کارشناسان ضمن تاکید بر انتقاد سازنده و راهگشا می‌گویند دود تخریب فقط به چشم خود ما می‌رود

همدلی؛ گمشده این روزهای تیم ملی

تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی تا 48 ساعت دیگر به مصاف لبنان می‌رود که به دنبال بالاگرفتن حواشی پیرامون این تیم، کارشناسان همدلی و حمایت از آن را ضروری می‌دانند و دبیر کل فدراسیون هم با اظهار نظر خود مبنی بر احتمال بازگشت مهدی رحمتی به تیم ملی، تلاش دارد حواشی اطراف تیم را کاهش دهد.
کد خبر: ۵۳۷۷۲۵

اظهارنظر برخی مدیران و مربیان باشگاهی علیه کارلوس کرش و واکنش‌هایی که به دنبال خداحافظی مهدی رحمتی از تیم ملی صورت گرفت، فضای تیره‌و‌تاری را پیرامون این تیم شکل داده است؛ فضایی که می‌تواند تاثیر خود را در دیدار روز چهارشنبه تیم ملی مقابل لبنان در چارچوب انتخابی جام ملت‌های آسیا نشان دهد. در چنین فضایی برخی کارشناسان تاکید دارند باید در جهت حمایت از تیم ملی فتیله انتقادهای مخرب را پایین کشید. شاید به همین دلیل بود که دیروز مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون هم در جمع خبرنگاران روی یکی از چالش‌های فعلی تیم ملی یعنی دعوت نشدن مهدی رحمتی دست گذاشت و از احتمال حضور دوباره این بازیکن در تیم ملی البته نه برای دیدار با لبنان، خبر داد.

خوشبختانه فضای تیم ملی خوب و صمیمی است و همه مصمم هستند نتیجه به نفع تیم ملی رقم بخورد.

سرپرست تیم ملی فوتبال ایران درباره حضور نیافتن رحمتی در ترکیب تیم ملی اظهار کرد: در فهرستی که به AFC داده شده، هم اسم رحمتی و هم سایر بازیکنان وجود دارد. رحمتی چون خودش کناره‌گیری کرده، برای اردوهای آینده باید ببینیم نظر سرمربی چیست. رحمتی از سرمایه‌های خوب ماست و بهتر بود اگر مشکلی وجود دارد، قبلا با کرش مطرح می‌کرد. آنچه مسلم است رحمتی و دیگر بازیکنان هر زمان آماده باشند و کادر فنی حضور آنها را تاثیرگذار بداند، به تیم ملی دعوت می‌شوند.

دست خالی کرش

برای بررسی شرایط فعلی سراغ قاسم پناهگر، یکی از کارشناسان فوتبال رفتیم. او در این باره به جام‌جم گفت: باید ببینیم فوتبال ملی ما چه بضاعتی دارد و برآیند باشگاه‌ها در تیم ملی چیست؟ گذشته و سرمایه‌های پیشین تیم ملی چه بوده است؟ آیا در تیم ملی فعلی خبری از ستاره‌هایی چون علی دایی، کریم باقری، احمدرضا عابدزاده، خداداد عزیزی و مجید نامجو مطلق هست؟ به طورکلی بازیکنان تاثیرگذارخلاق حتی در باشگاه‌های بزرگی چون چلسی، بایرن مونیخ و بارسلونا در لحظات بحرانی گره‌گشای تیمشان هستند. بنابراین وقتی چیزی نکاشتیم، چطور توقع برداشت خوب داریم؟ اگر شرایط تیم ملی به‌دلیل تمرین‌های غلط کرش است و قابلیت پنهانی در این فوتبال وجود دارد، این فضا درست است، اما این‌گونه نیست.

وی افزود: می‌گویند با همین لیگ به جام جهانی رفتیم! اصلا هم این‌طور نیست. تیمی که به جام جهانی 78 رفت، حاصل حضور هشت مربی خارجی در لیگ تخت جمشید بود. تیم 98 هم که گفتم چه سرمایه‌هایی داشت. ما بعد از جام جهانی 2006 چه فتوحاتی در جام ملت‌های آسیا داشتیم؟ مگر با قلعه نویی و قطبی قهرمان شدیم؟ به هیچ عنوان. باشگاه‌هایمان در سطح آسیا چه کردند؟ می‌خواهم بگویم در این سال‌ها هیچ نکاشتیم و همان طور که مربیان ایرانی دستشان خالی بود، دست کرش هم خالی است.

کدخدا منشی برای بازگشت رحمتی

این کارشناس فوتبال با تاکید بر این‌که مهدی رحمتی یک دروازه‌بان خود ساخته بوده و خود به چنین سطحی رسیده است، افزود: معتقدم وقتی یک نفر می‌گوید من سرباز مردم هستم، باید در عمل حرفش را ثابت کند، سرباز که در روز جنگ لشکرش را تنها نمی‌گذارد، رحمتی که بازیکن ممتازی به لحاظ اخلاقی بوده و هیچ گاه کم کاری نکرده است، باید مسائل و مشکلات را با کرش در میان می‌گذاشت و اگر مشکل حل نمی‌شد، بعد چنین تصمیمی می‌گرفت. به هر حال در این شرایط به نظر من باید با کدخدا منشی زمینه بازگشت رحمتی را به تیم ملی فراهم کرد.

این راه انتقاد نیست

پناهگر با اذعان به این نکته که بازی ضعیف تیم ملی موجب ناراحتی مردم و کارشناسان شده است، ادامه داد: همان‌طور که گفتم باید با شرایط زمانی اظهار نظر کرد. 20 سال پیش قطر و اردن کجای فوتبال بودند؟ با وجود این اگر انتقادی هست باید به شکل درست مطرح شود، مثل ضعف گلزنی تیم ملی. مطمئنا اگر منتقد بگوید فلانی اینجای کارت ایراد دارد، طرف انتقادش را می‌پذیرد، اما اگر بگوید به طور کلی شما ایراد دارید، مشخص است طرف مقابل هم مقابله به مثل خواهد کرد.

وی افزود: بنابراین ضمن پذیرش همه ضعف‌های تیم ملی، تاکــــید می‌کنم که فوتبال هر کشوری را با جام جهانی می‌شناسند، مــا سه بازی مهم در انتخابی جام جهانی داریم، بایـــد فضـا را تلطیف کرده و زمینه صعود به جام جهانی را فراهـم کنیم. برای این کار می‌توان با برگزاری نشست‌هایی با سرمربی تیم ملی در یک فضای منطقی انتقاد راهگشا ارائه و از تخریب اجتناب کرد.

اما ملی‌پوشان در آستانه بازی با لبنان چه گفتند؟

خسرو حیدری: انتقاد خوب است اما انتقادی که کمک کند، نه تخریب. مربی تیم ملی حرفه‌ای است و انتقاد سازنده را می‌پذیرد.

مهرداد پولادی: در این بازی می‌خواهیم ثابت کنیم که دو تیم با یکدیگر فاصله دارند و شکست بار گذشته (در انتخابی جام جهانی) یک اتفاق بود، برای این هدف همه باید از تیم ملی حمایت کنند.

مهرداد اولادی: در مورد غیبت مهدی رحمتی در این بازی نظری ندارم، اما اسم ایران و بازیکنان ایرانی از لبنانی‌ها بزرگ‌تر است و می‌توانیم با یک بازی منطقی آنها را شکست دهیم.

اظهار نظر موافقان و مخالفان فضای فعلی

مجید جلالی (کارشناس): امیدوارم با تعاملی که با تیم ملی می‌شود، فضا برای کار راحت شود. از صعود تیم ملی ما سود می‌بریم و اگر حذف شود این ما هستیم که ضرر می‌کنیم.مربی تیم ملی پس از حذف تیم ملی می‌رود و این ما هستیم که دچار مشکل شده‌ایم.

هومن افاضلی (کارشناس): ما یک نفر را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب ‌کرده‌ایم و حداقل اختیارش این است که خودش بازیکنان را انتخاب کند. اگر بخواهیم این را هم به چالش بکشیم، دیگر شانسی برای فوتبال ما نخواهد ماند. مگر مدیرعامل باشگاه علم فوتبالی دارد که به سرمربی تیم ملی اعتراض می‌کند؟

حشمت مهاجرانی (سرمربی سابق تیم ملی): در وهله اول کاری کنیم که تیم ملی به آرامش برسد. الان دیگر موقع انتقاد نیست. ما باید به سلیقه مربی در دعوت از بازیکنان مورد نظرش احترام بگذاریم. به هر حال او بعد از این همه وقت، بازیکنان را بخوبی می‌شناسد.

اصغر شرفی (کارشناس فوتبال): من درباره شرایط تیم ملی حرفی ندارم و برایش آرزوی موفقیت می‌کنم، اما مساله‌ای که درباره کرش وجود دارد، این است کسانی او را به ایران آورده‌اندکه فوتبال ما را خوب به کرش معرفی نکرده‌اند. کرش فرهنگ ما را نمی‌شناسد و رفتارش با ما مثل ارباب و رعیت است. او فکر می‌کند به دهات آمده است!

نادر فریاد شیران (مربی سابق دروازه بان‌های تیم ملی): کرش حرف‎هایی زده که جالب نیست و بهتر بود به جای استقبال از خداحافظی رحمتی، قبلا با او حرف می‎زد که چرا چنین تصمیمی گرفته است. بدون شک تیم ملی در نبود رحمتی متضرر می‎شود، چون به جایگزین‎های او فرصت داده نشده است.

تعویق تمرین به‌دلیل یخ‌زدگی

تیم ملی در شرایطی قرار است امروز از ساعت 11 و 30 دقیقه در آکادمی فوتبال و فردا (سه‌شنبه) از ساعت 15 و30 دقیقه در زمین اصلی ورزشگاه آزادی تمرین کند که دیروز به‌دلیل برودت هوا و یخ‌زدگی زمین تمرین آکادمی فوتبال، تمرین تیم ملی با تاخیر برگزار شد. قرار بود دومین تمرین تیم ملی فوتبال ایران صبح دیروز از ساعت 11 در کمپ تیم‌های ملی آغاز شود اما به دلیل یخ زدن چمن، این تمرین توسط کادر فنی لغو و با یک ساعت تاخیر در همان آکادمی فوتبال برگزار شد.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها