یکی از بزرگ‌ترین قابلیت‌های سیستم عامل جدید موبایل اپل، iOs6 ، نرم‌افزار جایگزین گوگل مپس آن است. این نرم‌افزار که Maps نام دارد، جایگزین نسخه معادل گوگلی آن شده است که از سال 2007 تاکنون به‌عنوان پیش‌فرض در دستگاه‌های تولید شده با این سیستم عامل قرار گرفته بود.
کد خبر: ۵۰۵۸۴۶

این تغییر، ‌به‌دلیل درخواست کاربران صورت نپذیرفت، بلکه به‌دلیل تغییر سیاست‌های شرکت انجام گرفت: سیستم عامل اندروید گوگل، بزرگ‌ترین رقیب تجاری و تهدید برای گوشی‌های آیفون به‌شمار می‌رود و اپل می‌خواهد از این شرکت استفاده نکند. دارندگان آیفون، شاید از گوگل مپس راضی باشند، اما اپل اصلا از گوگل خوشش نمی‌آید.

طلسم «یک ایراد بزرگ» برای اپل

متاسفانه نرم‌افزار جدید جایگزین اپل به‌اندازه گوگل خوب نیست. هفته گذشته iOS6 ‌عرضه شد و به‌دنبالش، کاربران ناراضی با اعلام آن‌که این نرم‌افزار همانند گوگل مپس سرویس خوبی ندارد، انتقادها را به سمت این شرکت روانه کردند. نرم‌افزار جدید همانند گوگل مپس جزئیات کافی را ندارد و نقشه اتوبوس‌ها و حرکت وسایل نقلیه عمومی را هنوز پیاده‌سازی نکرده است. دسترسی به اطلاعات با جزئیات بالا برای تلفن‌های هوشمند مدرن امروزی، یک الزام به‌شمار می‌رود و تصمیم جایگزینی گوگل مپس اپل تصمیمی خاص است که نشان می‌دهد اپل همواره تصمیمات خودش را به تصمیمات مشتریانش ترجیح می‌دهد. سردبیر وب‌سایت iMore، رن ریچی، در گفت‌وگو با TheVerge عنوان کرده است: «اپل برای خودش مشکلات جدید طراحی می‌کند.»

تازه این بخش کوچکی از مشکلات این نرم‌افزار است، زیرا در کشورهایی بجز آمریکا، این نرم‌افزار اطلاعات درستی را عرضه نمی‌کند. کاربران شهرهای بزرگ لندن، پکن و توکیو با نقشه‌هایی بی‌فایده روبه‌رو شده‌اند و علائم روی نقشه‌ها غلط یا جابه‌جا بوده است. بخش عمده‌ای از تصاویر ماهواره‌ای موجود در نقشه‌های لندن، به‌دلیل ابری بودن هوا، گنگ و نامفهوم است.

در ایرلند، اشتباها یک باغ 35 هکتاری، با نشان فرودگاه علامت‌گذاری شده و سوالات عجیبی را برای صاحب باغ به وجود آورده است. این مسائل تنها به مناطق ناشناس محدود نمی‌شود. پل بروکلین و مجسمه آزادی در آمریکا در این نقشه وجود ندارند.

بجز تصاویر ماهواره‌ای، قابلیت جدیدی که اپل در این نسخه از نقشه‌ها قرار داده بود، یعنی پرواز بر فراز نقشه با کمک مدل‌های سه‌بعدی نیز خوب پیاده نشده است. به‌هم‌ریختگی این فایل‌ها آنقدر زیاد است که باعث راه‌افتادن ترند جدیدی در توییتر با عنوان #ios6apocalypse شده است و کاربران تصاویر مختلفی از نقشه‌های خود را ارسال می‌کنند.

اگر منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، نقشه‌های جدید اپل با عیب و ایرادات فراوان به کاربران تحمیل شده است. نقشه‌های گوگل هم‌اکنون به‌عنوان یک استاندارد صنعتی درآمده است و کاربران با محدودیت‌ها و ضعف‌های آن آشنایی کامل دارند و بعد از سال‌ها استفاده، با آن خو گرفته‌اند. اگر بخواهیم این دو را با هم مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که هر دو ضعف‌های مشابهی دارند. هر چند، محل‌یابی و رستوران‌یابی هر دوی این سیستم‌ها ساده و کارآمد است. جستجوهای اخیر نشان داده است که فرقی نمی‌کند روی کدام نرم‌افزار به جستجو بپردازید، اگر جستجویی اشتباه باشد، در هر دو سیستم اطلاعات غلط داده می‌شود، اما اگر صحیح باشد، مشکلی در کار نیست. البته، اپل هیچ لطفی به خودش نکرده است و جستجوی Apple Cubeحتی نمی‌تواند محل فروشگاه استثنایی این شرکت را نشان دهد.

مساله اینجاست که تولید نقشه‌های هوشمند و قابل استناد، به اطلاعات و زمان زیادی نیاز دارد. از این‌رو تعداد شرکت‌های تولیدکننده اطلاعات نقشه، محدود بوده و آنهایی هم که در این زمینه فعالیت می‌کنند، سال‌هاست مشغول جمع‌آوری داده هستند. منابع مختلف به TheVerge گفته‌اند اپل به کارگیری این نرم‌افزار را از پنج سال پیش در دستور کار خود قرار داده بود (یعنی قبل از معرفی گوگل اندروید) و در این فاصله شرکت‌های نقشه‌برداری کوچک را خریده و نقشه‌های مختلف را به یکدیگر وصل کرده است تا به این نتایج برسد. به‌همین دلیل، نقشه‌های آمریکایی در نرم‌افزار اپل بهتر کار می‌کند: اپل برای نقشه‌های داخل آمریکای خود از TomTom استفاده می‌کند، ولی برای نقشه‌های خارجی، مجبور شده است به دیگر شرکت‌ها در اقصی‌نقاط جهان اعتماد کند.

به‌همین علت است که گوگل سرویس بهتری ارائه می‌کند. این غول جستجو سال‌هاست مشغول‌ جمع‌آوری نقشه‌اش است و امروزه در تمام دنیا خودروهایی فرستاده است تا از خیابان‌ها هم اطلاعات تهیه کند. میلیون‌ها کاربر آیفون و اندروید به‌نفع گوگل و برای گوگل اطلاعات می‌فرستند و نتیجه آن هم دقت بیشتر نقشه خواهد بود؛ مسیری که اپل تازه در آن پا گذاشته است.

برندون مک‌کلندون، معاون گوگل مپس در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز، اعلام کرد:‌ «برای این که شیوه درست انجام این کار را متوجه شویم، راه زیادی طی کرده‌ایم. تجربه بسیار مهم است.»

گفتنی است دیگر شرکت‌های هم اندازه اپل به چنین چیزی اصلا ‌فکر نمی‌کنند، برای نمونه آمازون با نوکیا قرارداد بست تا از نقشه‌های آن شرکت برای دستگاه‌های کیندل فایر استفاده کند.

محمدرضا قربانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها