موتورولا اکنون زیر نظر لنوو به فعالیت خود ادامه می‌دهد

فرار موتورولا از دست گوگل

دنیای امروز فناوری بی‌شباهت به نبرد گلادیاتورها نیست. برخلاف گذشته که چند شرکت بزرگ در زمینه تولید سخت‌افزار حضور داشته و سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده بودند، این روزها با تغییر کاربری تلفن‌های همراه و البته پررنگ شدن نقش تبلت‌ها در زندگی مردم عادی جامعه، شرکت‌های کوچک‌تر نیز قصد دارند از دریای اسکناس تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها سهمی داشته باشند.
کد خبر: ۶۴۴۷۸۶
فرار موتورولا از دست گوگل
استیو جابز بی‌شک مهم‌ترین کسی بود که در شکل‌گیری دنیای فناوری نوین نقش فراوانی داشت. سیاست‌های انحصارطلبانه اشخاصی مانند جابز و گیتس باعث شد مفهومی به نام پتنت شکل بگیرد؛ مفهومی که به نوعی هویت ایده یا قابلیتی خاص را نشان داده و به شرکت مطرح‌کننده آن تعلق دارد. پررنگ شدن نقش پتنت‌ها بخصوص در حوزه تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها نه‌تنها دعواهای حقوقی بسیاری را به وجود آورد؛ بلکه بسیاری را از هیچ و پوچ، ثروتمند کرد.

گوگل که بعد از استقبال خوب مردم از آیفون، موقعیت را مناسب دیده و سیستم عامل اندروید را برای دستگاه‌های هوشمند طراحی کرد، بعد از مدتی خود را در میدان گلادیاتورها بی‌دفاع دید. در اختیار نداشتن تعداد زیادی از پتنت‌ها توسط گوگل و مطرح شدن سیستم عامل اندروید، مشکلات بسیاری را برای غول دره سیلیکونی به وجود آورد. اینجا بود که مسئولان گوگل تصمیم گرفتند با خرید یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های حاضر در بازار تلفن‌های همراه سهمی از پتنت‌ها داشته و تا حدودی خود را در مقابل دعواهای حقوقی بیمه کنند. اکنون 29 ماه از خرید موتورولا توسط گوگل گذشته و اخبار نشان می‌دهد، سومین تولیدکننده تلفن همراه در آمریکا به شرکت لنوو فروخته شده که این روزها اوضاعش در بازار رایانه‌های شخصی خوب است.

عقب‌نشینی در دقایق آخر

اکنون پرسش اصلی این است که آیا گوگل با خرید و فروش موتورولا به قیمت 5/12 میلیارد و فروش آن با قیمت 9/2 میلیارد دلار ضرر کرده است؟ اگر به صورت دقیق به معامله انجام شده نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که هرچند گوگل از لحاظ مالی تا حدودی ضرر کرده، اما در نگاه کلی نه‌تنها به نفع اکوسیستم اندروید کار کرده؛ بلکه در طول 29 ماه مالکیت موتورولا امتیازهایی نیز به دست آورده است. گوگل در گذشته با خرید موتورولا، بخش تولید تلفن همراه، ساختار ارتباط تلفنی و بی‌سیم این شرکت، تمامی پتنت‌ها و البته 5/5 میلیارد دلار پول نقد و سهام موتورولا را به خود اختصاص داد. این در حالی است که چندی پیش گوگل بخش ارتباطات موتورولا را به قیمت 9/2 میلیارد دلار در اختیار شرکتی دیگر قرار داد. در کنار این موضوع ماه گذشته گوگل با تعطیلی تعدادی از بخش‌ها و دفترهای موتورولا در سراسر جهان و البته اخراج 4000 کارمند این شرکت بیش از یکصد میلیون دلار سود کرد. بررسی تمامی اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد گوگل با فروش موتورولا به نوعی یکی از برندگان معامله انجام شده است. بعد از عرضه تلفن‌های جدید موتورولا زیر نظر گوگل، تعدادی از شرکت‌های همکار و استفاده‌کننده از اندروید مانند سونی، ال‌.جی و سامسونگ نسبت به سیاست‌های تولید سخت‌افزار این شرکت جبهه گرفته و عکس‌العمل منفی نشان دادند. اکنون با فروش موتورولا مطمئنا بخش عمده‌ای از اختلافات خارجی گوگل برطرف می‌شود. نکته‌ای که باید در معامله انجام شده به آن توجه کرد، این است که گوگل بخش عمده‌ای از پتنت‌های موتورولا را نزد خود نگه داشته و با در اختیار داشتن آنها نه‌تنها می‌تواند از شرکت‌هایی همچون ال.‌جی و سامسونگ مبلغی دریافت کند؛ بلکه خود را مقابل تهدیدهای احتمالی در جنگ پتنت‌ها نیز بیمه کرده است.

در نهایت موضوعی که برای گوگل و سیستم عامل آن اهمیت بسیاری دارد، حضور یک شرکت قدرتمند و گسترش بازار اندروید است. بعد از افزایش قابل توجه سهم سامسونگ از بازار اندروید این شرکت کره‌ای در زمینه‌های مختلف فشار بسیاری به گوگل برای ایجاد تغییرات در سیستم عامل وارد کرد.

در آینده با توجه به سابقه خوب لنوو اگر این شرکت حضور خوبی در بازار اندروید داشته باشد، نه‌تنها سهم سامسونگ کاهش یافته و ابزار اعمال فشار از بین می‌رود؛ بلکه به طور کلی اکوسیستم اندروید نسبت به شرایط فعلی بهبود یافته و کاربرهای بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند.

پیروزی از جنس خورشید سرخ

در مقابل لنوو به عنوان طرف دوم قرارداد حضور دارد. لنوو هرچند شرکتی چینی است، اما در طول چند سال گذشته با اتخاذ سیاست درست به تولیدکننده شماره یک بازار رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ تبدیل شده است. این در حالی است که لنوو به تنهایی تعداد زیادی تلفن هوشمند تولید کرده که هر چند هیچ کدام از آنها را در بازار آمریکا عرضه نکرده، اما به طور کلی رتبه چهارم تولیدکنندگان تلفن هوشمند در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. اکنون لنوو با صرف هزینه‌ای معادل 9/2 میلیارد دلار و خریداری موتورولا، بی‌شک بیشترین سود را در معامله با گوگل کرده است. لنوو به هیچ وجه در زمینه تلفن هوشمند نامی آشنا در آمریکای شمالی و لاتین نیست. این در حالی است که موتورولا با توجه به سابقه طولانی خود در این منطقه اعتبار بسیاری دارد. لنوو با خرید موتورولا نه تنها نیروی کار تخصصی و سال‌ها تجربه را برای ساخت تلفن هوشمند و تبلت در اختیار دارد بلکه می‌تواند بخوبی با استفاده از نام این شرکت در بازار آمریکا خود را مطرح کند.

در ادامه باید به این نکته نیز توجه کرد که معامله انجام شده حق استفاده از پتنت‌های موتورولا را که در اختیار گوگل بوده، اکنون بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای در اختیار لنوو قرار داده است. در این میان تنها احتمال موجود برای شکست لنوو استفاده از نام تجاری خود است که با توجه به سابقه تولیدکننده چینی بعید به نظر می‌رسد.

لنوو زمانی که امتیاز لپ‌تاپ‌های سری تینک پد را از آی‌.بی.‌ام خریداری کرد هیچ تغییری در خصوصیات ظاهری و نام آن به وجود نیاورد تا خریداران و مخاطب‌ها همچنان با همان محصول قابل اطمینان گذشته روبه‌رو باشند.

قهرمان پیشین، شکست‌خورده امروز

شاید فقط سامسونگ و موتورولا باشند که متحمل بیشترین ضرر از این معامله شده‌اند. در واقع حضور لنوو در بازار جهانی تلفن‌های هوشمند به ضرر سامسونگ است و سهم این شرکت را کاهش می‌دهد. در کنار این موضوع نه تنها سامسونگ از لحاظ مالی جایگاه خود را از دست می‌دهد، بلکه دیگر آن اهرم فشار پیشین را در اختیار ندارد.

از سوی دیگر مطمئنا موتورولا بزرگ‌ترین قربانی نقل و انتقالات انجام شده در 29 ماه گذشته بوده است. شرکتی که زمانی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن همراه در آمریکا شناخته می‌شد، بعد از حضور اپل جایگاه خود را از دست داد و این پایان ماجرا نبود.

گوگل با خریداری موتورولا عملا تعداد زیادی نیروی باتجربه و متخصص در زمینه طراحی و تولید سخت‌افزار را وارد خواب زمستانی کرد. این موضوع در شرایطی رخ داد که بسیاری از کارشناس‌های این حوزه اعلام کردند خرید موتورولا از سوی گوگل فقط قدمی استراتژیک در نبرد پتنت‌ها بوده و در ادامه این شرکت را نیز مانند خود به شکستی بزرگ در زمینه تولید سخت‌افزار تبدیل می‌کند. هر چند با خرید موتورولا از سوی لنوو اوضاع شرکت به نسبت گذشته بهبود می‌یابد، اما نباید از یاد برد که تولیدکننده آمریکایی زمانی به این مرحله جدید وارد شده که تعداد زیادی از نیروهای خود را از دست داده و آن قدرت پیشین را ندارد./ ضمیمه کلیک

محمد طالبیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها