خبر سرقت آثار تاریخی آن هم از یکی از موزه‌های مهم کشورمان تعجب بسیاری از مردم را برانگیخت، آن‌ هم موزه‌ای با قدمت بیش از 50 سال که اشیای باارزش بسیاری را از دوران پیش از تاریخ و دوران پیش از اسلام درخود جای داده است.
کد خبر: ۵۶۰۹۱۰

موزه تبریز، یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران است وبه عنوان دومین موزه مهم تاریخی ایران پس از موزه ملی تهران شناخته می‌شود، مورد سرقت قرار گرفته و پنج بشقاب نقره‌ای زمان ساسانی این موزه ناپدید شده است.

نکته جالب خبر این است که سرهنگ عباس‌زاده، رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌شرقی پس از این اتفاق اعلام کرده است که هنگام ورود سارق یا سارقان به داخل موزه دوربین یکی از مغازه‌های همجوار تصاویر را ضبط کرده است که این تصاویردر حال بررسی است و از طرف دیگر مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان نیز در گفت و گویی اعلام کرده موزه تبریز فاقد امکانات لازم برای برقراری امنیت بوده است.

این گفته‌ها نشان می‌دهد که نیروی انتظامی برای شناسایی سارقان مجبور شده است به دلیل نبود تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های امنیتی خود موزه از تصاویر ضبط شده دوربین یکی از مغازه‌های همجواراستفاده کند.

شاید خبر قاچاق و تاراج اشیای تاریخی از کشور اتفاقی باشد که هر روز در جای‌جای کشورمان رخ دهد که بارها درباره آن نوشته و گفته‌ایم، اما چنین اتفاقی در یکی از موزه‌های مهم تاریخی کشورمان بسیار شگفت‌انگیز است آن هم موزه‌ای که باید تمام امکانات برای برقراری امنیت و حفظ و نگهداری اشیا در آن فراهم باشد.

این رویداد نشان می‌دهد که ما هنوز در ابتدایی‌ترین مسائل موزه‌داری دچار مشکل هستیم و شاید برخی کشورها حق داشته باشند که با این شرایط کمتر تمایل به انعقاد تفاهم‌نامه و رد و بدل شدن آثار با ما داشته باشند.

آنچه مسلم است در دنیای امروز بر اساس استانداردهای تعریف شده برای حفاظت از موزه‌ها سعی می‌شود از روش‌های فیزیکی (کشیدن دیوار و حفاظ)، نیروی انسانی (استفاده از نگهبان) و سیستم حفاظت الکترونیکی (دوربین‌های مداربسته و آژیر خطر) به صورت مکمل استفاده شود و حتی داشتن سیستم حفاظت الکترونیکی باعث نمی‌شود که نیروی انسانی برای نگهبانی و حراست از اشیای وظیفه خود رانادیده گیرد. بنابراین سرقت از موزه تبریز نشان می‌دهد که در حفاظت از این موزه حتی اگر فاقد سیستم حفاظت الکترونیکی باشد که آن هم قابل پذیرش نیست نگهبانی از این موزه بخوبی انجام نشده است و هر گونه بهانه از جمله نداشتن بودجه برای فراهم آوردن امکانات حفاظتی در حالی که هر ساله بودجه‌های زیادی صرف برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های تکراری در حوزه فرهنگی و هنری می‌شود قابل پذیرش نیست. با توجه به اتفاق روی داده امید می‌رود حداقل نیروی انتظامی بتواند این اشیای با ارزش را در صورتی که هنوز از مرز خارج نشده باشد به موزه بازگرداند و اقدامات لازم برای فرستادن تصاویر اشیای سرقت شده به پلیس اینترپل هم انجام شود.

سیما رادمنش ‌/‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها