پیش بینی برداشت 320 هزار تن گندم

آغاز برداشت غلات در خراسان شمالی

در روزهای اخیر برداشت سه محصول گندم، جو و کلزا از سطح بیش از 220 هکتار از مزارع آبی و دیم خراسان شمالی آغاز شده است.
کد خبر: ۵۶۸۹۲۰
آغاز برداشت غلات در خراسان شمالی

خراسان شمالی حدود 311 هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد که از این سطح سالانه بیش از یک میلیون و 145 هزار تن انواع محصولات باغی و زراعی برداشت می شود.

سالیانه حدود 271 هزار هکتار از عرصه های کشاورزی خراسان شمالی به کاشت محصولات زراعی اختصاص داده می شود که به طور مثال سال گذشته از سطح 271 هزار و 560 هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی در مجموع 872 هزار تن انواع محصولات زراعی برداشت شده بود.

بیشترین سطح زیر کشت و محصول تولیدی در خراسان شمالی به غلات اختصاص دارد؛ به طوری که در سال زراعی گذشته از سطح 219 هزار و 600 هکتار از مزارع استان که به کشت غلات اختصاص یافته بودند 443 هزار و 300 تن غلات شامل گندم، جو و برنج به دست آمد.

در سال زارعی جاری نیز حدود 220 هزار هکتار از مزارع خراسان شمالی به کاشت غلات و گونه های پاییزه ای چون گندم، جو و کلزا اختصاص یافته است، محصولاتی که برداشت آنها در شهرستان های مختلف خراسان شمالی در طی روزهای اخیر آغاز شده است.

سه محصول گندم، جو و کلزا در سطح 88 هزار هکتار از اراضی آبی و 132 هزار هکتار از اراضی دیم استان در فصل زراعی پاییزه کشت شده‌اند.

برداشت جو از سطح 47 هزار هکتار

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از آغاز برداشت محصول جو از کشتزارهای این استان در چند روز اخیر خبر می دهد.

خداداد عابدی گفت: سطح زیر کشت جو در کشتزارهای این استان ۴۷ هزار هکتار است و پیش بینی می شود از این سطح ۱۰۰ هزار تن محصول جو برداشت شود.

وی با بیان اینکه ۲۴ هزار هکتار از کشتزارهای جو در این استان آبی و ۲۳ هزار هکتار نیز دیم است، افزود: با توجه به افزایش قیمت جو، سطح زیر کشت جو در کشتزارهای این استان نسبت به پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود تولید جو نیز ۲۴ درصد نسبت به سال زراعی گذشته افزایش داشته باشد.

برداشت کلزا از مزارع خراسان شمالی

فرزاد عدالتیان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: برداشت محصول کلزا از سطح کشتزارهای این استان از حدود دو هفته پیش آغاز شده است.سطح زیر کشت کلزا در این استان هزار و 380 هکتار است و پیش بینی می شود از این سطح دو هزار و 500 تن دانه روغنی کلزا برداشت شود.

وی اظهارکرد: در سال زراعی جاری سطح زیر کشت کلزا در این استان نسبت به پارسال 11 درصد افزایش یافته و انتظار می رود میزان تولید دانه روغنی کلزا نیز 24 درصد افزایش یابد.

عدالتیان مناطق عمده کشت کلزا در این استان را شهرستان های مانه و سملقان، شیروان و فاروج عنوان می کند.عمده برداشت دانه روغنی کلزا از سطح کشتزارهای این استان تا اواخر تیرماه سال جاری است.

به گفته وی، سالانه هفت هزار هکتار از عرصه های زراعی خراسان شمالی زیر کشت دانه روغنی کلزا، گلرنک، کنجد، آفتابگردان و سویا قرار می گیرد.

برداشت گندم از مزارع خراسان شمالی آغاز شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: برداشت محصول گندم از کشتزارهای این استان در مناطق گرمسیری در روزهای اخیر آغاز شده است.

عدالتیان با بیان اینکه در سال زراعی جاری حدود 173 هزار هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت گندم قرار گرفته است، افزود: در روزهای اخیر برداشت گندم در مناطق گرمسیری این استان آغاز شده و به مرور تا پایان خرداد ماه برداشت محصول در دیگر مناطق نیز انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه از کل 173 هکتار سطح زیر کشت گندم در این استان، 110 هزارهکتار دیم و63 هزارهکتار نیز گندم آبی است، اظهارداشت: پیش بینی می شود از این سطح کشتزارهای گندم آبی و دیم، 320 هزارتن محصول گندم برداشت شود.

عدالتیان با اشاره به اینکه سازمان غله یازده مرکز برای خرید گندم از کشاورزان در نظر گرفته است، اضافه می کند: قیمت خرید تصمینی هر کیلوگرم گندم در استان 720 تومان برای گندم ایرانی و 750 تومان نیز برای گندم دروم تعیین شده است.

به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، 380 دستگاه کمباین از این استان و استان های همجوار، کار برداشت محصولات پاییزی را در خراسان شمالی انجام می دهند.(مهر)

newsQrCode
برچسب ها: کلزا
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها