رسانه های غربی در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در قزاقستان، می کوشند با مخدوش نشان دادن برنامه هسته ای ایران و غیرسازنده جلوه دادن رویکرد مذاکره کنندگان و تصمیم سازان هسته ای کشورمان، گفت و گوهای ایران و شش کشور در قزاقستان را تحت تاثیر قرار دهند.
کد خبر: ۵۴۲۷۲۷
کارشکنی رسانه های غربی در آستانه مذاکرات 1+5

در حالیکه کمتر از 10 روز به آغاز دور تازه ای از مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) در آلماتی قزاقستان باقی مانده است، رسانه های غربی با بهره گیری از ترفندهای خبری می کوشند پیشاپیش به کارشکنی در مذاکرات آتی بپردازند. این رسانه ها بیشتر در وادی تخریب چهره فعالیت های هسته ای کشورمان و غیرصلح آمیز جلوه دادن این فعالیت ها گام بر می دارند.

رسانه های غربی ازسوی دیگر با حاشیه سازی پیرامون هر کلامی که ازسوی مقام های ایرانی در سطوح مختلف سیاسی در باره موضوع هسته ای مطرح می شود، می کوشند ایران را کشوری ستیزه جو و ناسازگار در مذاکرات هسته ای نشان داده و بدین ترتیب غرب را از هرگونه تقصیری در کند شدن روند مذاکرات و رسیدن به یک نتیجه منطقی مبری سازند.

این در حالی است که تاکنون فضای نابرابر مذاکرات و تلاش غرب برای پیشبرد اهداف یکجانبه خود، باعث شده است که پس از گذشت چند دور مذاکره، همچنان نتایجی اصولی و منطقی از دل گفت و گوهای ایران و 1+5 بیرون نیاید.

کشورهای غربی با استفاده از استراتژی مذاکره با ایران در شرایط فشار و تحریم، به زعم خود خواسته اند به اهداف مد نظرشان که بخش مهم آن محروم کردن ایران از فن آوری صلح آمیز هسته ای است، دست یابند.

استراتژی دیگر غرب در مذاکره با ایران آن است که هر از چند گاه با مطرح کردن بهانه ای تازه، از پیشرفت مذاکرات جلوگیری کرده و در عوض با استفاده از بوق های تبلیغاتی خبری خود این شک را در اذهان جهانیان ایجاد کنند که ایران به دنبال مذاکره برای رسیدن به یک توافق نیست و در مذاکرات به دنبال خریدن وقت است.

این اتهام ها از سوی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی مطرح می شود که با کمی منطق می توان همه آنها را بی اساس دانست. غربی ها از یک طرف همه روزه حلقه تحریم های یکجانبه علیه ایران را تنگ تر می کنند و از طرف دیگر می خواهند ایران با رویکردی مثبت با ایشان به پای میز مذاکره بنشیند. کشورهای غربی تاکنون با صدور چندین دور تحریم سخت علیه ایران، سونیت خود نسبت به کشورمان را به طور کامل نشان داده اند، با این وجود همچنان به دنبال امتیازگیری از ایران در مذاکرات هستند.

در مقابل مقام های ایرانی بارها تاکید کرده اند که غربی ها با لغو تحریم های یکجانبه علیه ایران و ایجاد فضایی مثبت، برابر و به دور از فشار می توانند در مذاکره با ایران به نتیجه برسند.

به نظر می رسد در راستای همین خواست ایران است که مقام های 1+5 به تازگی اعلام کرده اند که یکی از تصمیم هایی که در مذاکرات قزاقستان خواهند گرفت، لغو تحریم طلای ایران است.

ناگفته نماند که این تصمیم غرب بخش دومی نیز دارد که براساس آن ایران باید در قبال لغو تحریم طلای خود ازسوی غرب، تاسیسات ˈفردوˈ را کاملا تعطیل کند و این یعنی ˈپیش شرطˈ، همان چیزی که مقام های ایران همواره تاکید کرده اند در مذاکره با غرب هرگز آن را نخواهند پذیرفت.

در این زمینه ˈعلاالدین بروجردیˈ رییس کمیسیون امنیت ملی ایران، در روز بیست و نهم بهمن ماه سال جاری، در مصاحبه با خبرگزاری های داخلی اعلام کرد: ˈسایت فردو تعطیل نخواهد شد.ˈ

وی در ادامه سخنان خود به دلیل احداث فردو اشاره کرد و گفت: این اقدام به دلیل مقررات مربوط به پدافند غیرعامل در عرصه فعالیت های صلح آمیز هسته ای توسط جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

وی ایجاد تاسیسات فردو را به دلیل تهدیدهای رژیم صهیونیستی دانست و به گفته وی بر اساس عقل و تدبیر اینگونه تاسیسات می تواند به کشورها برای جلوگیری در خصوص از بین رفتن سرمایه گذاری ها یشان کمک کند.

به دنبال سخنان بروجردی، خبرگزاری رویترز، به نقل از وی نوشت: فردو هرگز تعطیل نخواهد شد، زیرا وظیفه ی ملی مان این است که بتوانیم از مراکز هسته ای و حیاتی خودمان در قبال تهدید دشمن دفاع کنیم.

همزمان، اظهارات بروجردی در سایت دویچه وله آلمان نیز با سیاه نمایی بسیار به منظور تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات آتی ایران و 1+5 در قزاقستان بازتاب یافت. دویچه وله نوشت: در آستانه برگزاری نشست مقامات ایران و نمایندگان کشورهای گروه 1+5 برای حل مناقشه ی هسته ای، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که ایران هرگز سایت فردو را تعطیل نخواهد کرد.

این رسانه آلمانی افزود: سخنان تازه رییس کمیسیون امنیت ملی می تواند به شک و تردیدها در مورد نتیجه بخش بودن دور تازه ی مذاکرات هسته ای دامن زند.

این گونه کارشکنی های خبری از سوی رسانه های غربی به خصوص در رابطه با پرونده هسته ای ایران بی سابقه نیست. به عنوان مثال دویچه وله، چند روز پیش از این در بیست و ششم بهمن ماه، مدعی تسریع فعالیت های غنی سازی اورانیوم از سوی ایران در گرماگرم مذاکرات شد.

روزنامه واشنگتن پست نیز همزمان در خبری مدعی شد: ایران با هدف تسریع فعالیت های غنی سازی اورانیوم، 100 هزار قطعه آهنربای مخصوص به چین سفارش داده است. این مگنت های مخصوص برای ساخت 50 هزار سانتریفوژ جدید کفایت می کند.

اگرچه اقدامات کارشکنانه از سوی محافل خبری غربی و یا رسانه های فارسی زبان وابسته به غرب همواره وجود داشته و موضوع تازه ای نیست، اما این رویه در زمان هایی که ایران مذاکراتی با نمایندگان 1+5 و یا آژانس در پیش رو داشته باشد اوج می گیرد.

با تمامی فشارهای غرب و غول های رسانه ای که در اختیار دارند، جمهوری اسلامی ایران طی چندین دور گفت و گو با غرب نشان داده است که تسلیم خواست های زورگویانه و غیرمنطقی آنها نمی شود و بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید دارد.

گفت و گو بدون پیش شرط و در شرایطی برابر، تنها خواست نمایندگان ایران در مذاکره با غرب است، اما خواست غرب برای تعطیل شدن فردو پیش از آغاز مذاکرات به نظر منطقی نمی رسد و می توان این موضوع را اینگونه تحلیل کرد که غرب می کوشد پیشاپیش سیگنال هایی را به ایران منتقل کند، سیگنال هایی که باز هم بوی تلاش غرب برای امتیاز گیری از ایران پیش از مذاکرات را می دهد.

در عین حال مقام های ایرانی همچنان به مذاکرت آتی امیدوارند. رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران، در آستانه دیدار ایران با گروه 1+5 در قزاقستان، ابراز امیدواری کرده است که کشورهای عضو این گروه، پیشنهادهای مناسبی در پاسخ به طرح ایران ارایه دهند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها