حسین کعبی: وقتی فیگو را در جام جهانی زدم....
براساس مطالعات جدیدی که در این زمینه انجام شده، خوردن این گروه از غذاها احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش میدهد. در این طرح تحقیقاتی که از سوی گروهی از محققان دانشگاه گرانادا انجام شده، بیش از 9 هزار داوطلب که پیش از این هیچ نشانهای از ابتلا به افسردگی در آنها دیده نمیشد، در یک دوره زمانی شش ماهه مورد بررسی قرار گرفتند. آنها در پایان این دوره دریافتند، احتمال ابتلا به افسردگی افرادی که در این مدت فستفود خورده بودند، در مقایسه با افرادی که اصلا فست فود نخورده بودند یا مصرف این گروه از غذاها در برنامه غذایی روزانه آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، دو برابر بیشتر بوده است.
این یافتهها نشان میدهد مصرف فستفود نهتنها سلامت جسمانی افراد را تحت تاثیر قرار میدهد؛ بلکه میتواند تهدیدی علیه سلامت روحی و روانی افراد نیز باشد.
به گفته محققان باید توجه داشت این یافته الزاما به این معنی نیست که خوردن فستفود منجر به ابتلا به افسردگی میشود؛ بلکه بعکس میتواند بیانگر این باشد که معمولا افرادی که به هر علت دچار افسردگی میشوند، به خوردن فستفود علاقه بیشتری دارند.
اگرچه لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود تا اطلاعات بیشتری درباره تاثیر فستفود بر سلامت روحی و روانی افراد به دست آید، اما باید توجه داشت به طور کلی حذف فستفود از سفره خانواده و جایگزین کردن غذاهای سالم و مقوی در برنامه غذایی روزانه، راهکار مناسبی برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مختلف جسمی و روحی است. این گروه غذاها تهدیدی است در کمین زندگی مدرن و امروزی که گاه میتواند پیامدهای جبرانناپذیری به همراه داشته باشد. از این رو توصیه میشود تا حد امکان از خوردن فستفود اجتناب کنید.
پرنیان قربانپور
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی
حسین کعبی: وقتی فیگو را در جام جهانی زدم....