امیدها دیروز هم به یاس تبدیل شد. ظاهرا باز هم باید صبر کرد. کارگروه جدید و ویژه‌ای تشکیل شده تا قیمت‌های اعلامی شورای رقابت برای چهار خودروی داخلی را اصلاح و مجددا اعلام کند! نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی برای صنعت خودرو ظاهرا مشکل ایجاد کرده و باید شفاف‌سازی شود.
کد خبر: ۵۵۸۸۹۴
تمام‌کننده کجاست؟

طی چند روز آینده نتیجه اعلام می‌شود. نظم به هم می‌خورد و بسیاری بخش‌ها مدعی می‌شوند... اینها ظاهرا نماد جلسه عصر دیروز شورای رقابت برای ابهام‌زدایی از قیمت‌های اعلامی براساس فرمول تدوین شده توسط این شوراست.

وقتی کارگروه خودروی مرکز ملی رقابت به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شورای رقابت، قیمت‌های جدید و کاهش یافته چهار خودروی پرتیراژ را محاسبه و اعلام کرد، دیروز بسیاری از رسانه‌ها و مردم این‌گونه استنباط کردند که اعلام این قیمت‌ها پایان‌بخش بلاتکلیفی سه ماهه در بازار خودرو خواهد بود و صرف‌نظر از این که این قیمت‌ها چقدر هستند، مردم می‌توانند خرید احتمالی خود را انجام دهند.

اما این قیمت‌ها کمتر از 24 ساعت دوام آورد و اتفاقا این بار از سوی خود اعضای شورای رقابت مورد تردید قرار گرفت و تعیین تکلیف آن باز هم به آینده موکول شد لذا ظاهرا باز هم قسمتی دیگر بر سریال بلاتکلیفی مردم در بازار خودرو اضافه می‌شود؛ سریالی که معلوم نیست آخرش به کجا منتهی و کی تمام می‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد در شرایطی که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده از شرایط موجود در بازار خودرو ناراضی‌اند، باید یک سازمان یا مرجع تخصصی قاطعانه وارد کارزار شده و حرف آخر را بزند؛ آن هم مرجعی که دست‌کم در درون خود یکدست بوده و بداند چه می‌خواهد بکند، نه این‌که هر روز و از سوی هر عضو آن یک خبر ضد و نقیض و متفاوت و گیج‌کننده به مردم گفته شود و دست‌ آخر هم هیچ چیز عایدهیچ‌کس نشود.

بدیهی است ادامه این رویه صنعت خودرو را با بیش از 1.3 میلیون نفر شاغل مستقیم در خطر ورشکستگی قرارمی‌دهد و به کاهش قیمت خودرو آن گونه که مورد انتظار مردم است نیز منتهی نخواهد شد لذا آن مرجع تمام‌کننده ابتدا باید آرامش و ثبات را به صنعت خودرو بازگرداند سپس در یک فرآیند تدریجی و عاقلانه، راه‌های کاهش قیمت خودرو را بررسی و بتدریج بر قیمت محصولات اعمال کند. این چنین است که مردم می‌پرسند: این تمام‌کننده کجاست و چرا صدایش درنمی‌آید؟.

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
تمام كننده مردم هستند كه باید به این باور برسند. در همه جای دنیا حق با مشتری است و بس.
مهاجر
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
دوستی جان كار خودته دست بكار شو ببینم یه خیری به این مردمی كه میخوان یه لگن كه چهار تا چرخ زیرش نصب شده بخرن میرسه یا نه
alireza
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
۰
۰
سلام آقای موسوی چند وقت پیش نظر اینجانب در مورد مطلبتان را ارسال كردم.تمام كننده حق ومردم در همه جا هستند.لابی قدرتمند انجمن خودروسازان ومافیای دلالها ودشمنان این مرز وبوم نمیتوانندصنعت خودرو را بیش ازاین دچار ركود وآشفتگی كنند! برای اولین بار در كشور برای یك كالای صنعتی فرمول علمی و اقتصادی توسط كارشناسان شورای رقابت تعیین شدزیرا آزادی عمل واختیارقیمت در دست خودروسازان اشتباه بزرگ دولت بود .30سال بود كه خودروسازان محصولات قدیمی وبی كیفیت ونا ایمن وانحصاری غیر ملی خودرا با هر قیمت وترفند به ملت بیچاره غالب میكردندو حالا دم از ورشكستگی وتعطیلی میزنند واشك تمساح برای كارگرانی میریزند كه سالهاست به خاطر واردات قطعات چینی توسط خودروسازان بیكار شده اند!ونیز دم از كاهش سرمایه میزنند در حالی كه سرمایه خودرا در سایتهای تولیدی زیانده در كشورهای دیگر یا بانكها وبیمه ها وبرجها نابود كرده اند!وصرف افزایش تولید یا نوسازی خط تولید وتكنولوژی وافزایش بازدهی نكرده اند!متاسفانه سود دولت از گرانفروشی خودرو با منافع مافیای خودرو ودلالان همسو شده است واز این رو علی رغم حمایت ظاهری از شورای رقابت در عمل دولت وسایتها ورسانه ها در خدمت انجمن خودروسازها وگرانفروشان است!وكسی حامی مصرف كننده وتولیدوشورای رقابت نیست.اینجاست كه عده ای قانون شكن به خود اجازه میدهند كه به صراحت مخالف قانون صحبت كنندواز اجرای آن سر باز زنند.آیا اینبار آقای احمدی نژاد پشت آقای پژویان را خالی میكندوسمت سرمایه ولابی قدرتمند خودروسازان وسهامدارانش را میگیریدواز توده مردم ومدیریت علمی واقتصادی آقای پژویان حمایت میكند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها