با ارسلان کاظمی‌، ملی‌پوش بسکتبال ایران

گرانادا فرصت تازه من است

بسکتبال ایران علاوه بر حامد حدادی در رقابت‌های NBA دو بازیکن دیگر در رقابت‌های دانشگاه‌های آمریکا یا NCAA دارد. ارسلان کاظمی و فربد فرمان دو بازیکن جوان بسکتبال در رویای بازی در NBA بازی‌های NCAA را برگزار می‌کنند. هر چند سورن دیربوغوسیان یکی دیگر از بازیکنان ایرانی از جامعه اقلیت ارامنه است که در NCAA بازی می‌کند. سورن در تیم UCLA کمتر به بازی می‌رود، اما با این حال باز هم حضور او در مسابقه‌هایی در این سطح باعث افتخار ما ایرانی هاست.
کد خبر: ۵۳۶۲۳۹
پیشرفت سرمایه های بسکتبال ایران

ارسلان کاظمی بازیکن تیم جوانان ایران در رقابت‌های جهانی 2009 برای چهارمین سال پی‌درپی در NCAA بازی می‌کند.

او سه فصل گذشته را در تیم رایس بازی کرد، اما امسال به تیم اورگن داک پیوست. ارسلان به دلیل این انتقال و صادرنشدن کارت بازی‌اش در ابتدای فصل چند مسابقه تیمش را از دست داد، اما با ورود به تیم و بازی‌های این فصل NCAA
جایگاه خود را در ترکیب اورگن ثابت کرد.

ارسلان در 16 مسابقه این فصل تاکنون 409 دقیقه برای اورگن به میدان رفته است. او به دلیل هوش سرشاری که دارد، توانایی مهارتی را با تفکرات بازی گره‌زده و آمار بسیار خوبی را در اختیار دارد. ارسلان کاظمی در این فصل 133 امتیاز به دست آورده است.

این امتیازها از 45 اقدام موفق دو امتیازی در مجموع 77 اقدام به دست آمده و با ثبت 43 از 63 اقدام به پرتاب‌های آزاد، توانسته است در این قسمت نیز تبحر خود را نشان بدهد.

میانگین آماری ارسلان کاظمی در توپ‌گیری از سبد (ریباند) فوق العاده است. او 154 اقدام به ریباند داشته که این رقم در بین بازیکنان لیگ و همچنین بازیکنان تیم اورگن قابل تامل است.

این بازیکن ایرانی و دانشجوی دانشگاه اورگن آمریکا میانگین 9.6 اقدام به ریباند در هر مسابقه دارد که در مقایسه با سایر بازیکنان هم تیمی‌اش در اورگن با 5.2 اقدام، فاصله‌ فاحش بازیکن ایرانی را با آنها نشان می‌دهد.

ارسلان کاظمی در شاخص‌های دفاعی نیز مهارت‌های ویژه‌ای دارد. در توپ‌ربایی با 34 اقدام و در بلاک شات با 6 اقدام، بازیکن زبانزد بین بازیکنان لیگ
NCAA است.

او طی این فصل در پایان 16 مسابقه که با پیراهن اورگن بازی کرده 24 پاس منجر به گل داشته است.

ارسلان کاظمی علاوه بر این موفقیت‌ها به موفقیت اصلی که همانا بازی در NBA است فکر می‌کند. بازیکنان شاغل در NBA از بین بازیکنان کالج‌ها یا بازیکنان بین‌المللی برگزیده می‌شوند بنابراین کاظمی فرصت دارد که تابستان آینده در فصل جذب بازیکن تیم‌های NBA بخت خود را برای واردشدن به این لیگ آزمایش کند.

در صورت تحقق این کار او دومین بازیکنی خواهد بود که بعد از حامد حدادی از ایران به NBA راه پیدا می‌کند. با این تفاوت که حدادی به عنوان بازیکن بین‌المللی به NBA رفت، اما ارسلان بخت NBA
خود را بعد از پایان تحصیلات عالی در دانشگاه اورگن می‌آزماید.

دیگر بازیکن ایرانی در بسکتبال دانشگاه‌های آمریکا، فربد فرمان است. او هم عضو تیم بسکتبال جوانان ایران در سال‌های 2008 و 2009 بوده و سه سال است که در آمریکا مشغول به تحصیل است.

فربد فرمان در دبیرستان‌های آمریکا بازی کرد، اما امسال برای تیم هاوایی در لیگ دسته دوم
NCAA بازی می‌کند. تیم هاوایی به لحاظ بسکتبال در سطح تیم‌های دانشگاهی یک تیم معمولی به‌شمار می‌رود، اما برای فربد فرمان فرصتی ایجاد شده تا بیشتر بازی کند و بر تجربیاتش در عرصه‌های بین‌المللی بیفزاید.

فربد فرمان بازی‌های زیادی را به دلیل مصدومیت از دست داد، اما در سال 2013 او در پنج بازی تیمش به طور مرتب به میدان رفت.

او در این پنج بازی به مدت 91 دقیقه در ترکیب هاوایی قرار گرفت. ثبت آمار 55 امتیاز و 25 ریباند نشان می‌دهد فرمان انگیزه‌های قوی برای پیشرفت دارد و به دنبال موقعیت‌های بهتر در بسکتبال دانشگاهی ایالات متحده است.

آرزوی بازی در تیم ملی

بازی در تیم ملی بسکتبال از آرزوهای هر دو بازیکن ایرانی در لیگ یک و دو NCAA است. ارسلان کاظمی در گفت‌وگوی اختصاصی با جام‌جم می‌گوید: با این‌که اینجا فشردگی بازی‌ها زیاد است، اما روزی نیست که به فکر ایران و بازی در تیم ملی بسکتبال نباشم.

میانگین آماری ارسلان کاظمی در توپ‌گیری از سبد (ریباند) فوق العاده است. او 154 اقدام به ریباند داشته که این رقم​در بین بازیکنان لیگ و همچنین بازیکنان تیم اورگان قابل تامل است

کاظمی در سال 2011 تیم ملی بسکتبال را در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در ووهان چین همراهی کرد.

او امسال برای رسیدن به بازی‌های تیم ملی در مانیل دو مانع سر راهش می‌بیند. ابتدا فصل جذب بازیکن
NBA که بلافاصله بعد از پایان رقابت‌های NBA در اواخر خرداد برگزار می‌شود و سپس مسأله نظام وظیفه او.

کاظمی می‌گوید: امسال سرباز شده‌ام چون درسم تا تابستان به پایان می‌رسد، بنابراین نمی‌توانم به ایران بیایم ودر اردوها شرکت کنم، مگر این‌که مسئولان فدراسیون بسکتبال از طریق کمیته المپیک یا وزارت ورزش پیگیر کارهای نظام وظیفه‌ای من باشند و مشکلی در زمینه رفت و آمد نداشته باشم.

راه دیگری که ارسلان کاظمی پیشنهاد می‌کند، این است: اگر مسوولان و سرمربی تیم ملی بسکتبال موافقت‌کنند، می‌توانم در زمان ورود تیم ملی به مانیل از آمریکا به آنجا بروم. با این حال ارسلان کاظمی با وجود بازی در NCAA همچنان دغدغه بازی در تیم ملی ایران را دارد، چون او مانند خیلی از بازیکنان این تیم خود را سرباز آماده به خدمت تیم ملی می‌داند.

موضوع تیم ملی برای فربد فرمان کمی متفاوت است. این بازیکن همراه تیم جوانان ایران قهرمان آسیا شد، اما هنوز در تیم ملی بزرگسالان بازی نکرده است.

بازیکن 21 ساله ایرانی تیم هاوایی می‌گوید: از ایران تماسی ندارم و مسئولان فدراسیون بسکتبال انگار مرا فراموش کرده‌اند، با این حال هر وقت دعوتم کنند با کمال میل در اردوهای تیم ملی بسکتبال شرکت می‌کنم. من با تیم جوانان ایران خاطرات خوبی در آسیا و رقابت‌های جوانان جهان دارم و می‌خواهم بازی‌های تیم ملی بزرگسالان را نیز تجربه کنم.

فربد فرمان درباره بازی‌های این فصل
NCAA می‌گوید: ابتدای فصل با بدشانسی بزرگی روبه‌رو شدم و از دو قسمت پایم آسیب دیدم، اما اکنون شرایطم تغییر کرده و می‌توانم برای تیمم بازی کنم. در بسکتبال NCAA بازیکن باید در کارهای تهاجمی و تدافعی تمرکز لازم را داشته باشد. اوایل همه چیز برایم تازگی داشت و نمی‌توانستم خوب تمرکز کنم، اما اکنون اوضاع تغییر کرده و به فکر جایگاه ثابتی در تیم هاوایی هستم.

ارسلان کاظمی، فربد فرمان و دیربوغوسیان هر سه از جوانان مستعد ایرانی در بسکتبال NCAA هستند که به پیشرفت‌های خود ادامه می‌دهند، با این حال در بسکتبال ایران چهره‌های دیگری را می‌توان پیدا کرد که قابلیت‌های بالایی دارند؛ توانمندی‌هایی که می‌تواند از آنها بازیکنانی شایسته مانند ایرانی‌های حاضر در NCAA بسازد.

محمد رضاپور - گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها