پل خواجو در دود دیده می شود

پیاده روی با طعم نعناع و دوسیب!

در حالی که از ما‌ه‌ها پیش بسیاری از مردم اصفهان برای بازگشایی زاینده رود لحظه شماری می‌کردند اما متاسفانه با باز شدن زاینده رود شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از جوانان با روی آوردن به سمت قلیان تفریح در حاشیه زاینده رود را برای سایر خانواده ها به یک شکنجه‌گاه آلوده به دود قلیان تبدیل کرده‌اند.
کد خبر: ۵۶۴۷۴۵
پیاده روی با طعم نعناع و دوسیب!

پیاده روی در حاشیه رودخانه زاینده رود رسمی دیرینه است که بسیاری از اصفهانی‌ها علاقه مند هستند تا همه روزه در حاشیه این رودخانه تاریخی پیاده روی کنند اما متاسفانه برخی حرکاتی که اخیرا شاهد آن هستیم سبب شده است تا  حاشیه زاینده رود مامنی امن برای جوانانی باشد که با دود قلیان هوای اردیبهشت اصفهان که بسیار پاک و قابل استنشاق است را به فضایی تبدیل کنند که آرزو کنی هر چه زودتر به مقصد برسی.

مراقب باش آتش قلیان تو را نسوزاند

«مراقب باش آتش قلیان تو را نسوزاند» این موضوع جمله ای بود که جوانانی که با آتش گردان های خود برای قلیان های خود آتش به پا می کردند در کنار زاینده رود به گوش می رسید.

یک شهروند اصفهانی گفت: متاسفانه نشستن جوانان روی چمن‌ها و گرایش آنان به سمت قلیان موضوعی است که بسیار به چشم می‌خورد و به طبع با رسیدن فصل تابستان بر تعداد آنها نیز افزوده خواهد شد و جای سوال است که چرا هیچ دستگاه متولی با این افراد برخورد نمی‌کنند.

وی افزود: چرا این افراد باید در یک مکان عمومی که در واقع مکانی تفریحی تلقی می‌شود به این راحتی بتوانند قلیان بکشند چنانچه بعضا مشاهده می‌شود چهار جوان سه قلیان را روبروی خود گذاشته‌اند و تنها آنچه نصیب ما که آمده‌ایم هوای آزاد تنفس کنیم می‌شود بوی دو سیب، هندوانه، نعناع، پرتقال و... است.

پدر یک خانواده نیز که به همراه فرزندان خود که به نظر می‌رسید دبستانی هستند، اظهارداشت: من دو فرزند دارم که یکی از آنها از من سوال می‌کند مگر به من نمی‌گفتید قلیان بد است پس چرا این همه در اطراف ما از آن استفاده می‌کنند و نکته جالب اینجاست که از من تقاضای آن را دارد.

وی با اشاره به اینکه من هیچ توجیهی برای آن ندارم و باید متولیان امر در این خصوص هوشیار باشند،  گفت: نکته کشیدن قلیان خود یک مسئله است و نکته دیگر آن این است که دختر و پسرهای بسیاری هستند که در کنار یکدیگر نشسته و با شوخی‌هایی که در شان یک جامعه اسلامی نیست قلیان می کشند.

با پیاده روی از پل بزرگمهر به سمت پل خواجو هر چه به این پل تاریخی نزدیک تر می‌شویم بر تعدد قلیان با بو و طعم های مختلف زیادتر می‌شود گویی اینجا پاتوقی شده برای جوانان، در حدی که با شمارش قدم‌ها و تعداد قلیان‌ها به جرات می‌توان گفت: 46 قلیان تنها در پنجاه قدم وجود دارد.

جوانی که در حاشیه زاینده رود قلیان‌های خود را برای کرایه در حاشیه زاینده رود گذاشته بود در این خصوص اظهارداشت: هر قلیان تنها سه هزار تومان است و در زمان استفاده از آن نیز هیچ محدودیتی نداری.

در هر صورت به نظر می رسید موضوع کشیده شدن پای قلیان به اماکن عمومی با وجودی که بر اساس قانون یک نوع تخلف به شمار می رود موضوعی است که جوانان گرایش به آن را برای خود نوعی افتخار تلقی می کنند و برای چشم و هم چشمی به این سمت گرایش پیدا کرده اند.

البته فرمانده نیروی انتظامی اصفهان نیز چندی پیش در نشست خبری خود اظهار داشت: برخی از افراد مسئله‌دار چایخانه‌ها را برای رسیدن به مقاصد خود انتخاب می‌کنند، و ما ابلاغیه‌ای صادر کرده ایم تا در نهایت چایخانه‌های سنتی توسعه پیدا نکند.

اما اکنون موضوع ممنوعیت جلوگیری از توسعه چایخانه ها نیست و موضوع که ضرورت آن به نظر می رسد موضوع جلوگیری از توسعه عرضه قلیان در حاشیه زاینده رود است.

یک کارشناس بیماری های غیرواگیر دار نیز در این خصوص به مهر گفت: مصرف یک قلیان به مدت 45 دقیقه برابر با مصرف 45 تا70 نخ سیگار در عرض یک ساعت است.

مهرداد جزایری با اشاره به اینکه مقدار نیکوتین موجود در قلیان چندین برابر نیکوتین سیگار است، افزود: قلیان به خاطر ذغالی که در سوختن آن به کار می رود حاوی مقدار زیادی از مونو اکسید کربن است.

وی تصریح کرد: مصرف روزانه 20 نخ سیگار خطر سرطان لوزالمعده را در مردان پنج برابر و در زنان شش برابر افزایش می دهد.90 درصد سرطان های ریه و 83 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در اثر استعمال دخانیات است.

جزایری افزود: عامل خطر دخانیات به عنوان عامل خطر ثابت شده در ایجاد حداقل 8 نوع سرطان از جمله دهان، حنجره، ریه، پانکراس، مثانه، کلیه، مری و معده و عامل احتمالی در سرطان های روده بزرگ، دهانه رحم، سرطان خون، کبد، غدد فوق کلیوی، کیسه صفرا، حفره بینی و سینوس ها است.

حال این سوال مطرح می شود که چرا دستگاه های متولی چون وزارت بهداشت و نیروی انتظامی علاوه بر اینکه در موضوع جمع آوری قهوه خانه ها تعلل می کنند حال امکان عمومی و پارک ها را نیز با سکوت خود تبدیل به مرکزی کرده اند تا جوانان در آنجا با خودنمایی هر چه تمام تر تبلیغ گسترش قلیان را بکنند و هر روز نیز تعداد آنها زیاد تر شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها