مرکز ملی رقابت براساس دستورالعمل شورای رقابت قیمت نهایی چهار خودروی پر تیراژ داخلی را محاسبه و اعلام کرد.
کد خبر: ۵۵۸۶۶۰
محاسبه قیمت 4 خودرو از سوی مرکز ملی رقابت

طبق قیمت‌های اعلام شده از سوی مرکز ملی رقابت قیمت نهایی پراید 131 سایپا فرمان هیدرولیک بدون کیسه هوا با در نظر گرفتن تورم بخشی 50.8 درصد 14 میلیون و 357 هزار و 456 تومان خواهد بود.

همچنین قیمت نهایی خودروی تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا و تورم 52.1 درصدی 16 میلیون و 201 هزار و 958 تومان است.

براین اساس قیمت سمند ال ایکس بنزینی - مالتی با AIRBAGایمن خودرو زیمنس با محاسبه تورم 54.3 درصدی نیز 20 میلیون و 869 هزار و 377 تومان اعلام شده است.

این درحالی است که هر خودروی پژو 405 اس.ال.ایکس TU5 با ترمز ضد قفل و کیسه هوای ایمن خودرو با در نظر گرفتن تورم بخشی 59.7 درصد 20 میلیون و 415 هزار و 743 تومان خواهد بود.

جزییات قیمت‌های اعلام شده در جدول مقایسه قیمت خودروهای انتخابی براساس دستورالعمل شورای رقابت -(قیمت‌ها به ریال) به شرح زیر است:

نام خودرو قیمت سال پایه شاخص کیفیت تورم بخشی بانک مرکزی قیمت نهایی خودرو
پراید 131 سایپا فرمان هیدرولیک بدون کیسه هوا (SX) 90624420 منفی 9.63 508 143574546
تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 105303024 منفی 3.76 52.1 162019580
سمند ال ایکس بنزینی - مالتی با AIRBAGایمن خودرو زیمنس 136104879 منفی 1.03 54.3 208693773
بژو 405 اس.ال.ایکس TU5 با ترمز ضد قفل و کیسه هوای ایمن خودرو 126866424 منفی 3.22 59.7 204157434

ایسنا در روز گذشته در پی اعلام نرخ تورم بخشی خودرو از سوی شورای رقابت، محاسبات قیمتی چهار خودرو را بدون احتساب شاخص کیفیت و نرخ پایه اعلامی از سوی خودروسازان انجام داد که قیمت‌های به دست آمده با نرخ‌های اعلامی از سوی مرکز ملی رقابت تفاوت قابل توجهی دارد.

با وجود اینکه پیش از این پژویان به عنوان رییس شورای رقابت تاکید کرده بود که این شورا قیمت خودرو را اعلام نمی‌کند، اما مرکزی که خود را وابسته به این شورا می‌داند قیمت‌های چهار خودرو را محاسبه و اعلام کرد.

در سایت مرکز ملی رقابت آمده است: "بر اساس ماده 54 فصل 9 قانون اصلاح مواردی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران واجرای سیاست های اصل چهل وچهار(44) قانون اساسی به وجود آمده و ساختارسازمانی وتشکیلات آن در تاریخ چهارم اردیبهشت 89 به تصویب هیأت وزیران رسیده و بر اساس اختیارات هیأت وزیران معاون رئیس جمهور در امور توسعه، مدیریت، و سرمایه انسانی در تاریخ 16 خرداد 89 مجموعه هدف، وظایف پست های سازمانی مرکز ملی رقابت شامل 148 پست سازمانی را ابلاغ کرد."

این مرکز تأکید کرده است که بازوی دبیر خانه‌ای کارشناسی واجرایی شورای رقابت است که رئیس آن رئیس شورای رقابت بوده ونهادی مستقل زیر نظر رئیس جمهور است. نقش مرکز ملی رقابت در پیشبرد اهداف شورای رقابت کلیدی وبخصوص در زمینه مطالعات کارشناسی، حقوقی و فنی فضای لازم را برای تصمیم گیری شورای رقابت فراهم می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۴
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
۰
۰
وقتی آپشن های اضافی را لحاظ می كنید كیفیت و آپشن هایی كه كم شده را هم لحاظ میفرمایید. بعنوان مثال ایران خودرو مدتی است كه سمند ال ایكس را بجای رینگ اسپرت آلومینیومی با رینگ فولادی ارائه می كند و این مورد در قیمت گذاری لحاظ نمی شود ؟!
مهسان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
۰
۰
چطور وقتی كه افزایش حقوق كارمندان بر اساس نرخ تورم باید بالا بره، تورم 35 درصد اعلام میشه ولی وقتی پای محاسبه قیمت خودرو به میون میاد تورم یكهو میشه 56 درصد؟
ﻧﺎﻡ
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
۰
۰
ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ ﻗﯿﻤﺖ ﻫﺎ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ ﺗﻄﺎﺑﻖ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
درمانده
Australia
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
۰
۰
آنچه كه برای هیچكدام از مسولین مهم نیست مردم هستند كه قربانی مطامع یك عده از افراد شده اند .
كارمند
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
سلام. فقط یك سؤال دارم. چرا وقتی نوبت من كارمند بدبخت میرسه تورم 10 درصد است ولی برای خودرو تورم 60 درصد. یعنی من از یك تكه آهن پاره بدترم؟؟؟
علیقلی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
حیف پول كه آدم بده جای اینها
محسن اهواز
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
من یكی ازمشتریان پروپا قرص سمند ال ایكس هستم دراین چند سال كیفیت وحتی نحوه برخورد درتوزیع ویا زمان تعمیر خودرو بحداقل رسیده وتازه یادشان آمده قیمت رابراساس 00000تنظیم نمایند. ایندفعه یادم باشد ازكشورهای همسایه خودرو بخرم . بلاروس و........
ع
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
این تعارف بازیها چیه ؟ یك شبه 2 و 3 برابر میشه ولی حالا 100 روز هی دارند تعارف می كنند و از آخر سرهم با یك صلوات همونی میشه كه خودرو ساز خواسته !!!
استوان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
خودرو ساز محترم، پیكان هم ارزان بود هم ایمنی اش از پراید بیشتر.حذفش كردید. عیب نداره مجدداً تولید كنید.
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
كی گوش كنه كی عمل كنه كی بده
پخمه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
به علت شك بین 2و5 تورم حقوق با تورم خودرو از سوی شورای رقابت بانك مركزی جابجای 25 با52 آنرا از خاصیت جابجای اعداد و یكسان دانست .
حمیدرضا حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
با عرض سلام و خسته نباشید،اگرامكانش هست چه گرون چه ارزون قیمت واقعی خودرو را اعلام نمائید و در صورت امكان تحویل خودرو را هم سریع تر تا این وسط ما كه داریم گرون میخریم حداقل از خود نمایندگی های ایران خودرو و سایپا بخریم خدایی نكرده ورشكست نشن.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
عزیزان ، نخرید ...عزیزان ، نخرید ...عزیزان ، نخرید ...عزیزان ، نخرید ...عزیزان ، نخرید ...عزیزان ، نخرید
بیبیبی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
انقدر فیلم بازی نكنین دست شورای رقابت و ایران خودرو و سایپا تو یه كاسه ست این دعواهای زرگری...

نیازمندی ها