موتورولا اکنون زیر نظر لنوو به فعالیت خود ادامه می‌دهد

فرار موتورولا از دست گوگل

دعوای مایکروسافت و گوگل به سود مشتری

یک دادگاه در آمریکا به نفع مایکروسافت رای صادر کرد که گوگل در خرید موتورولا اشتباه کرده است.
کد خبر: ۵۵۹۹۰۵

هزینه‌ای که مایکروسافت باید برای استفاده از حقوق اختراع موتورولا بپردازد، می‌تواند تخمینی نزدیک به ارزش موتورولا باشد و تاثیر زیادی بر نرخ و ارزش قراردادهای این شرکت با دیگر رقبا در آینده خواهد داشت.

موضوع دادگاه درباره مبلغ پرداختی مایکروسافت به گوگل بوده است، زیرا گوگل مدعی شده بود که مایکروسافت به دلیل استفاده از اختراعات موتورولا در ویدئوهای264.h در کنسول‌های بازی Xbox و نرم‌افزارهای ویندوزی باید مبلغی را به عنوان استفاده از حق اختراع پرداخت کند.

قاضی این دادگاه، جیمز رابرت در سیاتل اعلام کرد مایکروسافت مبلغ 8/1 میلیون دلار به گوگل بدهکار است که این مبلغ از میزان مبلغی که مایکروسافت به گوگل پیشنهاد کرده بود (یک میلیون دلار در سال) اندکی بیشتر است.

گوگل که موتورولا را خریده است، انتظار داشت سالانه چهار میلیارد دلار برای استفاده از این تکنولوژی‌ها دریافت کند. این در حالی است که موتورولا معتقد است مجوزدهی استفاده از اختراعات خود را به صورت منطقی انجام می‌دهد و مایکروسافت نیز از این تصمیم استقبال کرده است و این روش را «مناسب مصرف‌کننده» نامیده و خرید این گونه اختراعات در آینده را قابل دسترس خوانده است.

روند اتفاقاتی که بتازگی علیه موتورولا در جریان است، نشان می‌دهد گوگل احتمالا مبلغ بسیار زیادی را خرج این شرکت کرده است. هر چند ارزیابی صحیحی از ارزش اختراعات موتورولا در دست نیست، اما قطعا کمتر از میزانی است که گوگل انتظارش را داشته است. این اعداد و ارقام شوک بزرگی به گوگل است؛ چرا که در سال ۲۰۱۱، گوگل موتورولا را به ارزش12/5 میلیارد دلار خرید که با احتساب هزینه تغییر ساختار و... می‌توان آن را به ۱3 میلیارد دلار گرد کرد. این مبلغ تاکنون برگشت نداشته است.

اریک اشمیت معتقد است موتورولا فقط مجموعه‌ای از اختراعات به ثبت رسیده نیست و در حقیقت به گوگل کمک می‌کند در شرایط رقابتی فعلی، خطر را از خود دور کند؛ چرا که اپل نیز از طرف دیگر در تلاش است تا با زیر سوال بردن موتورولا، گوگل و سرانجام اندروید را تحت فشار بگذارد.

اما هر چه باشد، تمام دعواهای شرکت‌های بزرگ فناوری امروز بر سر حقوق اختراع است. گوگل حدود ۱۷ هزار اختراع را به ارزش 12/5 میلیارد دلار در اختیار خود گرفته است که این رقم شامل کارمندان، هزینه تغییر حقوق معنوی و... نمی‌شود.

محمدرضا قربانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها