رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با اشاره به افزایش شاخص بورس گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از هفت درصد بازدهی نصیب سهامداران شده است.
کد خبر: ۵۵۵۵۶۳
صالح آبادی: شاخص های بورس حباب ندارد

به گزارش روز شنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو اقتصاد، علی صالح آبادی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان این مطلب افزود: بخشی از این افزایش شاخص ها مربوط به افزایش قیمت محصولات شرکت های بورسی به ویژه شرکت های صادراتی است و بخش دیگری هم از افزایش ظرفیت های تولیدی و بهره برداری طرح های توسعه ای این شرکت ها بوده است.

وی افزود: شرکت های بورسی از بهترین شرکت های تولیدی و بنگاه های اقتصادی هستند که اطلاعات شفافی دارند.

صالح آبادی اظهارداشت: شرکت های بورسی در سال های اخیر طرح های توسعه ای خوبی اجرا کردند و با تأمین مالی از بازار سرمایه به خوبی توانستند افزایش ظرفیت دهند که در افزایش سودآوری آنها نیز مؤثر است.

وی افزود: سودآوری با افزایش ظرفیت تولیدی بیشتر از ایجاد یک کارخانه جدید است چون هزینه متوسط را کاهش می دهد و افزایش سودآوری هم به افزایش شاخص منجر می شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران هر گونه احتمال حبابی بودن شاخص های بورس را رد کرد و افزود: نوسان شاخص ها در بازار سرمایه پدیده طبیعی است و در همه کشورها دیده می شود.

صالح آبادی تأکید کرد: باید روند تغییرات شاخص ها را در بلند مدت ارزیابی کنیم و حداقل یک ساله باشد.

وی گفت: بازدهی بورس در سال 88 حدود 57 درصد، در سال 89 برابر 85 درصد، سال 90 برابر 11 درصد، سال 91 معادل 47 درصد و در ابتدای سال جاری هم هفت درصد بوده است.

صالح آبادی به اشاره به تنوع بالای صنایع و شرکت های مالی در بورس افزود: از همه صنایع کشور برترین ها در بازار سرمایه حضور دارند و با اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، شرکت های زیادی برای اولین بار وارد بازار سرمایه شدند و عرضه اولیه داشتند که در همه بازارهای سرمایه دنیا از سهام پر پتانسیل محسوب می شود چون با نرخی کمتر از قیمت واقعی فروخته می شود و این روندها بر افزایش سود آوری سهام تأثیر مثبت دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران هر گونه ارزان فروشی در عرضه سهام شرکت های دولتی به ویژه سهام هولدینگ خلیج فارس را رد کرد و افزود: به ارزیابی عمومی مردم احترام می گذاریم و قیمت ها را عرضه و تقاضا تعیین می کند.

صالح آبادی اضافه کرد: همه شرکت ها اطلاعات خود را به طور شفاف عرضه کرده اند و اگر اطلاعات نهانی وجود داشته باشد برابر مقررات برخورد می کنیم چون جرم تلقی می شود و جریمه نقدی و زندان دارد و تاکنون 30 نفر در این موارد محکوم شده اند.

وی تصریح کرد: در همه کشورها درباره اطلاع رسانی، شفاف سازی اطلاعات و حسابرسی مالی شرکت ها استانداردهای مشخصی وجود دارد و در کشور ما هم قوانین و مقررات پیشرفته ای اعمال می شود.

صالح آبادی اظهارداشت: حسابرس شرکت ها هم موظفند صورت های مالی را رسیدگی و به مردم اطلاع رسانی کنند و امیدنامه شرکت ها نیز اعلام می شود و اطلاعات همه شرکت ها در سایت سازمان بورس قرار دارد.

وی تأکید کرد: فروش سهام شرکت ها با روش حراج است و هر خریداری که بیشترین قیمت را ارائه کند سهام را خریداری می کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به کسانی که در بازار سرمایه، حرفه ای نیستند یا فرصت کافی برای حضور حرفه ای در بازار سهام را ندارند توصیه کرد از روش های غیرمستقیم مانند صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند.این صندوق ها از مدیریت حرفه ای برخوردارند و با نظارت سازمان بورس فعالیت می کنند.

وی افزود: کسانی که حرفه ای هستند می توانند از طریق مراجعه به کارگزاران بورس اقدام کنند یا به صورت آنلاین و از طریق سایت مجازی بورس وارد شوند.

صالح آبادی تصریح کرد: برای همه سلیقه ها متناسب با میزان ریسک پذیری یا ریسک گریزی آنها در بازار سرمایه خدمات مالی ارائه می شود و کسانی که ریسک گریز هستند می توانند در اوراق مرابحه، صکوک و اوراق مشارکت سرمایه گذاری کنند تا از سود ثابت و مطمئنی برخوردار شوند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران همچنین از کسانی که ریسک پذیر هستند خواست حتماً برای کاهش ریسک از سبد سهام استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها