والیبال ایران به لیگ جهانی رسید، اما حذف از المپیک، اتفاق‌ها و حاشیه‌های فراوان بازی‌های لیگ، کام اهالی توپ و تور را تلخ کرد

لبخند والیبال به لیگ جهانی

وقتی اهالی توپ و تور در رقابت‌های انتخابی المپیک نتوانستند سهمیه بازی‌های لندن را به دست آورند، اهالی والیبال به لیگ جهانی دل خوش کردند. والیبال مانند بسکتبال در بین ورزش‌های گروهی در رسیدن به المپیک ناکام ماند.
کد خبر: ۵۴۸۸۶۳

اشک حسرت اهالی توپ و تور دو ماه بعد به لبخندی شیرین تبدیل شد، چون والیبال برای اولین بار سهمیه بازی‌های لیگ جهانی را به دست آورد. اگر چه المپیک رویدادی بزرگ‌تر از لیگ جهانی است، اما با تلاش‌ها و در عین حال تبلیغاتی که در این زمینه صورت گرفت، بحث ناکامی والیبال در راه نرسیدن به المپیک تا حد زیادی پشت پرده ماند.قبل از صعود ملی‌پوشان والیبال به بازی‌های لندن حتی محمدرضا داورزنی تصمیم به استعفا گرفت اما در بحبوحه انتقادها به عملکرد فدراسیون والیبال، رئیس این فدراسیون با حضور در لیگ جهانی پایه‌های مدیریتش را محکم‌تر کرد. به این ترتیب، رویدادهای بزرگ ملی، اشک‌ها و لبخندهای والیبال ایران شد؛ حسرت از دست دادن المپیک و شادی اولین تجربه لیگ جهانی.

در بازی‌های گروه‌های سنی، دو اتفاق متفاوت اشک‌ها و لبخندهای والیبالی سال 91 را رقم زد. بازی‌های جوانان آسیا در ارومیه با عنوان سومی جوانان ایران به پایان رسید در حالی که بسیاری بر این باور بودند این تیم باید قهرمان می‌شد. جوانان والیبال اردوهای طولانی‌مدت با دیدارهای تدارکاتی مناسبی داشتند. آنها با برزیل بازی کرده بودند و حتی بازی با تیم‌هایی از قاره‌های مختلف در برنامه‌های تدارکاتی‌شان بود اما در نهایت به مقام سومی در آسیا اکتفا کردند. در عوض، تیم نوجوانان ـ که کمترین امیدی به قهرمانی این تیم در آسیا بود ـ در تهران با گرفتن سکوی نخست، لبخند والیبال در رده‌های سنی را به این ورزش بازگرداند تا فدراسیون از قهرمانی در گروه‌های سنی بی‌نصیب نماند.

اتفاقاتی که در لیگ برتر والیبال افتاد، شیرینی به‌دست‌آوردن سهمیه لیگ جهانی را به کام برخی تلخ کرد. در لیگ برتر امسال، اهالی توپ و تور شاهد حوادث نادر و کم‌نظیر بودند. این صحنه‌ها پای فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) را به میان کشید.

پایین‌کشیدن داور اول مسابقه در دیدار سایپا ـ شهرداری ارومیه در کرج از حوادث تلخی بود که در لیگ برتر اتفاق افتاد؛ اما این حاشیه‌ها تنها همین یک مورد نبود، بلکه تا روزهای پایانی لیگ برتر ادامه داشت تا جایی که فدراسیون جهانی با تهیه CD از اتفاق‌های لیگ برتر والیبال، آن را در اختیار فدراسیون‌های تابعه قرار داد تا با مشاهده آنها در کلاس‌های داوری درباره شرایط خاص و غیرمنتظره بازی‌ها نظر بدهند! تحلیل فدراسیون جهانی این است که حوادث غیرقابل پیش‌بینی در لیگ برتر ایران زیاد روی داده و فدراسیون‌ها در صورت بروز چنین اشتباه‌هایی با بررسی بازی‌های ایران می‌توانند راه‌های مقابله با صحنه‌های پیش‌بینی نشده را پیدا کنند!

خولیو ولاسکو؛ این نام در والیبال دنیا کاملا شناخته شده است، اما سرمربی تیم ملی والیبال برای تمدید کردن قراردادش با فدراسیون والیبال به مشکلات زیادی برخورد کرد. فدراسیون در کشمکش پنهانی با کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به دنبال پیداکردن راهی برای عقد قرارداد با سرمربی خود بود؛ اما به دلیل مشکلات ارزی از هیچ کدام پاسخ قانع‌کننده‌ای نشنید تا این که فدراسیون اعلام کرد ولاسکو را حفظ می‌کند و از عهده منابع مالی‌اش برمی‌آید. به این ترتیب، ولاسکو در والیبال ایران به کارش ادامه‌داد اما آنچه این روزها در محافل والیبال دهان به دهان می‌چرخد علاوه بر دغدغه‌های تامین ارز برای سرمربی خارجی، نگرانی‌هایی است که ابعاد فنی را شامل می‌شود. برخی منتقدان می‌گویند لبخند یکطرفه فدراسیون والیبال به این مربی نمی‌تواند بازخورد مناسبی در آینده برای والیبال ایران داشته باشد و فدراسیون می‌تواند با این مخارج مربیان به روزتر را جایگزین ولاسکو کند.

محمد رضاپور ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها