پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57، تلویزیون کشور ما نیز تغییرات عمده‌ای را تجربه کرد. نیروهای جوان و تازه‌نفس، جایگزین قدیمی‌ترها شدند و شوری انقلابی به دو شبکه تلویزیونی کشورمان تزریق شد. روزهای اولیه استقرار جمهوری اسلامی با حوادث مختلفی همچون محاکمه سران نظام شاهنشاهی در کنار ترورهای گروهک‌های ضدانقلاب پیوند خورد و حوادث و رویدادهای مختلفی از این دست، نیازمند تقویت هر چه بیشتر برنامه‌های خبری سیما بود.
کد خبر: ۵۲۵۱۸۲

به همین علت نیز بخش‌های مختلف خبری بویژه اخبار ساعت 14 و 21 بیش از دیگران مورد توجه قرار گرفته و با بهره‌گیری از نیروهای تازه‌نفس، کیفیت بهتری یافته است. پس از آرام‌تر شدن فضای کشور و در آخرین روز تابستان 1359 و با حمله عراق به ایران و آغاز جنگ تحمیلی هشت ساله، دو شبکه تلویزیونی کشورمان با حجم انبوهی از اخبار جنگ مواجه شده که می‌بایست در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سمع و نظر بینندگان می‌رسید.

این اتفاق، بخش‌های خبری تلویزیون و افراد درگیر با آن را وارد چالشی جدی کرد که کمبود امکانات فنی نیز به آن اضافه شد. دوربین‌های شبکه‌ها اغلب به‌روز نبوده و اساسا برای ضبط گزارش‌های خبری در جبهه‌های جنگ مناسب به نظر نمی‌رسیدند، اما جسارت و توانمندی فیلمبرداران، گزارشگران و... بسیاری از کمبودها را پوشش داده و بعضا به خلق آثاری ماندگار منجر شد که هنوز هم جذابیت‌ خود را از دست نداده است. در حقیقت، شبکه‌های تلویزیونی ما از رخدادهای دفاع مقدس عقب نماند و مخاطبان خود را همه‌روزه در جریان اتفاق‌های تلخ و شیرین آن قرار داد که آزادی خرمشهر در راس اخبار شیرین و ماندگار جنگ تحمیلی قرار گرفت. در آن ایام بخش‌های خبری سیما، نیروهای متخصص و تشنه کار خبری را جذب خود کرد و گروه منسجمی شکل داده شد. در این میان، گویندگان خبر بیش از دیگران به چشم آمدند و مورد توجه مردم قرار گرفتند، به گونه‌ای که نام و چهره بعضی از آنها در ذهن مخاطبان حک شد.

مجریانی که علاوه بر بیان و صدای مناسب، تسلط خوبی بر اجرا داشتند و حصار میان خود و مخاطب را به مرور از میان برداشتند. پایان جنگ تحمیلی و اعلام پذیرش قطعنامه 598 و رحلت رهبر کبیر انقلاب در چهاردهم خرداد 68، روزهای تاریخی و مهمی در تاریخ معاصر ایران است که توسط گویندگان بخش خبر به آرشیو ذهنی مخاطبان میلیونی تلویزیون سپرده شد که در این میان، صدای بغض‌آلود و شکسته محمدرضا حیاتی هنگام اعلام خبر درگذشت امام خمینی(ره) هیچ‌گاه از خاطر مردم ایران نخواهد رفت.

از یک دهه پیش، بخش‌های مختلف خبری به لحاظ اجرایی تغییرات بسیاری کرد که در این میان پیشرفت‌های تکنیکی هم به آن افزوده شد. البته تعدد برنامه‌هایی از این دست در شبکه‌های مختلف سیما و نیز مجریان جوانی که گاه بیش از اندازه با مخاطبان احساس صمیمیت می‌کنند، ضعف‌هایی را متوجه برنامه‌های فوق کرده که در درازمدت می‌تواند از جذابیت‌های برنامه‌های تولیدی بکاهد. البته در ماه‌های اخیر تا حدودی این ضعف‌ها برطرف شده و شاهد تعادل بیشتری در شیوه تولید و اجرای برنامه‌های خبری بوده‌ایم که هنوز هم بسیار جای کار دارد.

محمد جلیلوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها