به دلیل کمبود بودجه برگزار نمی شود

جشنواره کتاب سال دفاع مقدس

جشنواره کتاب سال دفاع مقدس بعد از 15 دوره برگزاری، به دلیل آنچه مشکل بودجه عنوان می‌شود، امسال برگزار نمی‌شود و از سال آینده به صورت دوسالانه برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۵۱۶۸۲۱

به گزارش جام‌جم، جشنواره کتاب سال دفاع مقدس، از آن دست جشنواره‌های قدیمی است که همه ساله از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ایام هفته کتاب برگزار می‌شد.

امسال اما از برگزاری این جشنواره خبری نیست و جشنواره قرار است از سال آینده به صورت دوسالانه برگزار شود. اتفاقی که تنها یک بار در طول این 15 سال رخ داده است و آن هم زمانی که قرار بود جشنواره به حالت ربع قرن دفاع مقدس برگزار شود که برگزارکنندگان برای پرهیز از موازیکاری، آن دوره از جشنواره کتاب سال دفاع مقدس را برگزار نکردند.

سرهنگ حسن رسولی معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ما مهم‌ترین دلیل برگزار نشدن این رویداد فرهنگی را مشکل بودجه معرفی می‌کند.

وی درباره تاثیرات منفی برگزار نشدن جشنواره در روند تولید و ارزیابی آثار دفاع مقدس گفت: قطعا برگزار نشدن جشنواره در روند تولید و ارزشیابی آثار دفاع مقدس خلل وارد می‌کند اما به دلیل مشکلات مالی چاره‌ای جز دوسالانه کردن آن نداریم.

معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: این جشنواره با حدود 15 گروه برگزار می‌شد که هر گروه بین سه چهار داور داشت بنابراین جشنواره کتاب سال دفاع مقدس حدود 50 تا 60 نفر داور دارد و به این داوران نمی‌توان گفت که آثار را مفت و مجانی داوری کنند.

سرهنگ رسولی هزینه‌های برگزاری مراسم پایانی، دبیران علمی و اجرایی را نیز به جز جوایز به جمع هزینه‌ها اضافه کرد و گفت: بودجه معاونت ادبیات و انتشارات بنیاد نیز مثل بسیاری دیگر از مراکز فرهنگی کم شده است و اگر این اتفاق نمی‌افتاد قطعا جشنواره را برگزار می‌کردیم.

هشدار به جریان تولید آثار دفاع مقدس

در همین حال مهدی کاموس نویسنده و پژوهشگر نیز به جام‌جم گفت: دوسالانه برگزار شدن این جشنواره یک حسن دارد و آن این است که داوری‌ها دقیق‌تر و کارشناسی تر صورت می‌گیرد. اما در عین حال برگزاری این جشنواره به شکل دوسالانه هشداری است که ما آن قدر در عرصه کتاب دفاع مقدس اثر نداشته‌ایم تا بخواهیم آثار یک سال را در یک جشنواره بررسی کنیم و ناچاریم به دلیل کمبود آثار جشنواره را به شکل دوسالانه برگزار کنیم.

کاموس اضافه کرد: جشنواره کتاب سال دفاع مقدس در کنار جشنواره‌هایی چون کتاب سال، کتاب فصل، جلال و پروین باید مورد بررسی قرار بگیرد. این جشنواره به دلیل حرکت مستمر خود طی این سال‌ها توانسته جایگاه پایداری بین نویسندگان و مخاطبان ایجاد کند و همین باعث برجسته شدن کتاب‌های دفاع مقدس شده است.

وی با بیان این‌که این جشنواره می‌تواند نواقص جشنواره‌های دیگر را در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس برطرف کند، گفت: در چند سال اخیر سطح داوری‌های این جشنواره نیز از نظر استاندارد داوری ارتقا یافته است.

کاموس خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ویژگی جشنواره کتاب سال دفاع مقدس استمرار و پایداری آن است و باید مراقب باشیم بیش از یک سال بین برگزاری دوره‌های مختلف آن فاصله نیفتد.

ضعف مدیریت بودجه

همچنین نصرت‌الله محمودزاده ، نویسنده و پژوهشگر که سابقه سال‌ها داوری در این جشنواره را دارد، به خبرنگار ما گفت: اگر مسئولان برگزاری این جشنواره به سال‌های ابتدایی جشنواره و این‌که چرا این جشنواره پا گرفت بازمی‌گشتند و به فلسفه وجودی آن اهمیت می‌دادند، امروز به دلیل مشکلات بودجه، جشنواره را دوسالانه نمی‌کردند.

او ادامه داد: جشنواره کتاب سال دفاع مقدس قرار بود جماعت نویسنده را تشویق کند تا هر سال آثار بهتری نسبت به سال قبل بنویسند. اما چون این قضیه ابتر ماند، حالا دوستان می‌گویند به دلیل مشکلات مالی جشنواره امسال برگزار نمی‌شود.

محمودزاده افزود: ما در عرصه فرهنگی بودجه‌هایی به مراتب بیش از بودجه این جشنواره خرج می‌کنیم، اما از این بودجه‌ها خوب استفاده نمی‌کنیم.

داور بخش خاطره دوره‌های قبلی این جشنواره گفت: دوسالانه شدن جشنواره کتاب سال دفاع مقدس نوعی عقب‌نشینی فرهنگی است که به هیچ وجه به نفع ادبیات پایداری نیست.

این نویسنده که داستان زندگی شهید باقری را به رشته تحریر درآورده است، افزود: ما می‌خواهیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. مگر کلام حضرت امام(ره) یا رهبرمعظم انقلاب مبنی بر توجه به شهدا و کشف ارزش‌های آنان و ارائه به جامعه شوخی است؟

محمودزاده ادامه داد: دوستان بهتر است گفته خود را نسبت به کمبود بودجه اصلاح کنند. آیا دوسالانه شدن این جشنواره ناشی از کمبود بودجه است یا سوءمدیریت؟ بهتر است قدری عمیق‌تر به موضوعات بیندیشیم.

این نویسنده در پاسخ به اظهارات سرهنگ رسولی درباره قضاوت مجانی نکردن آثار خاطرنشان کرد: از کجا معلوم اگر دوستان به منِ محمودزاده یا چهار نفر ریش سفید دیگر می‌گفتند، حاضر نبودیم آثار را برای رضای شهدا رایگان داوری کنیم؟ مگر سال 65 این کار را نکردیم؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها