باهنر:

روند7سال گذشته اقتصاد را متزلزل کرد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصرار دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: به دلیل متزلزل شدن شاخص های اقتصادی در 7 سال گذشته اگر قرار باشد به جای 40هزار تومان 400 هزار تومان هم به مردم یارانه پرداخت شود 500 هزار تومان هزینه تورم از جیب مردم برداشته می شود.
کد خبر: ۵۳۵۹۷۰

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس که به منظور بررسی مشکلات جاری کشور برگزار شد، پس از سخنان رئیس جمهور به ایراد سخن پرداخت و در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: دلیلی که از ابتدا با دولت اختلاف نظر داشتیم و دولت معتقد بود که داستان را یک دفعه اجرا کند و ما اصرار داشتیم که به تدریج صورت بگیرد این بود که ما می گفتیم یک مرحله اجرا شود تا توان خود و تاب تحمل خانوارها و بنگاه های اقتصادی و دولت را ملاحظه کنیم.

نماینده مردم تهران یادآور شد: نظر مجلس این بود که اشکالات اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها برطرف شود و سپس قدم دوم را برداریم.

باهنر با تاکید بر اینکه اشکالات اساسی در اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه احساس کرده و می‌کنیم گفت: این اشکالات تا برطرف نشود و به تفاهم نرسیم برداشتم قدم دوم کار را ممکن است سخت کند.

نماینده مجلس تاکید کرد؛ ما می گوییم تا جایی که امکان دارد اقتصاد خانوار با خدمات عمومی جبران شود و بخش سلامت، بیمه بیکاری و تقویت بنگاه ها در دستور کار باشد.

باهنر خاطرنشان کرد: متخصصان سلامت بارها گفته اند که اگر درصدی از نقدینگی که به خانوارها اختصاص داده شد به بخش سلامت تخصیص می یافت بالای 90 درصد شهروندان از هزینه درمان معاف می شدند. هزینه های درمانی که برخی مواقع خانوارها را از هستی ساقط می کند و امروز درد بی پولی خانوارها بیشتر از درد مرض است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خصوص بیمه بیکاری نیز نمایندگان مجلس با همه وجود احساس می کنند که بیکاری همه خانوارها را آزار می دهد و امروز به گفته مسولان دولتی مقداری از پول یارانه ها که به خانوارها داده می شود مستهلک می شود و 40 هزار تومانی که الان پرداخت می شود ارزش 40 هزار تومان دو سال قبل را ندارد و اگر بخواهیم این مسیر را بدویم در صورتی که یارانه نقدی هم 400 هزار تومان شود به تبع آن مجبور می شویم از جیب مردم 500 هزار تومان برداریم. به عبارت دیگر اگر 30 هزار تومان می دهیم 50 هزار تومان هزینه تورم تحمیل می شود یا 50 هزار تومان پرداخت می شود 80 هزار تومان هزینه تورم تحمیل می کنیم.

وی با تأکید بر اینکه فروپاشی بنگاه های اقتصادی اظهر من الشمس است گفت: روند 7 سال گذشته در حالی که نکات مثبتی نیز دارد اما شاخص های اقتصادی را متزلزل کرده و به عقیده ما 7 - 8 ماهی که از عمر دولت باقی است باید دست به دست هم بدهیم تا مشکلات روزمره را حل کنیم.

باهنر اضافه کرد: اقتصاد خانوار هم اکنون تحت فشار است و مردم هزینه های زندگی را نمی توانند جبران کنند باید برای طرح های بزرگ و سنگین در فرصت بهتر برای انجام کارهای کارشناسی و تفاهم وقت بگذاریم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها