نگاهی به باشگاه 100 تایی‌های فیفا

نکونام در تعقیب دایی

باشگاه 100تایی ها به فهرست بازیکنانی اطلاق می شود که بیش از 100 بازی ملی در کارنامه دارند. در فهرست بازیکنانی که بیش از صد بازی ملی برای تیم‌های ملی کشورشان انجام داده‌اند، 249بازیکن حضور دارند. از این 249 بازیکن چهار نفر ایرانی هستند؛ علی دایی، علی کریمی، جواد نکونام و مهدی مهدوی‌کیا. علی دایی در این میان با 149 بازی ملی در صدر ایرانی‌های حاضر در این فهرست قرار دارد.
کد خبر: ۵۶۹۹۵۸

در باشگاه صدتایی‌های فیفا 13 بازیکن آمریکایی، 9 بازیکن مکزیکی، هشت مصری، هشت بازیکن اهل کره جنوبی، هشت اسپانیایی، هشت سوئدی، هشت آلمانی، هفت دانمارکی، هفت انگلیسی، هفت استونیایی‌تبار، شش عراقی، شش فرانسوی، شش لتونیایی، شش عربستانی، شش تایلندی، شش اماراتی، پنج ایرلندی، پنج هلندی، چهار برزیلی، چهار کاستاریکایی، چهار کروات، چهار اکوادوری، چهار یونانی، چهار ژاپنی، چهار پاراگوئه‌ای، چهار اردنی، چهار کویتی، چهار مالتی، چهار رومن و چهار پرتغالی حضور دارند.

کامرون، چین، فنلاند، آرژانتین، نروژ، پرو، سوئیس و ترکیه هر کدام سه بازیکن در این فهرست دارند. بلغارستان، کلمبیا، ساحل عاج، چک، هندوراس، جامائیکا، لیختن اشتاین، روسیه، اکراین، ونزوئلا، صربستان و مونته‌نگرو هرکدام دو نماینده در باشگاه صدتایی‌ها دارند. کشورهای ارمنستان، استرالیا، اتریش، قبرس، گرجستان، گواتمالا، ایسلند، هند، مراکش، ایرلند شمالی، لهستان، اسکاتلند، آفریقای جنوبی، ازبکستان و کوبا هم هرکدام یک نماینده در باشگاه صدتایی‌های فیفا دارا هستند. در ادامه حضور چهار بازیکن ایرانی حاضر در این باشگاه بیشتر بررسی خواهد شد.

علی دایی؛ پیشتاز ایرانی‌های باشگاه 100تایی‌ها

کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران سال 1372 در بیست‌و‌چهار سالگی برابر با ششم ژوئن 1993 نخستین بازی ملی خود را در برابر عمان انجام داد و در بیست و ششم ژوئن 2006 در جام‌جهانی آلمان برای آخرین‌بار برای تیم ملی ایران در مقابل آنگولا به میدان رفت. او در مجموع 13 سال و 15 روز برای تیم ملی ایران بازی کرد که در این مدت علاوه بر این‌که 149 بازی ملی انجام داد 109 گل ملی نیز به ثمر رساند.

پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران که تنها ایرانی حاضر در جمع صد بازیکن برتر دنیاست در بیست و هشتم نوامبر 2003 برابر با هشتم آذر 1382 در سی و چهار سالگی صدمین بازی ملی خود را مقابل لبنان انجام داد. این دیدار در ورزشگاه آزادی برگزار شد و علی دایی نه‌تنها تعداد بازی‌های ملی خود را به عدد صد رساند، بلکه با به ثمر رساندن یک گل شمار گل‌های ملی خود را به عدد 85 رساند تا از رکورد فرانس پوشکاش سبقت بگیرد.

او در سال‌های بعد از آن شمار بازی‌های ملی و گل‌های خود را باز هم افزایش داد. با این‌که هفت سال از بازنشستگی علی دایی از بازی‌های ملی می‌گذرد، اما هنوز هیچ بازیکنی در ایران از لحاظ انجام بازی‌های ملی بالاتر از او قرار نگرفته است. علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا که بازی‌های ملی کمتری نسبت به علی دایی انجام داده‌اند، اکنون دیگر برای تیم ملی بازی نمی‌کنند.

تنها رقیب علی دایی، جواد نکونام است که تا امروز 135 بازی ملی انجام داده است و برای این‌که به رکورد علی دایی برسد، باید 14 بازی ملی دیگر انجام بدهد. علی دایی در 149 بازی ملی خود، افتخارات زیادی به دست آورد که بخش عمده آن زمانی به دست آمد که او شمار بازی‌های ملی خود را از عدد صد گذرانده بود.

دایی بیشترین گل ملی را در دنیا به ثمر رسانده و آقای گل بلامنازع جهان است. او برترین گلزن ادوار رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی هم به شمار می‌رود، دایی در مقدماتی جام‌جهانی سال‌های 1994 ،1998 ،2002 و 2006 در مجموع 51 به ثمر رساند تا از این لحاظ هم رکورد دار باشد. آقای گل جهان برترین گلزن تاریخ جام ملت‌های آسیا هم به شمار می‌رود، او در سه دوره حضور خود در جام ملت‌ها در مجموع 14 گل به ثمر رساند.

او دو بار در سال‌های 1996 و 2004 آقای گل جهان شد و اکنون نیز با 109 گل آقای گل جهان به شمار می‌رود و حتی نامش در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. علی دایی در تمام سال‌هایی که در تیم ملی فوتبال حضور داشت، یک‌بار برترین بازیکن سال آسیا شد (سال98 میلادی) و دو بار نیز نامزد دریافت همین جایزه شد.

در سال‌های پایانی حضور علی دایی در تیم ملی فوتبال ایران انتقادهای زیادی نسبت به حضور او در تیم ملی و کیفیت پایین بازی‌هایش می‌شد، اما او بدون توجه به این انتقادها به کار خود ادامه داد تا رکورد قابل توجهی از خود بر جای بگذارد. علی دایی که یکی از اعضای باشگاه صد تایی‌های فیفاست، در این رده‌بندی در جایگاه دوازدهم قرار دارد، یعنی یک پله پایین‌تر از لوتار ماتئوس آلمانی و بالاتر از بازیکنان مطرحی همچون زین‌الدین زیدان، خاویر زانتی، لوییس فیگو، دیوید بکام و ده‌ها بازیکن مطرح دیگر.

علی دایی در سال‌های آینده جایگاه دوازدهمی خود را به بازیکنان دیگری خواهد داد، اما با توجه به تعداد بازی‌های ملی او به نظر نمی‌آید که این اتفاق در آینده‌ای نزدیک بیفتد. بازیکن سابق تیم‌های بایرن مونیخ و هرتابرلین بازی‌های درخشان زیادی را برای تیم ملی انجام داده است که درخشان‌ترین و به یادماندنی‌ترینش به حضور او در برابر استرالیا و آمریکا و پاس گل‌هایش برمی‌گردد. چهار گلی که او در جام ملت‌های 1996 آسیا به کره جنوبی زد نیز هرگز از یاد نمی رود.

جواد نکونام، 14 بازی تا رسیدن به علی دایی

کاپیتان کنونی تیم ملی فوتبال ایران این شانس را دارد که با انجام 14 بازی ملی دیگر از رکورد علی دایی عبور کند و در میان ایرانی‌ها نفر اول تعداد بازی‌های ملی شود.

جواد نکونام در بیست و ششم می 2000 برابر با خرداد سال 79 نخستین بازی ملی خود را در بیست سالگی انجام داد و آخرین‌بار در خرداد 92 در یک دیدار دوستانه مقابل عمان به میدان رفت. او در این مدت 135 بازی ملی انجام داده است و 34 گل به ثمر رسانده.

او تا امروز در مجموع 12 سال و 306 روز به میدان رفته است و این فرصت را دارد که شمار بازی‌ها و گل‌های ملی خود را افزایش بدهد، اما او در بیست و هفتم خرداد سال 1388 برابر با سال 2009 صدمین بازی ملی خود را برابر کره جنوبی در بیست و نه سالگی انجام داد تا به نقطه عطفی در دوران حضور خود در تیم ملی فوتبال برسد.

پیوستن به باشگاه صدتایی‌های فیفا افتخاری بزرگ در پرونده این هافبک سابق اوساسونای اسپانیاست. این دیدار برابر با کره جنوبی و درچارچوب رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی بود و شمار بازی‌های ملی نکونام را به صد رساند. او که در میان ایرانی‌های حاضر در باشگاه صدتایی‌ها پس از علی دایی دوم است، در سن و سال کمتری نسبت به علی دایی، علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا وارد باشگاه صدتایی‌ها شد. علی دایی در سی و چهار سالگی وارد باشگاه صد تایی‌ها شد، مهدی مهدوی‌کیا در سی و سه سالگی به این باشگاه پیوست و علی کریمی در سی و دو سالگی، اما جواد نکونام در حالی وارد این باشگاه شد که تنها 29 سال داشت.

جواد نکونام بسرعت در حال نزدیک شدن به رکورد علی دایی است. کاپیتان سی و سه ساله تیم ملی فوتبال ایران در فهرست باشگاه صد تایی‌ها در جایگاه 34 دنیا قرار دارد.

جواد نکونام در میان چهار ایرانی حاضر در باشگاه صدتایی‌های فیفا تنها بازیکنی است که موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن آسیا نشده است. دیدار ایران و کره جنوبی در راه رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2014 که او یک گل به ثمر رساند، از بیادماندنی‌ترین و زیباترین بازی‌های او برای تیم ملی است.

علی کریمی، توقف روی عدد 127

محمدعلی کریمی پاشاکی در بیست و یکم مهرسال ۱۳۷۷ (سیزدهم اکتبر سال ۱۹۹۸) و در حالی که تنها ۱۹ سال و ۱۱ ماه و ۵ روز سن داشت، برای نخستین بار پیراهن تیم ملی ایران را در دیدار دوستانه برابر تیم ملی کویت برتن کرد و ششم نوامبر سال 2012 برای آخرین‌بار برای تیم ملی به میدان رفت. منصور پورحیدری نخستین مربی او و کرش آخرین مربی‌اش در تیم ملی فوتبال ایران بودند. او در مجموع 14 سال و 24 روز برای تیم ملی فوتبال ایران بازی کرد.

شماره 8 تیم ملی در این مدت 127 بازی ملی انجام داد و 38 گل نیز به ثمر رساند. علی کریمی در سال 2007 و در جام ملت‌های آسیا که به میزبانی قطر برگزار شد در سی و دو سالگی صدمین بازی ملی خود را برابر ازبکستان انجام داد تا وارد باشگاه صدتایی‌های فیفا شود. هافبک فصل گذشته سرخ‌های پایتخت بتازگی خداحافظی خود را از تیم ملی فوتبال اعلام کرد، اما بسرعت پشیمان شد؛ ولی با این حال به نظر نمی‌آید دیگر در تیم ملی جایی داشته باشد تا شمار بازی‌های ملی او روی عدد 127 متوقف شود. علی کریمی در باشگاه صدتایی‌ها نفر پنجاهم است. حضور در باشگاه صدتایی‌ها تنها افتخار حضور دوران علی کریمی در تیم ملی محسوب نمی‌شود، او با پیراهن تیم ملی آقای گل جام ملت‌های 2003 چین شد و علاوه بر آن در سال 2004 بازیکن برتر آسیا شد.

بازیکن سابق تیم‌های شالکه و بایرن مونیخ آلمان هنوز هم امید دارد برای تیم ملی بازی کند، اما به نظر می‌آید چنین اتفاقی دوباره بیفتد. درخشان‌ترین بازی‌هایی که علی کریمی در 127 بازی ملی خود انجام داد، به بازی او برابر کره جنوبی در جام ملت‌های 2003 چین و دیدار تیم ملی با کره شمالی در راه مقدماتی جام‌جهانی 2006 آلمان و دیدار دوستانه با تیم ملی اسلواکی در سال 1380 مربوط می‌شود. او سابقه یک بار حضور در جام‌جهانی (2006 آلمان) را هم دارد.

مهدی مهدوی‌کیا، پایین‌تر از بقیه

مهدی مهدوی‌کیا زودتر از علی کریمی وارد باشگاه صدتایی‌های فیفا شد، اما در سال 2009 از فوتبال ملی خداحافظی کرد تا شمار بازی‌های ملی او روی عدد 111 متوقف شود. او که زودتر از علی کریمی ملی پوش شده بود، امروز در جدول رده‌بندی پایین‌تر از کریمی قرار دارد.

هافبک سابق هامبورگ پنجم دسامبر 1997 یعنی در بیست سالگی در نخستین بازی ملی خود به میدان رفت و در هفدهم ژوئن سال 2009 در سی و سه سالگی آخرین بازی ملی خود را انجام داد.

او وقتی از تیم ملی خداحافظی کرد که تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی مقابل کره جنوبی مساوی کرد تا بازماندنش از صعود به رقابت‌های جام‌جهانی محرز شود.

مهدوی‌کیا در جام ملت‌های 2007 آسیا صدمین بازی ملی خود را در سی سالگی انجام داد. او تقریبا همزمان با علی کریمی وارد باشگاه صدتایی‌ها شد. نباید فراموش کرد حضور مهدی مهدوی‌کیا در بوندس‌لیگا که بیش از ده فصل طول کشید مانع از حضور بیشتر او در بازی‌های تیم ملی شد. او اگر می‌خواست مانند علی دایی در تمام بازی‌های رسمی و غیر رسمی تیم ملی حضور داشته باشد شاید اکنون بیشتر از 150 بازی ملی در کارنامه خود ثبت کرده بود.

مرد اخلاق فوتبال ایران و بازیکن برتر آسیا در سال 2003 جایگاه صد و شانزدهم باشگاه صد تایی‌ها را اشغال کرده است، اما نگاهی اجمالی به جدول باشگاه صدتایی‌ها نشان می‌دهد او بزودی جای خود را به بازیکنانی نظیر لوکاس پودولسکی آلمانی یا ژابی آلونسوی اسپانیایی می‌دهد. دیدار با چین در مقدماتی جام‌جهانی 1998 فرانسه که در آن دو گل استثنایی به ثمر رساند و همچنین گلی که به آمریکا در جام‌جهانی فرانسه زد، از بیاد ماندنی‌ترین بازی‌های مهدوی‌کیا در 111 بازی ملی به شمار می‌رود. مرد اخلاق فوتبال ایران بتازگی با پیراهن تیم پرسپولیس از فوتبال خداحافظی کرده است.

رایت، اولین بازیکن باشگاه صدتایی‌ها

اولین بازیکن تاریخ فوتبال دنیا که شمار بازی‌های ملی‌اش را از مرز صد گذراند مدافعی انگلیسی به نام ویلیام آمبروز رایت است. این مدافع انگلیسی در سال 1924 در شراپشایر انگلستان به دنیا آمد و سپتامبر سال 1994 در گذشت. رایت در تیم‌‌های باشگاهی و تیم ملی انگلستان بیشتر در نقش یک مدافع وسط به میدان می‌رفت. او نخستین بار در سپتامبر سال 1949 برای تیم ملی انگلستان به میدان رفت و پس از آن 12 سال و 242 روز دیگر برای تیم ملی کشورش بازی کرد. او 105 بازی ملی انجام داد که در 90 بازی بازوبند کاپیتانی تیم ملی انگلستان را بر بازو داشت. رایت آخرین بار در بیست‌و‌هشتم ماه می‌سال 1959 برای تیم ملی انگلستان به میدان رفت تا پرونده اولین بازیکنی که وارد باشگاه صد تایی‌ها شد بسته شود.

هیلدا حسینی‌خواه ‌‌‌/‌‌‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها