پل خواجو در دود دیده می شود

پیاده روی با طعم نعناع و دوسیب!

کاهش سن مصرف دخانیات به 10 سال

دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ضمن هشدار نسبت به افزایش 10 درصدی مصرف قلیان در دختران اعلام کرد: سن مصرف دخانیات از 14 به ده سال رسیده و متاسفانه مصرف دخانیات بویژه در نوجوانان و جوانان که دانشجو هستند یا در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنند، افزایش یافته است.
کد خبر: ۵۵۶۸۰۷

محمدرضا مسجدی در گفت وگو با ایسنا ضمن طرح این سوال از مردم که آیا اکنون مبارزه با دخانیات در کشور محسوس است، به انتقاد از نحوه اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات پرداخت و عنوان کرد: ایران عملکرد ضعیفی در زمینه مبارزه با دخانیات داشته و قوانین و آیین نامه‌های موجود به طور کامل اجرا نمی‌شوند، در این شرایط با وجود آن که حدود 85 درصد مردم ایران سیگار نمی‌کشند، اما مستقیما در معرض دود و مضرات آن قرار دارند.وی ادامه داد: سال گذشته در نظرسنجی از مردم مشخص شد کمتر از 2 درصد آنها از وجود چنین بندی تحت این قانون آگاه بوده‌اند. زیرا در شش سالی که از تصویب این قانون می‌گذرد، هیچ گونه اطلاع‌رسانی در مورد آن انجام نشده است و دستگاه‌های اجرایی در مورد تحقق بندهای مربوط به این قانون ضعیف و کند عمل کرده‌اند.وی ضمن هشدار نسبت به افزایش 10 درصدی مصرف قلیان در دختران اظهار کرد: این آمارها تکان‌دهنده است. چندی پیش شهرداری تهران نیز آماری را از سطح مناطق خود استخراج کرد که نشان‌دهنده کاهش سن مصرف دخانیات در تهران است و در این میان زنان و دختران بیش از هر چیز هدف قرار گرفته‌اند.

مسجدی با اشاره به این‌که چهار کمپانی بزرگ دنیا هدایتگر تولید و توزیع سیگار در جهان هستند، گفت: هم‌اکنون براساس قوانین وضع شده، اگر شرکتی بیش از پنج میلیون دلار مبادله تجاری با ایران داشته باشد مورد تعقیب قرار می‌گیرد و اگر این مبلغ به بیش از 50 میلیون دلار برسد، ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد اما اکنون یک کمپانی آمریکایی بدون هیچ محدودیتی 320 میلیون دلار سیگار وارد ایران کرده است که مبین هدف کشورهای غربی برای ضربه زدن به نظام است.

مصرف سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور

دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با بیان این‌که سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، تصریح کرد: 60‌درصد مالیاتی که بر دخانیات بسته شده نیز باید به وزارت بهداشت تعلق بگیرد که هم‌اکنون این گونه نیست.

وی با اشاره به این‌که بیماری‌های غیرواگیر دومین علت مرگ و میر در کشور است، اظهار کرد: همواره بر چند عامل اساسی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر تاکید می‌شود که تغییر سبک زندگی، مصرف موادغذایی سالم، ورزش، کنترل وزن و اجتناب از مصرف دخانیات از جمله آنهاست.

مسجدی افزود: در این میان ترک مصرف سیگار آسان‌تر به نظر می‌رسد و می‌توان براحتی برای آن برنامه‌ریزی کرد.

دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بر ضرورت نظارت مجلس بر قوانین مصوب خود از جمله قانون جامع مبارزه با دخانیات تاکید کرد و گفت: برخلاف آن که ستاد مبارزه با دخانیات باید هر شش ماه یک بار تشکیل جلسه دهد، اما طی شش سال گذشته تنها دو بار جلسه داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها