خبر سلامت

مصرف خودسرانه استامینوفن در کودکان، ممنوع

یک متخصص بیماری‌های اطفال گفت: استامینوفن دارویی تب‌بر و ضددرد است، اما بخصوص برای نوزادان زیر سه ماه حتما باید مصرف این دارو با دستور پزشک باشد، زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند مسمومیت‌زا و حتی در مواردی کشنده باشد.
کد خبر: ۵۵۸۴۵۵

سید مرتضی لسانی در گفت‌وگو با فارس، افزود: استامینوفن علاوه بر پایین آوردن تب می‌تواند برای تسکین درد در ناحیه سر یا در اندام کودکان کاربرد داشته باشد چرا که این دارو علاوه بر ارزان بودن، بدون نسخه پزشک براحتی قابل خرید از داروخانه است. لسانی میزان استامینوفن موجود در یک قطره چکان پر را صد میلی‌گرم و در پنج سی‌سی شربت، حدود صد میلی‌گرم دانست و ادامه داد: برای مصرف استامینوفن در کودکان، مصرف را با وزن کودک می‌سنجیم یعنی برای قطره استامینوفن در نظر می‌گیریم که وزن کودک چقدر است و آن موقع وزن را در دو ضرب می‌کنیم تا میزان قطره خوراکی استامینوفن مصرفی کودک مشخص شود. فاصله مصرف شربت و قطره استامینوفن نباید کمتر از هر 4‌ساعت باشد، چون می‌تواند خطرساز باشد.

ریواس؛ رقیق‌کننده خون

یک کارشناس تغذیه عنوان کرد: ریواس سرشار از سلنیوم، روی و منبعی غنی از ویتامین ث است.

فرزاد بابایی در گفت وگو با ایسنا افزود: ریواس به دلیل داشتن مقادیر زیاد سدیم در افرادی که فشار خون بالا دارند توصیه نمی‌شود. همچنین ریواس حاوی مقادیر چشمگیری از اگزالات است به همین دلیل بهتر است افرادی که سنگ کلیه دارند کمتر از آن استفاده کنند، اما این گیاه سودمند می‌تواند نقش مهمی در رقیق کردن خون و همچنین تعادل اسید و باز خون داشته باشد.

این عضو هیات علمی و استاد دانشگاه رازی توضیح داد: مزه ترش و برگ‌های بزرگ و سبز از ویژگی های ظاهری ریواس است که می توان به کمک آنها این گیاه را شناخت.برگ‌های ریواس بسیار بزرگ و پهن هستند و گاه اندازه آنها از کف دست بزرگ‌تر است. بهتر است این گیاه را قبل از این که گل بدهد چید و استفاده کرد.البته بخشی از این گیاه که مورد استفاده قرار می گیرد، ساقه و دمبرگ آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها