آشنایی با مناطق گردشگری ایران

روستاهای پلکانی

چنارهای کهنسال نمادی از اورامانات

بخشدار مرکزی شهرستان پاوه، وجود درختان کهنسال چنار را نمادی از قدمت تاریخی و تمدن کهن منطقه اورامانات دانست.
کد خبر: ۵۲۱۹۰۷

صباح ولدبیگی با بیان مطلب فوق، اظهار داشت: یکی از مولفه‌های تاریخی و جغرافیایی هر جامعه‌ای وجود آثار طبیعی است که وجود درختان سفید چنار در منطقه اورامانات یکی از این نمادهاست که علاوه بر زیبایی خاصی که دارند نشان دهنده حضور انسان در آن مناطق خاص و وجود تمدن هستند که بعضا هم محل استراحت مردم شهر و روستاها در فصول مختلف هستند که برخی اوقات وجود چشمه‌ای در زیر سایه دلنشین و آرام بخش آن و سنگ نمازی جهت سپردن دل به خالق هستی لذت استراحت را صد چندان می‌کند.

ولدبیگی، با اشاره به تعدادی از این درختان اظهار امیدواری کرد که کارشناسان گردشگری نسبت به شناسایی، مطالعه و ثبت آنها اقدام کنند.

این فعال و دوستدار زیست محیطی مهمترین این درختان چنار را در شهرستان پاوه چنین عنوان کرد.

چنار هولی که علاوه بر زیبایی خاص طبیعی منظومه‌ای بلند از اشعار شاعر توانمند پاوه‌ای مرحوم میرزا عبدالقادر را به خود اختصاص داده است که ورد زبان مردم منطقه است، چنار دودان هم در روستای دودان قرار دارد و در سال 88 با بررسی کارشناسان گردشگری عمر تقریبی آن بیش از 700 سال تخمین زده شده است. چنار شرکان که در روستای شرکان قرار دارد و بنا به نظر بزرگان این روستا شاید عمر آن بیش از 600 سال باشد و قطر آن بیش از 12متر است.

وی ادامه داد: چنار دشه که بر روی چشمه و در وسط روستا قرار گرفته که از قدیم محل استراحت و بعضا جلسات روستا بوده است. چنار مشهور حوضه لاره نوسود که در نقطه‌ای بسیار زیبا از شهر قرار گرفته که شعرا و ترانه سرایان هم بطور مرتب در آثارشان یاد کرده‌اند. چنار خانقاه هم بر روی حوض چشمه قدیمی روستا قرار دارد.

وی ادامه داد: چنار پشته پاوه نیز در مسیر روستای خانقاه قرار دارد. چنار دشت دیلی هم احتمالا از قدمتی زیاد برخوردار است. چنارهایی که در منطقه مرخیل هستند هم از دور شبیه باغی به چشم می‌آیند. چنار دیگر چنار هیرتاست که چشمه‌ای بسیار زیبا در زیر آن جاری است. چنار روستای نجار که بر روی مرقد بزرگان طریقت قادری سالهاست شاهد حضور دراویش مخلص در آن روستاست و خنکای عجیبی دارد. چنار کانی با در نسمه. چنار هیلاو گلال هم برروی چشمه زیبای هیلاو قرار گرفته است و چنار‌های سرچمه داریان از دیگر نمونه‌های درختان کهنسال چنار در این منطقه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها