حسن عباسی اظهار داشت: «آنچه در جنبش 99 درصدی وال استریت در مقابل جریان یک درصدی امریکا خود را نشان داد از دو زاویه علم اقتصاد و نیز سرمایه داری قابل تعریف است.»
رئیس مراکز عمده پژوهشی بررسی مسائل سیاسی در کشور افزود: «مفهوم علم اقتصاد در تخصیص بهینه منابع محدود به نیازهای نامحدود تعریف می شود؛ با فرض این که افرادی که در یک جامعه یا خانواده زندگی می کنند دارای نیازهای نامحدود در برابر منابع محدود هستند.»
وی گفت: «تبیین این که چگونه این منابع محدود را به نیازهای نامحدود تخصیص دهیم، پرسشی است که علم اقتصاد می بایست پاسخگوی آن باشد.»
عباسی تصریح کرد: «مفهوم علم اقتصاد نوعی میانه روی را دنبال می کند، حال آنکه مفهوم سرمایه داری بر گرفته از واژه ای یونانی و دارای ساختاری متفاوت است که در ایران باستان مفهوم کدخدایی را در مقابل آن داریم.»
وی افزود :«در اسلام نیازها و منابع را نامحدود می دانیم چراکه در قرآن مفهومی داریم با عنوان برکت و انفاق؛ بنابراین در این حوزه اقتصاد مدرن محل چالش است.»
عباسی با بیان این که مردم ایالات متحده هنوز متوجه فجایای اقتصادی در این کشور نشدهاند، گفت: «وقتی 99 درصد مردم امریکا در خیابان های این کشور می ریزند، علم اقتصاد مدرن زیر سوال میرود؛ بنابراین مردم برای بیشتر داشتن باید بیشتر بخواهند و در ادامه تلاش بیشتری نمایند و چرخه تمدن به حرکت درآید.»
وی افزود: «در جمهوری اسلامی اصالت با تولید است و مقام معظم رهبری جدای از این مسئله مفهوم ساماندهی مصرف و قاعده مند شدن آن را تحت عنوان طرح هدفمندی یارانه ها مطالبه می کنند.»
عباسی تصریح کرد: «اقتصاد امریکا اصالت را روی مصرف می گذارد و برای رسیدن به مصرف بالا، افراد مجبور به افزایش تولید هستند. ولی اگر قرار است اصالت را به مصرف دهیم، باید حد و حدود آن را مشخص کنیم.»
وی اضافه کرد: «هم اکنون ایالات متحده در حوزه سطح تولید و مصرف دچار مشکل است؛ امروز کار از دست غربی ها خارج شده و مدیریت صحنه را از دست دادهاند.»
عباسی خاطرنشان ساخت: «این در حالی است که رهبری در سال گذشته و در سخنرانی عمومی اظهار کردند تصور این که امریکا و غرب بر همه مسائل اشراف و نفوذ دارد و جهان را مدیریت می کند، ساده اندیشی است.»
وی چهار مفهوم سرمایه گرایی در غرب تحت عنوان سرمایه مادی، علمی، اجتماعی و انسانی را شکست خورده دانست و افزود: «آنچه افق تاریک سرمایه گرایی نامیده می شود، به این دلیل است که این چهار سرمایه داری دچار مشکل شده است و ایدئولوژی سرمایه داری تقریباً شکست خورده است.»
عباسی با اشاره به معیارهای حیات بشر امروز گفت: «نبض حیات روزانه هر کشور با قیمت نفت و دلار و علائم حیاتی هر کشور با معیارهای مادی سنجیده می شود که از غرب تصری یافته است.»
وی گفت: «لیبرالیسم به معنای اباهه گرایی است و ترجمه آن در مفهوم آزادی خواهی اشتباه است؛ در دهه 80 رهبر معظم انقلاب لیبرالیسم را برای اولین بار به اباهه گرایی ترجمه کردند.»
عباسی اظهار داشت: «در لیبرالیسم اقتصادی مفهومی بنام بازار آزاد داریم که نظارت و کنترلی در آن نیست و با تعریف نیازها رقم می خورد که به کالاهای زیر زمینی، قاچاق و بازار سیاه منتج می شود.»
وی با تأکید بر این که غرب در این حوزه به آخر خط رسیده است، افزود: «یکی از تبعات اصلی این نوع بازار این است که اقتصاد را در حد نیازهای عادی مردم نگه نمی دارد؛ بلکه با ذائقه سازی در جهت تولید در بازار آزاد حرکت می کند.»
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد