معاون وزیر جهاد کشاورزی:

قیمت پیاز کاهش می یابد

یکی مواظب پیاز باشد

پیاز در حالت طبیعی‌اش اشک آدم را درمی‌آورد، چه برسد به این که بخواهد دچار افزایش قیمت هم بشود.
کد خبر: ۵۴۴۲۳۵
یکی مواظب پیاز باشد

چه می‌شود!... ملت اگر خودروی شخصی سوار نشود و در عروسی‌ها سکه رونمایی ندهد و پسته را از ظرف آجیل حذف کند، اما اگر پیاز گران بشود، نمی‌تواند قید آن را بزند. چه، پیاز یکی از مؤلفه‌های اصلی و اساسی در مسیر توسعه غذایی به شمار می‌آید. بنی آدم حتی گاهی که نان هم ندارد، اما باز دست از پیاز برنمی‌دارد. آن را می‌خورد که اشتهایش باز شود.

تصنیف ناز

باااااااز.....ای پیاز دراز

با این ملت بساز

کز نرخ جانگداز

نشکند کمرم...

از دگرسو، پیاز نقش بسیار زیادی هم در سینمای درام دارد. چه بسیار آثار سینمایی که در آنها شخصیت اصلی فیلم دچار ضایعه‌ای غمبار و اسفناک و دلخراش و جگرسوز می‌شود، اما هرچه زور می‌زند، غدد اشکی‌اش سرباز نمی‌کند و این برای یک فیلم، باعث خنده و رسوایی است. طرف، در یک سیر معنایی منقلب کن، دچار تحولی اساسی شده و باید چندقطره‌ای اشک در چشمانش حلقه زند، اما بلاتشبیه انگار که حلقه مفقوده است.

خبروارده: «با وجود ممنوعیت صادرات برای تثبیت یا کاهش قیمت پیاز، نرخ خرده‌فروشی این محصول در سطح شهر تهران، به بیش از 2500 تومان رسید و بعضا از 2200 تا 2700 تومان در نوسان است.»

بسته پیشنهادی: از آنجا که ما نیز پیازخورمان ملس است، علی‌الخصوص اگر پای آبگوشت و اشکنه علیه‌الرحمه در میان باشد که دیگر، لب لعلی گزیده‌ام که مپرس!... فلذا حق بدهید اگر از ترس بالانرفتن نرخ پیاز و تلاش در راستای جلوگیری از این اتفاق، راهکارهایی را فی‌المجلس ارائه دهیم:

1ـ دولت دخالت نکند: چون دولت کارها و گرفتاری‌های زیادی دارد که فرصت ندارد حتی سرش را بخاراند؛ از این‌رو این یکی را خود ملت قیمتش را تنظیم کند. دولت در همان بخش مسکن و خودرو و سکه و ارز و لوازم خانگی و این چیزها که هست، برای همه کافی است. وارد مقوله پیاز نشود لطفا!

2ـ کاستن از پیازداغ: هنوز افزایش نرخ پیاز خیلی اعجاب برانگیز نیست؛ لهذا رسانه‌ها مواظب باشند با زیاد کردن پیازداغ قضیه، فضای کاذب قیمتی ایجاد نکنند که بانک مرکزی وارد گود شود و اقدام به طرح پیش فروش آن نماید. بیچاره که نمی‌تواند آسمان را سقف بشکافد و طرحی نو دراندازد. حافظ اگر گفته، خب شعر گفته!

3ـ تبلیغات پیازی درست: از قدیم شایع کرده‌اند که پیاز بخور تا اشتهایت باز شود. به همین خاطر باید با تبلیغات صحیح،کاری کنیم که این باور عمومی رنگ ببازد. وگرنه کسانی که اشتهای سیری‌ناپذیری در خوردن حق مردم از طریق بالاکشیدن قیمت‌ها و اختلاس‌ها و احتکارها و ساختن برج‌ها دارند، برای باز شدن اشتهای افزون‌ترخود، به پیاز خوردن روی می‌آورند که همین رویکرد نیز مجددا باعث افزایش قیمت پیاز می‌شود.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
اسمعیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
۰
۰
گل اقا روحش شاد : در رژیم سابق وقتی قیمت پیاز به كیلوئی بیست ریال یعنی 2 تومان رسیده بود مجله گل آقا شعر طنزی به این مضمون سروده بود : الپیاز ای قاتق نان الپیاز ؛ الپیاز ای قیمت جان الپیاز ؛ پرسش از بقال شد در نرخ تو ؛ گفت كیلوئی دو تومان الپیاز ؛ تو مگر هستی گلابی نطنز ؛ یا كه سیب سرخ شمران الپیاز ؟ ؛ پرتقال زرورق پیچیده ای ؛ كه شدی وارد زلبنان الپیاز ؛ یا به خو ش عطر و بو ؛ میوه باغ صفاهان الپیاز ؛ بی نوا را ای در آب اشكنه ؛ تو شدی باعث حرمان الپیاز ...؟!!! كجائی مرحوم كیومرث فومنی بلند شو ببین پیاز شده كیلوئی 2000 تومان !!!
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
۰
۰
جدا دیگه كار ما ملت تمام شده . مرگ بهترین دوای درد امروز
پیازیه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
۰
۰
كاش مشكلمان فقط پیاز بودفوقش بجاش سیر میخوردیم در ضمن دولت براتون عیدی ریخته دیگه چی میخواین یه لنگه پیاز كه میتونین باهاش بخرین

نیازمندی ها