
حال فرقی نمیکند که بسته مقوایی، فلزی، آلومینیومی یا پلاستیکی باشد، مهم آن است که در آن، از مواد مجاز بستهبندی مواد غذایی استفاده شده باشد.
اما چرا یک ویژگی بسیار مهم دیگر به موارد گفته شده، اضافه نشده و آن سهل بودن باز کردن بسته است، یعنی اینکه مصرفکنندهای که میتواند از یک کودک چهار یا پنج ساله تا یک سالمند هفتاد و چند ساله باشد، باید بتواند براحتی و بدون کلنجار رفتن، موفق به باز کردن بستهها شود.
واقعیت آن است که بخشی از قیمت کالا مربوط به هزینه بستهبندی آن است. صنعت بستهبندی در قالبهای نوین خود، بخصوص در حوزه صنایع غذایی به سمتی پیش میرود که با بهرهگیری از ترکیبات خاص، براحتی قابل باز شدن باشد، یعنی مصرفکننده بتواند در آرامش و به آسانی محصول خریداری شده را باز و مصرف کند.
در چنین شرایطی در کشور ما، برخی از محصولات غذایی همچنان در بستههای بیکیفیت و با بهرهگیری از کاغذ، مقوا، پلاستیک، شیشه و حتی چسبهای غیراستاندارد منسوخ شده به مصرفکننده ارائه میشود.
فارغ از عواملی که در پایین بودن کیفیت بستهبندی صنایع غذایی کشور از لحاظ تولیدکننده و مصرفکننده دخیل است، در چنین شرایطی شاید موفقیت در بازار رقابت با محصولات غذایی خارجی تحتالشعاع قرار گیرد؛ چراکه خوشمزهترین محصول نیز در بستهبندیهای نامناسب، مصرفکننده را برای خرید آن دچار تردید میکند.
ناگفته نماند این مشکل فقط شامل بیسکویتها نمیشود؛ بسیاری از انواع سسها، شکلاتها و... را هم باید با دندان باز کرد.
پونه شیرازی - گروه جامعه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
عضو شورای خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با «جام جم» مطرح کرد
در گفتوگو با گردآورنده کتاب «قصه جریحهدار شد» مطرح شد
ناصر ابراهیمی در گفت و گو با جام جم آنلاین؛
گفتوگو با محمد خیراندیش در حاشیه اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰