چین رقیب جدید اعضای اوپک می‌شود

چین با سرمایه گذاری بی‌سابقه 35 میلیارد دلاری برای خرید شرکتهای نفتی خارجی رقیب، در مسیر تولید کافی نفت در خارج از مرزهای خود و تبدیل شدن به رقیبی جدی برای اعضای اوپک نظیر کویت و امارات قرار دارد.
کد خبر: ۵۴۳۸۸۳
چین رقیب جدید اعضای اوپک می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی در خصوص تاثیر سرمایه گذاری نفتی خارجی چین روی تولید نفت این کشور گزارش داد: شرکتهای نفتی ملی چین در سال 2015 روزانه سه میلیون بشکه نفت در خارج از کشور تولید خواهند کرد که دو برابر تولید 1.5 میلیون بشکه ای این کشور در سال 2011 و برابر با تولید کویت است.

فاتح بیرول اقتصاددان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی در حاشیه یک کنفرانس انرژی در لندن گفت: چین در حال تبدیل شدن به یک تولیدکننده بزرگ نفت خام در خارج از مرزهای خود است.

بیرول افزود: افزایش فعالیتهای شرکت‌های نفتی چینی در زمینه خرید دارایی‌های شرکتهای رقیب و سرمایه‌گذاری آنها در زمینه فناوریهای حفاری غیرسنتی در حال تغییر چارچوب صنایع نفتی در جهان است.

شرکتهای نفتی دولتی چینی نظیر CNOOC و سینوپک در سال‌های اخیر برای خرید دارایی‌های خارجی تلاش زیادی انجام داده اند و از سال ۲۰۰۹ بیش از ۹۲ میلیارد دلار از داراییهای نفتی و خارجی در کشورهای مختلف از آمریکا گرفته تا آنگولا خریداری کرده‌اند به طوری‌که ارزش دارایی‌های خارجی آنها در سال 2012 به رقم بی سابقه ۳۵ میلیارد دلار رسید. این خریدها علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک شامل خرید سهام شرکتهای خارجی است.

سیاستگذاران نفتی و تحلیلگران معتقدند: تلاش چین برای تولید نفت در خارج از کشور برای تضمین تامین نیاز داخلی خود به انرژی است اما به گفته آژانس بین‌المللی انرژی شرکتهای نفتی چینی عمدتا نفت تولیدی در خارج از کشور را در بازارهای بین‌المللی می فروشند و این نفت را روانه بازار داخلی چین نمی کنند.

با این وجود برخی مدیران نفتی چین می‌گویند: احتمال استفاده از نفت تولیدی در میادین نفتی خارجی برای تامین نیاز بازار داخل وجود دارد چرا که چین به عنوان دومین کشور بزرگ مصرف کننده نفت جهان تقاضای نفت بسیار بالایی دارد.

فایینشیال تایمز افزود: به دستور دولت شرکتهای نفتی دولتی چین ملزم به ترسیم اهداف سالانه تولید هستند و از آنجا که بسیاری از میادین نفتی داخلی پیر و قدیمی هستند، این شرکتها از ذخایر نفتی خارجی برای رسیدن به این اهداف سالانه استفاده می کنند. (ایسنا)

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها