رییس موزه ملی خبر داد:

نمایش 110 قلم زیورآلات تاریخی

رییس موزه ملی ایران گفت: نمایشگاهی با عنوان «نگاهی به آرایه‌ها و زیورآلات در ایران زمین» در ایام نوروز برگزار خواهد شد که در آن 110 قلم زیورآلات دوره‌های تاریخی و پیش از تاریخ در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.
کد خبر: ۵۴۹۲۰۲
نمایش 110 قلم زیورآلات تاریخی

اسد الله محمد پور پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در موزه ملی ایران و با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی برگزار شد از بررسی طرحی خبر داد که بر اساس آن موزه‌های کشور از جمله موزه ملی ایران به صورت هیات امنایی اداره خواهند شد که در صورت تصویب نهایی این طرح رییس جمهور به عنوان رییس هیات امنای موزه ملی ایران معرفی خواهد شد.

رییس موزه ملی ایران پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در موزه ملی ایران و با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی برگزار شد با اشاره به بررسی این طرح افزود: در صورت تصویب نهایی این طرح، رییس جمهور به عنوان رییس هیات امنای موزه ملی ایران انتخاب خواهد شد و رییس سازمان میراث فرهنگی کشور، وزیر اقتصاد، شهردار تهران و رییس موزه ملی ایران به عنوان عضو هیات امنای موزه ملی ایران انتخاب خواهند شد.

وی اضافه کرد: هم چنین شش صاحب نظر در حوزه میراث فرهنگی و چهار نفر از فعالان اقتصادی به پیشنهاد رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ابلاغ رییس‌جمهور عضو هیات امنای موزه ملی ایران می‌شوند.

محمدپور با اشاره به مهم‌ترین وظایف موزه ملی ایران اظهارداشت: حفاظت، نگهداری، حراست و معرفی اشیای به دست آمده از کاوش‌ها مهم‌ترین وظیفه موزه ملی ایران است و این موزه به عنوان موزه مادر در کشور شناخته می‌شود.

رییس موزه ملی ایران در ادامه با اشاره به برنامه‌های مهم موزه ملی ایران در حوزه پژوهش یادآور شد: موزه ملی ایران آمادگی کامل برای همکاری با پژوهشگران را دارد و در موزه ملی ایران برای همکاری با پژوهشگران باز است و حتی کمیته‌ای با عنوان کمیته پژوهش در موزه ملی ایران تشکیل شده است.

بازگرداندن الواح خشتی دوره هخامنشیان در آمریکا

محمد پور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بازگرداندن الواح خشتی دوره هخامنشیان در آمریکا که در اختیار دانشگاه شیکاگو است نیز گفت: این موضوع از طریق اداره کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال پیگیری است.

وی گفت: موزه ملی ایران پشتیبانی اقدامات کارشناسی بازگشت الواح را بر عهده دارد و اصل موضوع توسط اداره کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال پیگیری است.

احداث یک ساختمان جدید برای موزه ملی ایران

این مقام مسئول هم چنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درخصوص استفاده از انرژی خورشیدی در موزه ملی ایران نیز گفت: از آنجایی که ساختمان موزه ملی بنای تاریخی است که ثبت ملی نیز شده است هرگونه دخل و تصرف در آن نیاز به دریافت مجوز از شورای فنی سازمان میراث فرهنگی دارد که با توجه به اینکه در حال برنامه ریزی برای احداث یک ساختمان جدید برای موزه ملی ایران هستیم این موضوع می‌تواند در ساختمان جدید موزه ملی ایران اجرایی شود.

وی در توضیح ساختمان جدید موزه ملی ایران اضافه کرد: بر اساس درخواستی که از سوی سازمان میراث فرهنگی به رییس جمهور ارسال شده است یک زمین مناسب برای احداث موزه‌ای درخور شان تاریخ و تمدن ایران زمین از رییس جمهور درخواست شده که این موضوع مورد موافقت رییس جمهور نیز قرار گرفته و دستور تامین زمین از سوی رییس جمهور به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

برای توسعه میدان مشق کمبود بودجه داریم

رییس موزه ملی ایران درباره ساماندهی اشیای مخزن موزه ملی ایران نیز گفت: فرآیند کشف و ساماندهی این اشیا و انتقال آن‌ها به مخزن موزه ملی ایران یک فرآیند طولانی است با این حال نرم افزاری به نام جام تهیه شده تا اشیا در این نرم افزار ثبت شوند.

رییس موزه ملی ایران درباره توسعه میدان مشق نیز گفت: مشکل کمبود بودجه اجازه انجام کار در میدان مشق را از ما گرفته است.

نمایش 110 قلم شیء تاریخی در نمایشگاه زیورآلات در ایران زمین

محمد پور هم چنین با اشاره به برنامه‌های موزه ملی ایران درنوروز 92 نیز گفت: نمایشگاه با عنوان نمایشگاه «نگاهی به آرایه‌ها و زیورآلات در ایران زمین به روایت آثار موزه ملی ایران» در ایام نوروز برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در بخش تاریخی این نمایشگاه 42 قلم شی‌ء هزاره دوم پیش از میلاد تا ساسانی از خوزستان، گیلان، تخت جمشید، آذربایجان و لرستان و در بخش پیش از تاریخ 38 قلم شی‌ء از هزاره پنجم پیش از میلاد از تپه سیلک، گیان نهاوند، حسن‌لو، اسماعیل آباد، گیلان زیویه و همدان به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: هم چنین در بخش اسلامی این نمایشگاه 20 قلم شی‌ء از صدر اسلام تا سده 12 و 13 در بخش پارینه سنگی دو  قلم شی‌‌ء و در بخش مهر و سکه هشت قلم شی‌ء و به طور کلی 110 قلم شی‌ء تاریخی به نمایش گذاشته می‌شود.

رییس موزه ملی ایران خاطر نشان کرد: در تعطیلات نوروز موزه ملی ایران باز است و این موزه پذیرای تهرانی‌ها و مسافرانی است که به پایتخت سفر می‌کنند. (خبرگزاری میراث آریا)

newsQrCode
برچسب ها: موزه ملی ایران
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها