این نشست برای تغییر سرفصل‌های نشست آلماتی برگزار می‌شود

کارشناسان ایران و 1+5 در استانبول

تیم مذاکره‌کننده کشورمان امروز راهی استانبول می‌شود تا در نشست با کارشناسان گروه 1+5، سرفصل‌هایی را برای مذاکرات نمایندگان ایران و 1+5 که شانزدهم فروردین در قزاقستان برگزار می‌شود، تعیین کنند.
کد خبر: ۵۵۰۲۵۶

در نشستی که نمایندگان ایران و 1+5 چندی قبل و پس از حدود هشت ماه وقفه در مذاکرات در آلماتی داشتند طرفین توافق کردند تا نشست دیگری را در آلماتی در فصل بهار انجام دهند اما برای تسهیل تفاهمات در این نشست قرار شد کارشناسانی از دو طرف، بیست و هشتم اسفند (فردا) در استانبول با یکدیگر مذاکره کنند تا پیش‌نویسی را برای موافقت در نشست آلماتی تهیه کنند.

شش کشور در مذاکرات قزاقستان در چارچوب یک بسته پیشنهادی جدید، به طرح پیشنهادی 9 ماه قبل ایران که در مذاکرات مسکو ارائه شده بود، پاسخ دادند، پاسخی که سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران آن را واقع‌بینانه‌تر از گذشته دانست، اما کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حاضر نشد در کنفرانس خبری خود پس از مذاکرات آلماتی، چیز زیادی درخصوص مفاد پیشنهاد شش کشور ارائه کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در کنفرانس خبری بعد از مذاکرات آلماتی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که ایران در چه شرایطی غنی‌سازی 20 درصد را متوقف می‌کند، خاطرنشان کرد: هر پیشنهادی برای همکاری، شفاف‌سازی و اعتمادسازی باید بر مبنای پذیرفته شدن حقوق جمهوری اسلامی ایران و حق هسته‌ای آن از جمله غنی‌سازی اورانیوم باشد و موضوعات در این چارچوب، می‌تواند مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

جلیلی تصریح کرد: تولید سوخت 20 درصد برای تأمین نیازهایمان حق مسلم ماست که براساس معاهده ان پی تی به ما داده شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: این‌که برای تأمین نیازهایمان می‌توانیم همکاری کنیم، می‌تواند در گفت‌وگوها مورد بحث قرار گیرد؛ اما باید اعتماد ملت ایران جلب و رفتارهای خصمانه در مقابله با ملت ایران کنار گذاشته شود. براساس اخبار غیررسمی که منتشر شده است پیشنهاد 1+5 منوط به این است که اگر اقدامات خواسته شده از ایران، داوطلبانه و طی شش ماه انجام پذیرد، غربی‌ها اقداماتی درباره لغو تحریم‌ها انجام می‌دهند.

به گفته یک دیپلمات ایرانی آنها در این پیشنهاد اعلام کردند که اگر اورانیوم 20 درصد تولید شده در ایران، نیاز رآکتور تهران را تامین می‌کند دیگر بیش از نیاز تولید نشود و آژانس نیز تائید کند که ایران، این مواد را به میله سوخت تبدیل کرده و در مسیر استفاده قرار داده است.

این دیپلمات برجسته کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که اقدامات پیشنهادی 1+5 در ازای برداشتن گام‌هایی از سوی ایران، گزینه‌های متوازنی نیست، افزود: البته اگر این پیشنهاد را با پیشنهاد‌های قبلی مقایسه کنیم، یک گام رو به جلو برای نزدیک شدن به واقعیت است.

وی خاطرنشان کرد که متوازن‌سازی پیشنهاد‌های 1+5 در چارچوب اقدامات متقابل و رفع اشکالات موجود در آن در جلسه کارشناسی انجام می‌گیرد.

بر همین اساس قرار شده است تا کارشناسان دو طرف، در استانبول با یکدیگر دیدار کنند و درخصوص پیشنهادهای مطرح شده در آلماتی از سوی دو طرف در ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی به بحث و تبادل‌نظر بپردازند و در نهایت سر فصل مذاکرات آلماتی دو را آماده کنند.

می‌توان انتظار داشت که نشست استانبول نقش تعیین‌کننده‌ای در روند مذاکرات شانزدهم فروردین خواهد داشت، چرا که کارشناسان براساس کدهایی که از سوی مسئولان خود دارند، تلاش خواهند کرد تا دیدگاه​ها و زبان مذاکرات دو طرف را به هم نزدیک سازند. بر همین اساس به گزارش فارس، تیم کارشناسی مذاکره‌کننده ایرانی امروز راهی استانبول می‌شود و براساس شنیده‌های این خبرگزاری، این احتمال وجود دارد که در پایان مذاکرات استانبول، دو طرف بیانیه‌ای صادر کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها