نماینده ایلام به جام جم آتلاین گفت:

غرب به دنبال روند فرسایشی مذاکرات است

جلیلی در نشست خبری آلماتی:

ابزار فشار برای پیشرفت گفت‌وگوها بی نتیجه خواهد بود

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر این که در مذاکرات به صراحت گفتیم ابزار فشار برای به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها بی‌نتیجه خواهد بود گفت: برخی پاسخ ها نسبت به آنچه که در قبل مطرح می شد واقع بینانه تر بود و سعی شده بود در برخی موارد به دیدگاه های ایران نزدیک شود که این را مثبت تلقی می کنیم اگر چه تارسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
کد خبر: ۵۴۵۰۰۹
ابزار فشار برای پیشرفت گفت‌وگوها بی نتیجه خواهد بود

 سعید جلیلی امروز چهارشنبه در نشست خبری پس از پایان مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی افزود: این گروه پیشنهاد کرد گام‌های ملموسی برای شش ماه آینده و در جهت اعتماد سازی متقابل برداشته شود و پیشنهادهایی نیز در این زمینه ارائه شد.

وی گفت: تأکید جمهوری اسلامی ایران بر متوازن و همزمان بودن گام ها بود و اینکه پیشنهادها نباید نافی حقوق جمهوری اسلامی ایران باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: بر این مبنا قرار شد در تاریخ 27 و 28 اسفند جلسه کارشناسی در شهر استانبول و در تاریخ 16 فروردین همین جلسه سیاسی با پنج به علاوه یک مجدداً در آلماتی برگزار شود.

جلیلی گفت: این گفتگوها را گامی مثبت می دانیم که می تواند با رویکرد سازنده و برداشته شدن گام‌های متقابل تکمیل شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: 1+5 دیروز در پاسخ به پیشنهادها و طرح جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهایی را ارائه کرد.

سعید جلیلی در نشست خبری پس از نشست گروه مذاکره کننده هسته ای کشورمان با 1+5 در آلماتی افزود: جمهوری اسلامی ایران 9 ماه قبل در مسکو طرح جامعی را برای گفتگوها ارائه کرد که این طرح پنج محور برای همکاری داشت.

وی گفت: این طرح ، اصول و اهداف گفتگوها را تعیین کرده بود و قرار شد پس از بررسی آن به ما پاسخ داده شود.

جلیلی افزود: طرف مقابل دیروز در پاسخ به این طرح جمهوری اسلامی پیشنهادهایی را ارائه کرد که ناظر به برخی محورهای طرح پیشنهادی ما بود.

دبیر شورایعالی امنیت ملی در آغاز این نشست خبری از دولت و ملت کشور دوست قزاقستان بویژه رئیس جمهور این کشور برای میزبانی گفتگو با 1+5 قدردانی کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آن چه مشخص است فعالیت های هسته ای ایران به عنوان عضو فعال ان پی تی و آژانس همواره در چارچوب مقررات بوده است.

سعید جلیلی با اشاره به ظرفیت های خوب علمی و پیشرفت های کشور در انرژی هسته ای افزود: ما همواره با اتکا به ظرفیت های بومی توانسته‌ایم در انرژی صلح آمیز هسته‌ای موفقیت های خوبی داشته باشیم و روند این موفقیت ها به شکل تصاعدی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی همیشه از گفتگو استقبال کرده گفت:آنچه می تواند برای موفقیت و ادامه همکاری‌ها مفید باشد این است که این گفتگوها دنبال شود و راهش این است که طرف ما با راهبرد صحیح و صریح وارد گفتگو شود.

جلیلی اضافه کرد: بارها تکرار کرده‌ایم آن چه می تواند راهبرد صحیح گفتگو برای همکاری باشد راهبردی است که‌ آنها نخواهند از ابزار فشار برای پیشرفت و موفقیت گفتگوها استفاده کنند زیرا این راهبرد حتماً بی نتیجه و بی جواب خواهد بود ما این را به صراحت گفته‌ایم و در این گفتگوها نیز بر آن تأکید کرده‌ایم.

وی با اشاره به فاصله چند ماهه مذاکرات مسکو تا مذاکرات آلماتی گفت: واقعیت نشان می دهد که همه افکار عمومی جهان و کسانی که مدعی تحریمهای فلج کننده بودند و بیشترین فشارها را علیه ملت ما اعمال کردند دریافتند که این فشارها نتیجه‌ای نداشته است.

دبیر شواری عالی امنیت ملی افزود: در این دوره از گفتگوها شاهد بودیم آنها به رغم رفتارهایی که در هشت ماهه گذشته داشتند تلاش کردند به دیدگاه‌های ما نزدیک شوند و این را ما مثبت تلقی می کنیم.

وی گفت: اگر این نشانه تغییر راهبرد باشد و آنها بر مبنای راهبرد صحیح بخواهند مذاکرات را دنبال کنند تا همکاری ها شکل گیرد نقطه عطفی در مذاکرات است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص احتمال تعطیلی سایت فردو گفت: فردو یک سایت قانونی و شناخته‌شده است که زیر نظر آژانس فعالیت خود را ادامه می‌دهد و بسته شدن آن هیچ توجیهی نداشته و طرف مقابل چنین درخواستی هم نداشته‌اند.

جلیلی در ادامه درباره حق غنی سازی ایران گفت:حق غنی سازی برای ایران همواره باید محترم شمرده شود غنی سازی 20 درصد هم حق مسلم ما است.

وی افزود:حق غنی سازی برای رفع نیازهای ما است و درصد غنی سازی هم بر اساس نیازهای ما خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها