رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد

بی‌نیازی از واردات طلا تا 15 سال

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که با توجه به حساسیت حوزه فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر مشکل تامین ارز چیست ؟ پاسخ داد :این روزها به لطف خدا مشکل تا حدی حل شده است ما برای بانک مرکزی هم مصوبه ستاد تدابیر ویژه و هم دستور کتبی ، موافقت و تایید رییس جمهوری را گرفتیم.
کد خبر: ۵۶۶۷۳۷
دستور جدید ارزی احمدی‌نژاد به بهمنی

وی با بیان اینکه بازار یک موجود زنده است و اگر به موقع اقدامات مورد نیاز انجام نشود، مشکلات عدیده ای بروز می کند، گفت: سرانجام بانک مرکزی ارز را می دهد اما اگر این تخصیص زمانی باشد که کمبود کالا کار خودش را کرده و نوعی گرسنگی در نظام توزیع شکل گرفته باشد، در آینده با تزریق کالا در حد معمول، مشکل گرسنگی نظام توزیع حل نمی شود، ضمن اینکه ما برای بانک مرکزی هم مصوبه ستاد تدابیر ویژه و هم دستور کتبی ، موافقت و تایید رئیس جمهوری را گرفتیم.

 مهدی غضنفری در حاشیه کارگروه تنظیم بازار در خصوص اینکه بانک مرکزی در مورد اعطای ارز مرجع به کالای اساسی مصاحبه می کند و مشکل عدم تامین کالا را به دوش گمرک و سایر دستگاه ها می اندازد، گفت: ما به عنوان وزارت صنعت، معدن و تجارت از همکاری همه عوامل بانک مرکزی و گمرک در تامین کالا تشکر می کنیم. مصاحبه های آقای بهمنی شاید گاهی برای آرام کردن بازار خوب باشد اما حقیقت این است که بازار یک موجود زنده است و اگر به موقع اقدامی صورت نگیرد، مشکلات عدیده ای بروز می کند که کار ما را سخت تر می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چرا این وزارتخانه برای دسترسی آسان تر حوزه کالاهای اساسی و یا مواد اولیه اقدام جدیدی نمی کند و یا اگر اقدامی کرده چرا اطلاع رسانی نمی شود؟ پاسخ داد: ما اقدامات متعددی از سال گذشته تاکنون انجام داده ایم و اطلاع رسانی هم انجام شده، اما معتقدیم باید حرف و عملمان یکی باشد. از بانک مرکزی و دیگران هم همین انتظار می رود.  

وی ادامه داد: اتفاقا حوزه های ماموریتی ما چه در تنظیم بازار و چه در تولید آنچنان به موضوع ارز، قیمت و فراوانی آن حساس است که لحظه ای نمی توانستیم و نمی توانیم از آن غافل باشیم؛ اتفاقی نیست اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اولین بار و حتی قبل از بانک مرکزی موضوع تخصیص ارز و حتی سهمیه بندی ان به کالاهای مختلف را مطرح کرد. و اتفاقی نیست اگر وزارت صنعت برای اولین بار کالاهای وارداتی کشور را به 10 گروه تقسیم کرد. برای گروه یک و 2 ارز مرجع برای گروه های سه تا 9 ارز مبادله ای و برای گروه 10 نیز ممنوعیت واردات را خواستار شد.

غضنفری افزود: همچنین این وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که تاسیس مرکز مبادله ارزی را پیشنهاد داد و به محض جلب نظر بانک مرکزی آن را در ساختمان ثبت سفارش این وزارتخانه ایجاد کرد  و در این راه هزینه مادی و معنوی بسیاری را متقبل کرد و پس از آن بود که  واژه ارز مبادله ای باب شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: این وزارتخانه به طور ویژه بر ارز ناشی از صادرات غیر نفتی تمرکز کرد و با تشویق صادرکنندگان به بازگشت این ارز به چرخه تجاری توفیق بالایی را نصیب کشور و حوزه ارزی نمود.

غضنفری افزود: به واقع می خواهم با برشمردن برخی کارهای وزارتخانه در زمینه مدیریت درآمد ارز و مدیریت مصرف ارز بگویم چون حوزه کار ما به شدت تحت تاثیر نرخ ارز بود، ما در همه این زمینه ها پیشقدم بودیم و همکاری همه دستگاه های اقتصادی را خواستار شدیم که با هدایت آقای رییس جمهوری کارها به خوبی پیش رفت.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به حساسیت حوزه فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر مشکل تامین ارز چیست ؟ پاسخ داد :این روزها به لطف خدا مشکل تا حدی حل شده است ما برای بانک مرکزی هم مصوبه ستاد تدابیر ویژه و هم دستور کتبی ، موافقت و تایید رییس جمهوری را گرفتیم.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: تنها خواهشی که از بانک مرکزی داریم این است که تامین ارز ما به صورت موثر انجام شود. وی در پاسخ به پرسشی دیگر که منظور شما از موثر چیست ؟ گفت: به هرحال سرانجام بانک مرکزی ارز را می دهد اما اگر این تخصیص زمانی باشد که کمبود کالا کار خودش را کرده و نوعی گرسنگی در نظام توزیع شکل گرفته بعدا با تزریق کالا در حد معمول مشکل گرسنگی نظام توزیع حل نمی شود و با وجود این توزیع، بازار مقاومت قیمتی خواهد داشت و ما مجبوریم به مقدار خیلی بیشتری کالا در معرض عرضه قرار دهیم.

غضنفری افزود: اما اگر بانک مرکزی در فاصله زمانی که ما درخواست خود را مطرح کرده ایم و هنوز چراغ های زرد و قرمز را روشن نکرده ایم ، ارز مورد نیاز ما را تخصیص دهد ، بازار متوجه هیچ کمبودی نشده و کنترل بازار به صورت عادی انجام می شود.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره این سوال که با توجه به اینکه وی عنوان کرده مصوبه های لازم را اخذ کرده ، آیا این موضوع به معنای حل مشکل تخصیص ارز است ، پاسخ داد: ما مطمئنیم بانک مرکزی شرایط حساس کنونی را درک کرده و ما با چالش بیشتری مواجه نمی شویم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها