولوژیکی روسیه گفت که مسکو در حال بررسی گزینه اعطای سامانه دفاع موشکی «اس- 400» به تهران در صورت رد پیشنهاد تحویل سامانه «آنتی- 2500» به جای «اس-300» است؛ البته مشروط بر اینکه ایران شکایت خود را درباره عدم التزام روس ها به تعهد خود از دادگاه ژنو پس بگیرد.
کد خبر: ۷۷۴۲۱۷
روسیه: به ایران اس-400 می دهیم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از راشاتودی این گزینه در حالی در دستور بررسی قرار گرفته است که چند روز پیش، روسیه به ایران پیشنهاد دریافت انتی -2500 به جای سامانه خبرساز اس -300 را داد.

روزنامه «کامرسانت» روسیه نیز امروز سه شنبه نوشت اطمینانی وجود ندارد که ایران با خرید آنتی -2500 به جای اس- 300 موافقت کند؛ پیشنهادی که در دیدار «سرگی شویگو» وزیر دفاع روسیه در دیدار چند روز پیش او با حسین دهقان، همتای ایرانی او در تهران مطرح شد.

این منبع روس به خبرگزاری رویانووستی تصریح کرده است که «گزینه تحویل اس-400 به جای اس-300 مشمول تحریم ها علیه ایران برای تهران بسیار بهتر از آنتی-2500 است.»

این مقام آگاه روسیه اشاره کرده است که مسکو واردات این سیستم پیشرفته به ایران را تنها در صورتی بررسی می کند که تهران شکایت خود را از شرکت «روس آپورون اکسپورت» در دادگاه ژنو سوییس پس بگیرد.

«سرگی چیمیزوف» مدیر کل شرکت تسلیحاتی «روستیخ» روز گذشته (دوشنبه) تصریح کرد که روسیه پیشنهاد تحویل آنتی -2500 به جای اس- 300 را به ایران داده است.

چمیزوف بدون اینکه سخنی از تحریم های غرب و شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بگوید، عدم تحویل اس -300 را اینگونه توجیه کرد: باید بگویم که ما دیگر اس- 300 را تولید نمی کنیم به همین دلیل به دوستان ایرانی خود سیستم دفاع موشکی آنتی-2500 را پیشنهاد می کنیم که نسخه ای پیشرفته تر از اس -300 است. ما همچنین درباره ساخت و تحویل اس-400 گفتیم اما شرکای ایرانی ما بر اس- 300 اصرار داشتند لذا به آنها آنتی -2500 را پیشنهاد دادیم اما هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.

به گزارش راشاتودی، جمهوری اسلامی ایران در سال 2007 قراردادی را با روسیه برای وارد کردن سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران به قیمت 800 میلیون دلار به امضا رساند اما پس از تصویب تحریم ها در سال 2010 علیه ایران، روسیه از تحویل این سامانه ممانعت کرد.

این رسانه روسی می افزاید: اکنون ایران از شرکت روس آپورون اکسپورت که طرف قرارداد تحویل این سامانه است به دادگاه ژنو شکایت کرده است. روسیه هم پیشنهاد حل مسالمت آمیز این مشکل را با وعده اعطای سامانه موشک های دفاعی «تور-ام-1-ای» داده است.

بنابر اعلام رسانه ها، در سفر وزیر دفاع روسیه به تهران، قراردادهای همکاری نظامی بین دو کشور به امضا رسیده است.

پیش از این، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در واکنش به خبرهای مبنی بر تلاش ایران برای خرید موشک‌های اس-۳۰۰ از روسیه، با نگران‌کننده خواندن چنین معامله‌ای، از بالا رفتن توان دفاعی نظامی جمهوری اسلامی ایران، ابراز نگرانی شدید کرد.

نیکولای ماکارف، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه در ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ اعلام کرد که روسیه به دلیل تحریم های بین‌المللی، تصمیم گرفته است موشک های اس-۳۰۰ را به ایران تحویل ندهد و موشک های اس-۳۰۰ بی تردید شامل تحریم است.

او در پاسخ به این سئوال که آیا قرارداد مربوط به خرید این سیستم دفاع موشکی با ایران لغو خواهد شد یا خیر گفت: "این مسئله به رفتار ایران بستگی دارد".

ولادیمیر پوتین، نخست وزیر وقت روسیه حدود سه ماه پیش از آن و در دیدار با نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه از تعلیق تحویل موشک های اس-۳۰۰ به ایران خبر داده بود.

اس300 یک سامانه موشکی سطح‌به‌ هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در اواخر دهه ۱۹۷۰ توسط شرکت همکاری‌های صنعتی آلماز برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد. مدل‌های مختلف این موشک در ناتو با نام‌های سام ۱۰، سام ۱۲ و سام ۲۰ شناخته می‌شوند. اس-۳۰۰ پی‌ام‌او یکی از مرگبارترین موشکهای زمین به هوای قابل استفاده در تمامی ارتفاع‌ها به شمار می‌رود که توانایی پیگیری همزمان ۱۰۰ هدف و درگیری با ۱۲ هدف را دارد. زمان آماده‌سازی آن حدود ۵ دقیقه و موشکهای آن از نوع انبارشونده‌ است که مانند مهمات معمولی نیاز به هیچگونه نگهداری در مدت عمر مفید خود ندارند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
حاجی بازاری
Netherlands
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
۰
۰
بابا عمو پوتین به این منبع های آگاه بگو اینقدر با ما شوخی نكنند , هنوز اس ۳۰۰ را تحویل ندادند عمو پوتین , حالا صحبت از اس ۴۰۰ است , عمو پوتین اگر مسجد آدینه بسازد , یا طاق فرود آید و یا قبله كج آید.
حامد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
۰
۰
الكی میگه بازم باج می خواد
صادق یزدانی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
۰
۰
باتشكر از شما كه اطلاعات خوبی در این مورد ارایه نموده اید
والا این روسها كه اگه فرصت دستشان بیفتد خیلی بدتر از امریكاییها هستند لااقل امریكایی ها با متحدانشان تا حدی خوش قولتر رفتار می كنند
روسها اگ میتونستند با ایران همان می كردند كه با افغانستان كردند والا ندادن اس ۳۰۰را به گردن تحریم ایران از سوی امریكا نمی انداختند چون قرارداد قبل از تحریم در این زمینه بین ایران و روسیه منعقد شده بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها