jamejamsara
سرا آشپزی کد خبر: ۵۴۶۶۱۱   ۲۲ اسفند ۱۳۹۱  |  ۱۵:۲۰

گنجاندن غلات در وعده غذایی صبحانه ارزش و اهمیت بسیار دارد؛ هم به سبب موادی که به بدن می‌رساند و هم به دلیل تأمین انرژِی مورد نیاز در آغاز روز.

 

کورن فلکس یا غلات صبحانه را که می‌شناسید؟ همان محصولی که از فرآوری گندم، جو، برنج، یولاف و ذرت تهیه می‌شود و این روزها با افزودن میوه‌های خشک، مغزها، شکلات تکه شده و مواد شیرین‌کننده‌ای چون عصاره مالت، شکرسفید، شکرقهوه‌ای، شربت ذرت یا عسل آن را به انواع غلات فیبردار، مغزدار، شکلاتی، بدون مغز و کم شیرین (رژیمی) تقسیم‌بندی کرده‌اند.

این محصول برای افرادی که هنگام صبح عجله زیادی برای خروج از خانه دارند یا کودکان و کسانی که به دنبال تنوع در وعده صبحانه هستند، گزینه مناسبی است اما مصرف مستمر و طولانی مدت یا جایگزین کردن آن با صبحانه سنتی توصیه نمی‌شود زیرا برای افزایش ماندگاری برخی از انواع این محصول از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود.

صبحانه‌های سنتی هم اگر بر اساس اصول تغذیه‌ای مصرف نشود، نمی‌تواند تامین‌کننده مواد مغذی بدن باشد. به‌عنوان مثال مصرف چای به همراه پنیر، کره یا خامه از جذب آهن و کلسیم این فرآورده‌ها می‌کاهد.

استفاده از نان‌های فاقد سبوس هم ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارد، اما پرسش‌هایی که از سوی خانواده‌ها در مورد غلات صبحانه مطرح است، این‌که محصولاتی که در آن دانه کامل غلات به کار رفته با انواعی که حاوی ورقه‌های پولکی شکل است چه تفاوتی دارد؟ آیا غلات صبحانه رژیمی واقعا کم کالری و کم شیرین است؟

غلات صبحانه باید حاوی دانه کامل غله باشد

امروزه غلات صبحانه به دو شکل پولکی و دانه کامل حجیم شده تولید می‌شود. غلات را آرد و تبدیل به خمیر می‌کنند. خمیر را فرم داده و در نهایت حرارت می‌دهند، اما باید بدانید غلات پولکی در مقایسه با دانه کامل حاوی سبوس و ریزمغذی‌های کمتری است و حرارت پخت به میزان بیشتری موجب تخریب ترکیبات و همچنین پروتئین آن می‌شود.

مهم‌تر آن‌که برخی تولیدکنندگان غیرمتعهد برای افزایش حجم و مقبولیت طعم از مقادیر بالای شکر، اسانس و مواد رنگی در خمیر این محصول استفاده می‌کنند. این را هم بدانید ورقه‌های پولکی شکل که بیشتر ازآرد تصفیه شده تهیه می‌شود یبوست آور و چاق‌کننده بوده و باعث افزایش سریع قند و چربی‌خون می‌شود.

غلات صبحانه فاقد شکر هم چاق می‌کند!

برخی خانواده‌ها بر این باورند غلات صبحانه‌ای که با شیرین‌کننده‌های طبیعی همچون شربت ذرت، عسل، خرما، کشمش، عصاره مالت و شیره میوه‌جات تهیه و به ادعای عرضه‌کنندگان آن بدون شکر است، فاقد کالری بوده و حتی مصرف آن را به دیابتی‌ها هم توصیه می‌کنند.

در پاسخ باید گفت، مواد شیرین‌کننده چه طبیعی و چه تصفیه شده باشد به یک میزان کالری تولید کرده و حتی برخی از انواع میوه‌های خشک در مقایسه با قند و شکر کالری بیشتری ایجاد می‌کند. شیرین‌کننده‌های طبیعی اگرچه حاوی درصدی از قندهایی است که برای جذب نیاز به انسولین ندارد، اما همراه شدن آن با غلات پولکی که اغلب از آرد تصفیه شده تهیه می‌شود، می‌تواند برای دیابتی‌ها و افراد با اضافه وزن بالا دردسرساز باشد.

یادتان باشد که یک وعده از کم کالری‌ترین غلات صبحانه حدود 170 تا 200 کالری انرژی به بدن می‌رساند.

 

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
تلاش آمریکا برای اجماع سیاسی علیه پرونده‌ هسته‌ای‌ ایران

تلاش آمریکا برای اجماع سیاسی علیه پرونده‌ هسته‌ای‌ ایران

خبرگزاری بلومبرگ خبر داده‌است مقامات آمریکایی پیش‌ نویس قطعنامه‌ای را تهیه کرده‌اند که هدف آن انتقاد از ایران به دلیل افزایش فعالیت‌های هسته‌ای است و از ایران می‌خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی همکاری کند.

نقطه طلایی

نقطه طلایی

یک) عکس را خیلی وقت است گذاشته‌ام. جایی که همیشه جلوی چشمم باشد. پشت عکس، بابا با خودکار آبی و خط شکسته نستعلیق نوشته: «باغ اکبرآقا- نوروز۱۳۶۵ - با محمدمهدی جان».

از دکتر نجیب تا دکتر غنی

از دکتر نجیب تا دکتر غنی

حملات و ترورهای مرگبار در سراسر افغانستان به امری روزمره بدل شده‌است. هر کسی هم می‌تواند هدف باشد.

گفتگو

بیشتر
مدرسه خیابانی (+تصاویر)

گفت‌و گو با دکتر حسن گلچین‌ نژاد دزفولی، استاد دانشگاه و معلم باسابقه‌ای که به کودکان کار مهاجر در خیابان درس می‌دهد

مدرسه خیابانی (+تصاویر)

مشهد؛ دهه شصت

گفت‌وگو با کارگردان، نویسنده و بازیگران سریال «نوروز رنگی» که ایام عید روی آنتن شبکه ۵ خواهد رفت

مشهد؛ دهه شصت

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
یک عصر متفاوت

در مرحله نیمه‌نهایی عصرجدید چه اتفاقاتی افتاد؟ به همراه جزئیاتی از چگونگی برگزاری مرحله پایانی

یک عصر متفاوت

پیشخوان

بیشتر